دفن مادر سینما در محاصره ماموران امنیتی

نویسنده
پرستو سپهری

» حمیده خیرآبادی تنها بود

پیکر حمیده خیرآبادی (نادره)، بازیگر سرشناس سینمای ایران دیروزدر محاصره ماموران امنیتی دفن شد. نمایندگان وزارت اطلاعات که بلافاصله بعد از انتقال “مادر سینمای ایران” به بیمارستان در آنجاحضور یافته بودند، مانع از تشییع جنازه شدند و بافشار به خانواده نادره از آنها خواستند او هر چه سریعتر و درسکوت به خاک سپرده شود.

به گزارش خبرنگاران “روز” در تهران تهران، خانم نادره که مدتها بود بعلت اعتراض به وضعیت هنرمندان از حضور در فیلم ها و سریال ها خود داری می  کرد، سه روز قبل بعلت نارسائی قلبی به بیمارستان رسالت انتقال یافت.  او که86 سال داشت، ظهر روز دوشنبه بهبودی یافت و به خانه رفت.

نادره که بیش از 160 اثر سینمائی در کارنامه خود دارد، آماده می شد تا روز سه شنبه صبح فعالیت خود را از سر بگیرد و سر صحنه مجموعه تلویزیونی “زمین انسان ها” به کارگردانی ابوالحسن داودی حاضر شود، اما اجل مهلتش نداد و اوساعت 9 شب بعلت سکته مغزی درگذشت. پیکر نادره بلافاصله به بیمارستان انتقال یافت اما ساعتی بعد ماموران امنیتی در بیمارستان حاضر شدندو از خانواده خانم خیرآبادی، به وِیژه دخترش ثریاقاسمی ـ بازیگر سرشناس سینمای ایران-  خواستند فقط نزدیکترین افراد را مطلع سازند و باسرعت هرچه تمامتر مراسم کفن و دفن را به انجام برسانند.

به این ترتیب وقتی هنرمندانی که ازمرگ وی باخبر شده بودند در ساعت ده و نیم صبح ـ سه شنبه- به قطعه 66 بهشت زهرا رسیدند، آنجا را در محاصره نیروهای بسیجی دیدند.

افراد  یگان ویژه بسیح که برای کنترل بهشت زهرا دراین گورستان مستقر شده  است، لباس فرم پلنگی به تن داشتند؛ همان لباسی که در طول چند ماه پس از انتخابات و در جریان سرکوب اعتراضات مردمی از تن آنها بیرون نیامده است.

مراسم تدفین نادره که در میان تعجب حاضران در قطعه هنرمندان  هم به خاک  سپرده نشد؛در سکوت کامل خبری و تحت مراقبت های شدید امنیتی نیروهای دولتی برگزار شد.

خانم نادره در آثار شاخصی چون “رضا موتوری- مسعود کیمیایی”، “اجاره‌نشین‌ها وبانو ـ داریوش مهرجویی”، “مادر- علی حاتمی” و “هنرپیشه- محسن مخملباف” حضور داشته است.

در مراسم تدفین این هنرمند سرشناس سینمای ایران علاوه بر فرزندش، ثریا قاسمی، ابوالحسن داودی، بیتا منصوری، علی نصیریان، عسل بدیعی، امیر محمد زند، مصطفی احمدیان، صدرالدین شجره، مائده طهماسبی، مهری شیرازی  وتعداد معدودی از بستگان وهمسایگان  وی حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار روز تعداد ماموران گارد ویژه در خاکسپاری  نادره بیش از آشنایان و بستگان وی بود.ماموران که از حضور دیگر مراجعین  به قطعه جلوگیری به عمل می آوردند، بلافاصله بعد از دفن جنازه خانم خیرآبادی از حاضرین خواستند محل راترک کنند.

تنها بعد از پایان مراسم بود که خبر فوت “مادرسینمای ایران” از طریق رسانه های جمعی جمهوری اسلامی به اطلاع مردم رسانده شد.محدودیت در مراسم تشییع جنازه و دفن هنرمندان از آغاز سال جدید و به عنوان بخشی از “طرح امنیت اجتماعی” در دستور کار قرار گرفته است.