هنر روز، در بخش کتاب می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند، به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود، ولی این امر به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.
Iran Gooya : نام گیرنده
BP 114 : شماره صندوق پستی
Creteil 94000 : اسم وکد پستی شهر
France : نام کشور
یاد بعضی نفرات (بخش دوم)
نویسنده: سیمین بهبهانی
824ص، تهران: انتشارات نگاه، 1388، چاپ اول
این کتاب، ادامه کتاب «یاد بعضی نفرات» است که بخش نخست آن، در سال 1378(1999 میلادی) منتشر شد. در پیشگفتار خانم «سیمین بهبهانی» بر بخش دوم «یاد بعضی نفرات» می خوانیم:[ آن چه نوشته ام، نه تنها «بررسی» و «نقد»، بل یاد گزاره ای است از سر صداقت و مهر… بیشترینه نوشته هایم، در این مجموعه، حاصل دقت در آثار و احوال یاران و عزیزان و شناخت رفتار و گفتار ایشان بوده و به خاطره همنشینی با آنان در آمیخته، و کمتر فصلی است که از این گونه حال و حکایت بی بهره مانده باشد.]
برگ هایی از داستان موسیقی ایرانی
نویسنده: حسن رضا رفیعی
592ص، تهران: انتشارات سوره مهر، 1387، چاپ اول
در زمینه موسیقی ایرانی، کتابی که جامع معلومات مختلف باشد، نادر است. در کتاب حاضر، نویسنده سعی کرده است مطالب مربوط به موسیقی ایران را در چهارچوبی که برای عموم علاقمندان قابل فهم باشد، بیان کند. در این راه، همواره اطلاعات گسترده با ذکر منابع، ارائه شده است. از ویژگی های مهم این کتاب آن است که مؤلف تلاش کرده است ضمن تبیین و تحلیل سیر تاریخی موضوعات مربوط به موسیقی ایرانی، ناآگاهی موجود نسبت به این موسیقی را بر طرف سازد و نگاه مخاطبان را نسبت به تشخیص صحیح موضوع هدایت کند. بحث مربوط به تقسیم بندی دستگاهی در موسیقی ایرانی و بررسی مسیر تاریخی آن، از مباحث ارزشمند کتاب است. عناوین فصل های ده گانه کتاب عبارتنداز: «موسیقی و ارکان آن»، «انواع موسیقی»، «تاثیر موسیقی»، «چگونگی پیدایش موسیقی»، «باربد: پدر موسیقی ایران»، «تاثیر موسیقی ایرانی بر موسیقی جهان»، «وضعیت کنونی موسیقی ایرانی»، «موسیقی عربی جلوه ای دیگر از موسیقی ایرانی»، «ارتباط موسیقی قرآنی با موسیقی ایرانی» و «حریم حرمت موسیقی».
دو رساله درباره سهراب سپهری
نویسنده: کامیار عابدی
150ص، تهران: نشر بازتاب نگار، 1387، چاپ اول
این کتاب شامل دو رساله با عنوان های «سهراب سپهری و ژاپن» و «سهراب سپهری و ک. تینا» است. این دو رساله، بخش هایی ناشناخته یا دست کم، کم تر شناخته شده از زندگی و آثار این شاعر و نقاش فقید را، برای علاقمندانش بازگو می کند. رساله نخست که مفصل تر است، به رابطه و پیوند «سپهری» با ژاپن و فرهنگ و هنر آن می پردازد و تاثیر این رابطه را در آثار «سپهری» بررسی می کند. در رساله دوم، یادداشت های نویسنده ای به نام «کاظم تینا تهرانی» درباره دوستش «سهراب سپهری»، تدوین شده است. اما پیش از آن، خواننده از زندگی و آثار «ک. تینا» و پیوندهای فکری اش با«سپهری» هم آگاهی خواهد یافت. اندیشه ها آراء وی نیز، بی تردید، برای علاقمندان به آثار «سپهری»، خواندنی خواهد بود.
متن کامل خاطرات مهدی حائری یزدی
ویراستار: حبیب لاجوردی
135ص، تهران: انتشارات صفحه سفید، 1387، چاپ اول
این کتاب که در چارچوب «طرح تاریخ شفاهی ایران»، وابسته به «مرکز مطالعات خاورمیانه» در دانشگاه هاروارد منتشر شده، متن کامل خاطرات «مهدی حائری یزدی»، فقیه و استاد فلسفه اسلامی در دانشگاه های هاروارد و تورنتو، و فرزند مؤسس حوزه علمیه قم، آیت الله «عبدالکریم حائری یزدی» است. خاطرات این فقیه و استاد برجسته، از جنبه های گوناگون خواندنی و ارزشمند است. «مهدی حائری یزدی» همواره مناسبات نزدیکی با آیت الله «بروجردی» داشت و در خاطرات خود اطلاعات جالبی از خصوصیات شخصی آیت الله «بروجردی»، تشکیلات اداری او در قم، مناسبات او با دولت مرکزی و تفاوت دیدگاه سیاسیش با آیت الله «خمینی» به خوانندگان می دهد. از سوی دیگر خانواده های «حائری یزدی» و«خمینی» از دیرباز با یکدیگر مناسبت نزدیک داشتند. آیت الله «خمینی» از شاگردان «عبدالکریم حائری یزدی» بود. «مصطفی»، پسر ارشد آیت الله «خمینی»، با «معصومه خانم»، برادر زاده «مهدی حائری یزدی»، ازدواج کرده بود. علاوه بر آن، «مهدی حائری یزدی»، خود از شاگردان آیت الله «خمینی» بود. از این رو در خاطرات او، نکات بسیار جالب و خواندنی درباره روحانیت ایران در دوران پهلوی دوم به چشم می خورد.
انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم
نویسنده: رضا داوری اردکانی
325ص، تهران: انتشارات مهر نیوشا، 1387، چاپ اول
این کتاب، از نخستین نوشته هایی است که نویسنده در آن به بررسی پدیدار شناسانه انقلاب اسلامی ایران پرداخته است. به عقیده «رضا داوری» که در دهه های اخیر، از منتقدین صاحب نام مدرنیته و غرب گرایی در ایران به شمار می رود، انقلاب حقیقی، انقلابی است که بشر را به فطرت اصلی خود باز می گرداند. از این رو، او معتقد است که انقلاب در غرب پایان یافته است و انقلاب آینده عالم، منشاء غربی ندارد. «داوری» در کتاب حاضر، به نسبت انقلاب اسلامی با غرب می پردازد. این کتاب نخستین بار در سال 1361 در تیراژی معدود منتشر شد و در همان سال ها بحث های بسیاری را بر انگیخت. از جمله آن که، گروه ها و افرادی، مطالب و مباحث مطرح شده در کتاب را، توجیه خشونت و استبداد شمردند و فکر و نظر نویسنده اش را فاشیسم و نازیسم دانستند. در حقیقت کتاب حاضر، اندیشه و نظریات یکی از منتقدین جدی غرب و تمدن غربی در ایران را، در سال های نخست انقلاب اسلامی به تصویر می کشد.
ریشه های فرهنگی ارتباط در ایران
نویسنده: مهدی محسنیان راد
165ص، تهران: نشر چاپار، 1387، چاپ اول
کتاب حاضر بر اساس پاسخ های به دست آمده به دو سوال اصلی زیر تدوین شده است: 1- هنجارهای ارتباطی در ضرب المثل ها و اشعار ایرانی چیست؟ 2- مجموعه توصیف ها از وضعیت ارتباطات در طول تاریخ ایران و هنجارهای ارتباطی آن، چه جایگاهی در هر یک از چهار انگاره ارتباطی مدل «کی. ای. روزنگرن» دارد؟ در پاسخ به این دو سوال، دیده می شود که سهم قابل توجهی از هنجارهای ارتباطی هزار ساله ایران را، «توصیه به سکوت» تشکیل داده و ارتباط عمودی میان فرا دستان (سلاطین و مقامات) و فرو دستان (مردم و رعایا)، کاملا مشروعیت داشته است. ضمن آن که فضای ناامن ناشی از دوره های متناوب نابسامانی – بسامانی و عوامل دیگری که در متن کتاب به آن ها اشاره شده، پدیده «ظاهر» و «باطن» را به وجود آورده که نتیجه آن، ترکیب سه قطبی خاصی است که محور اکثر هنجارهای ارتباطی امروز ما شده است.
اولین نمایشگاه سالانه فروش آثار هنرمندان مجسمه ساز ایران (مصور، رنگی)
94ص، تهران: موسسه چاپ و نشر نظر، 1387، چاپ اول
نخستین نمایشگاه سالانه فروش آثار هنرمندان مجسمه ساز ایران، با هدف رونق بخشیدن به اقتصاد هنر مجسمه سازی، حضور، تاثیر منطقی و معرفی مطلوب آثار هنرمندان و علاقمندان به خرید آثار هنری، در اردیبهشت 1387 در تهران برگزار شد. در کتاب حاضر، آثار ارائه شده در این نمایشگاه معرفی گردیده است. این آثار، تصویرگر تلاش نسل نواندیش مجسمه ساز معاصر ایران است که با رویکردی جهانی و تاثیر پذیری از غنای فرهنگ دیرینه خود، سبب پیدایش جریانی پرتحرک در مجسمه سازی ایران شده اند. در میان آثار این مجسمه سازان با نمونه هایی روبرو هستیم که با تمرکز در پنهان ترین لایه های فرهنگ بومی، عمیق ترین تفکرات روشن بین بشری را با رویکردی امروزی، جلوه گر ساخته اند.
زنان در عرصه عمومی (عوامل، موانع و راهبردهای مشارکت مدنی زنان ایرانی)
نویسنده: محمد عبداللهی
176ص، تهران: انتشارات جامعه شناسان، 1387، چاپ اول
موضوع اصلی مورد توجه در این پژوهش، مشارکت مدنی زنان در ایران است. منظور از مشارکت مدنی در اینجا، همکاری زنان ایرانی با نهادهای مدنی غیر وابسته به دولت (NGOs) و یا عضویت آنان در این گونه نهادهاست. مشارکت مدنی زنان، نوعی کردار یا کنش عقلانی است که از یک سو معلول مجموعه به هم پیوسته ای از شرایط و عوامل جمعی و فردی در سطوح گوناگون، و از سوی دیگر، خود پدیدآورنده و حیات بخش نهادهای مدنی و عامل اصلی توسعه کشور است. در پژوهش حاضر، نویسنده تلاش کرده است با بررسی علمی کمیت و کیفیت فعالیت مدنی زنان در جامعه کنونی ایران، موقعیت آنها در جامعه و در فرآیند توسعه کشور را نشان دهد و مسیر آنان در مقابله صحیح و خردمندانه با تبعیض ها و نابرابری های جنسیتی را مشخص کند.
دیپلماسی نامه: نامه های رئیس جمهوری اسلامی ایران
51ص، تهران: نشر جمهور ایران، 1387، چاپ اول
این کتاب مجموعه ای از نامه های «محمود احمدی نژاد» به سران کشورها، مردم آمریکا، پاپ و «باراک اوباما» است. این نامه ها به مناسبت های گوناگون نوشته شده است. نامه های گردآوری شده در این مجموعه عبارتنداز: «نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به مردم آمریکا»، «نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا»، «نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان»، «نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک های جهان»، «نامه مادر آمریکایی و پاسخ رئیس جمهوری اسلامی ایران» و «نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا».