دخالت رهبر در قوه مقننه

نویسنده
نازنین کامدار

» دلایل کوتاه آمدن مجلس در برابر دولت روشن شد

سرانجام دیروز و پس از آنکه نمایندگان عضو فراکسیون روحانیون مجلس درباره دیدارشان با آیت الله خامنه ای در روز دوشنبه، گزارش هایی را منتشر کردند، دلایل آنچه که محافل سیاسی به “کوتاه آمدن مجلس در برابر دولت” تعبیر می کنند، روشن شد.دیدار نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی با رهبر جمهوری اسلامی پس از آن صورت گرفت که مجلس بعد از امتناع دولت از اجرای قانون ابلاغ شده هدفمند سازی یارانه ها، به دولت اختیار داد تا زمان اجرای قانون را خودش تعیین کند.به این ترتیب میزان دخالت آیت الله خامنه ای در تصمیم گیری های مملکتی با تاکید وی براینکه “همواره در میان اختلافات، یکی از طرفین باید کوتاه بیاید تا منافع کشور به تاخیر نیفتد و آسیب نبیند” تصویر واضح تری یافت.

گفتنی است پیش از این نمایندگان اقتصادی دولت و همچنین علی لاریجانی، رئیس اصولگرای مجلس به خاطر توقف قانون و عدم اجرای آن، انتقادهای گسترده ای از دولت کرده بودند تا جایی که غلامرضا مصباحی مقدم  از احتمال “سئوال از رئیس جمهور” در مجلس سخن گفت و احمد توکلی خواستار “برخورد نظارتی مجلس” با تخلفات دولت شد؛ امری که باعث شد توکلی از سایت رجانیوز، از رسانه های وابسته به احمدی نژاد، لقب “گیرنده عکس یادگاری با جورج سوروس” را دریافت کند.

در محوری دیگر الیاس نادران، دیگر نماینده اقتصادی مجلس هم که ضمن افشای نام محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت مستقر، به عنوان “دانه درشت پرونده فساد اقتصادی در دولت” خواستار برکناری وی شده بود، از سوی دولت مورد شدیدترین انتقادات قرار گرفت و در اقدامی کم سابقه، دولت به عنوان یک نهاد حقوقی، از نادران شکایت کرد.

اما تمامی این چالش ها، در هفته گذشته و بنا به اذعان بسیاری از ناظران به شکل محسوسی فروکش کرد و از یکسو به موافقت مجلس با واگذاری اختیار تعیین زمان اجرای قانون هدفمندسازی منجر شد واز دیگر سو، الیاس نادران را با وجود تاکید وی در گفت و گو با سایت الف مبنی بر “در اختیار داشتن مدارک مکفی” وادار به سکوت دربرابر محمدرضا رحیمی کرد.

تا اینکه روز گذشته چند نماینده مجلس که در دیدار با آیت الله خامنه ای حضورداشته اند، با تشریح برخی از جزئیات این دیدار، دلایل فروکش تب و تاب مجلس در مخالفت با اقدامات دولت و همچنین حضور محمدرضا رحیمی در کابینه را روشن کردند.

از جمله این نمایندگان، ، موسی قربانی از اعضای فراکسیون اکثریت مجلس بود که به گزارش فارس، درباره این دیدار از تشکر آیت الله خامنه ای از مجلس به خاطر”کوتاه آمدن در برابر خواست دولت” خبر داد و گفت: “ایشان از توافق صورت گرفته میان مجلس و دولت درباره نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‎ها تشکر کردند و گفتند که همواره در میان اختلافات، یکی از طرفین باید کوتاه بیاید تا منافع کشور به تاخیر نیفتد و آسیب نبیند”.

به گزارش پارلمان نیوز، گفته های قربانی به روایت روح الله حسینیان، نماینده افراطی حامی دولت درباره قانون هدفمند سازی یارانه ها  نیز چنین بود: “رهبر انقلاب همچنین فرمودند، باید تلاش شود تا دیگران از رابطه و هماهنگی بین دولت و مجلس سوء استفاده نکنند چرا که دشمنان خواهان ایجاد اختلاف بین مجلس و دولت هستند”.

حسینیان که در جمع خبرنگاران پارلمانی سخن می گفت، افزود: “ رهبر انقلاب همچنین فرموده‌اند که باید مجلس تلاش کند تا در خصوص رابطه قوه مقننه و دولت به دشمنان سوژه ندهد”.

با این حال سایت جرس، که از “حکم حکومتی” آیت الله خامنه ای درباره کوتاه آمدن مجلس از پی گیری پرونده محمد رضا رحیمی پرده برداشته بود، با واکنش تابناک، سایت نزدیک به سردار رضایی مواجه شد.

تابناک درباره گزارش جرس نوشت: “یک سایت مثلا سبز در خبری مدعی شد که آیت‌الله خامنه‌ای با حکم حکومتی، دستور توقف پیگیری این پرونده را صادر کرده‌اند و این در حالی است که خبرنگار “تابناک”، پس از پیگیری از منابع آگاه در این باره با خبر شد که خبر فوق، جعلی و کذب محض بوده و تنها با هدف خدشه‌دار کردن چهره رهبر انقلاب تنظیم شده است”.

خبر جرس در حالی از سوی “منابع آگاه” تابناک تکذیب شده که هنوز یک هفته از افشاگری های نادران و سکوت ناگهانی وی نگذشته و در مقابل، محمدرضا رحیمی، آنطور که ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت گزارش داده، خواستار برگزاری هفتگی جلسات کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی شده است.

به این ترتیب فروکش کردن حجم انتقادات مجلس از دولت، و به تعبیر آیت الله خامنه ای “کوتاه آمدن یک طرف دعوا” اینبار نیز به نفع دولت محمود احمدی نژاد تمام شد. “کوتاه آمدنی” که به نوشته فارس و به نقل از محمد تقی رهبر، که گزارش دیدار اخیر روحانیون مجلس با رهبر جمهوری اسلامی را داده، چنین تشریح شده است:” در این دیدار برخی از نمایندگان منتقد دولت نیز به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند و تاکید کردند مجلس هشتم مجلس اصولگرا و هم صدا با ولایت و رهبری و همراه و همدل دولت اصولگرا است”.

پس از افشای حکم حکومتی آیت الله خامنه ای درباره توقف بررسی اصلاح قانون مطبوعات در سال ۷۷، تاکنون هیچ زمان حجم دخالت های آیت الله خامنه ای در جزئی ترین تصمیمات مجلس، به این حد نبوده است. دخالت هایی که به اعتقاد بسیاری به معنای از بین رفتن استقلال نهاد قانونگذاری در ایران به عنوان یکی از سه رکن جمهوری اسلامی تلقی می شود.