کابوس بازگشت احمدی نژاد

نویسنده
جلال یعقوبی

» احتمالی که هر دو جناح سیاسی را می ترساند

هفته گذشته، سایت جهان نیوز، وابسته به علیرضا زاکانی، نماینده هوادار احمدی نژاد مدعی شد که احمدی نژاد به طور علنی از احتمال بازگشت خود به قدرت سخن گفته است. این سایت در میان خبرهایی که با عنوان اخبار ویژه منتشر میکند، نوشته بود: “ آقای احمدی‌نژاد گفته است: این دولت دارد مقدمات بازگشت ما را فراهم می‌کند. آمارها هم نشان می‌دهد که نتوانسته‌اند کاری بکنند و روز به روز در باتلاقی که خودشان درست کرده‌اند دست و پا می‌زنند و با عملکرد خودشان تا یکی دو سال آینده شرایط را برای ما فراهم می‌کنند.”

دفتر احمدی نژاد این خبر را تکذیب کرده و تاکید نمود: “اظهارات منتسب به جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد پیرامون مسائل سیاسی روز که در برخی سایت‌های خبری بازتاب یافت از اساس کذب محض بوده و قویا تکذیب می‌شود.”

همزمان روزنامه شرق خبر داد که احمدی نژادی ها برای هشتاد سالگی هاشمی رفسنجانی برنامه ای ترتیب داده اند. این روزنامه درباره علت این اقدامات از قول صادق زیباکلام نوشته بود: “آقای احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت در سه‌سال آینده برنامه دارد و نمی‌خواهد که در بی‌خبری کامل بماند. آنها در سال ۸۴ با تبدیل هاشمی به سمبل اشرافیت و احمدی‌نژاد به سمبل عدالت، دوگانه‌ای ساختند و از این تعارض بهره بردند و حالا هم تصور می‌کنند که با ادامه همان سیاست شاید بتوانند موفق شوند.”

گویا آرزوی بازگشت به قدرت احمدی نژاد کابوسی است که هر دو جناح سیاسی از آن بیم دارند. هواداران و حلقه باقی مانده وفاداران وی گویی با اطلاع از همین وحشت است که هر از گاه خبری منتشر می کنند دیگر چیزی پنهان نیست و با تکذیب دفتر او فراموش نمیشود.

چند روز پیش، خبرگزاری ایسنا گزارش داد که محمود احمدی نژاد در مراسم افطاری روح الله حسینیان شرکت کرده است. بر اساس این گزارش علاوه بر احمدی نژاد، سید محمد حسینی وزیر ارشاد سابق، علیرضا رازینی نماینده مجلس خبرگان، سید صدرالدین شریعتی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبائی، و سیدمحمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، هم حضور داشتند.

روابط نزدیک احمدی نژاد و جبهه پایداری در ماه های گذشته، شایعاتی درباره تلاش این گروه برای بازگرداندن دوباره احمدی نژاد به عرصه سیاسی را منتشر کرد. روح الله حسینیان که از اعضای جبهه پایداری در مجلس محسوب میشود، یکی از کسانی است که این رابطه را پنهان نکرده است. اوایل اردیبهشت ماه، روح الله حسینیان در پاسخ به خبرنگاری که از رابطه او با احمدی نژاد پرسیده بود، تاکید کرد: “به شما ربطی ندارد جزو مسائل خصوصی است.” او درباره احتمال بازگشت احمدی نژاد هم گفته بود: “از خودشان بپرسید این که من با او ارتباط دارم یا نه را به شما نخواهم گفت.”

البته حسینیان در فروردین سال ۱۳۹۲ و در آستانه انتخابات موضع دیگری داشت و از احمدی نژاد اعلام برائت کرده بود. او در آن زمان گفته بود: “دولت آقای احمدی‌نژاد مگر چیزی باقی گذاشته که بخواهم دفاع کنم؟ من از احمدی‌نژاد دیگر دفاع نمی‌کنم من در حضور شماها اعلام برائت کردم و گفتم که همان شمشیری که در دفاع از شما کشیدیم بر روی شما خواهیم کشید، میزان نزدیکی ما با افراد به نسبت نزدیکی آن‌ها به رهبری است.”

با اینهمه رد صلاحیت کاندیدای اصلی جبهه پایداری و بعد شکست سعید جلیلی، دومین کاندیدای این گروه، آنان را دوباره به احمدی نژاد نزدیک کرد.

اوایل اردیبهشت، امیر محبیان، یکی از نویسندگان روزنامه رسالت در گفتگویی فاش کرده بود: “چیزی که از حالا در تحلیل تحولات جریان پایداری می‌توان به آن پی برد این است که حرکت پایداری‌ها بیش از آنکه برای خودشان باشد برای کسی است که در پشت پرده ماجرا قرار دارد. جبهه پایداری چند ماهی می‌شود که سعی بر کلید زدن بازگشت محمود احمدی‌نژاد دارد ولی هنوز بین انتخاب و حمایت از احمدی‌نژاد و جلیلی تصمیم قاطعی نگرفته و مردد است که سرباز احمدی‌نژاد باشد یا سعید جلیلی.”

احمدی نژاد و دوره ریاست او، فراموش نشده و هر بار با بهانه ای جدید، یادآوری میشود. انتشار اخبار متعدد از فساد مالی گسترده و حیف و میل میلیاردها دلار سرمایه ملی به موضوعی عادی در ماه های اخیر تبدیل شده است. دستگیری و محاکمه برخی از اطرافیان احمدی نژاد نیز موضوع دیگری بود که به طرح نام او کمک کرد. احمدی نژاد خود نیز پرونده هایی قضایی دارد که فعلا مسکوت گذاشته شده است.

اوایل تیر ماه گذشته، حسن روحانی در همایش روز صنعت و معدن خطاب به سرمایه گذاران اقتصادی گفته بود: “والله بالله تالله سال های ۸۴ تا ۹۲ گذشت و دیگر تکرار نمی شود. دولت یازدهم خود را خادم مردم می داند و هیچ تصمیم فردی بدون مشورت آن هم مشورتهای چند باره اتخاذ نمی کند.”

با اینحال نگرانی از بازگشت او و تکرار آن سالها، چیزی نیست که با قسم خوردن حسن روحانی از بین برود. حتی این که اولین بار چه کسی موجب ریاست جمهوری احمدی نزاد شد، هم موجب اختلاف نظرهایی شده است.

چند روز پیش، علی اکبر ناطق نوری، در گفتگویی طولانی با خبر آنلاین، خاطرات سالهای گذشته خود را مرور نمود و ضمن انتقاداتی به اصلاح طلبان، از مخالفت خود با ریاست جمهوری احمدی نژاد هم سخن گفت. او درباره انتخابات سال ۱۳۸۴ و جلسه ای که اصولگرایان با احمدی نژاد برگزار کرده بودند، گفته بود: “خطاب به آقای احمدی نژاد گفتم:«آقای احمدی نژاد! من حرفهای شما را خیلی دقیق گوش دادم حقیقتا هرچه دقت کردم، هیچ نفهمیدم.» یا سطح معلومات شما خیلی بالا است و ما نمی فهمیم شما چه می گوئید یا اینکه حرفهای«بالا ابری» می زنید.” او تاکید داشت: “بعد از آن جلسه ی ما با ایشان، آقای احمدی نژاد قهر کرد و رفت. فردایش هم نامه نوشت که در من دیگر با جمع شما نیستم.”

ناطق نوری، همچنین درباره این اتهام که احمدی نژاد را او رئیس جمهور کرده است، گفته بود: “نه این طور نیست؛اگر قرار بود من ایشان را بیاورم، خب ایشان کاندیدای ما بود. اما من ایشان را برای مدیریت کشور به صلاح نمی دانستم. البته که بسیاری از این آقایانی که الان در بدنه اجرایی کشور هستند را به نوعی ما آوردیم. این ملاک نیست.”

فعال شدن دوباره احمدی نزاد نگرانی رقیبان او را در پی داشته است. مرتضی تمدن استاندار سابق تهران و از نزدیکان احمدی نزاد، چند روز پیش به روزنامه شرق گفته بود: “نه بنده سخنگوی آقای احمدی‌نژاد هستم و نه آقای احمدی‌نژاد سخنگویی دارند. اگر آقای احمدی‌نژاد صحبت نمی‌کند خب، لزومی ‌نمی‌بیند که صحبت کند. اظهارنظر و حرف‌هایی که از طرف بنده یا برخی از افراد شاغل در دولت نهم و دهم زده می‌شود نقطه‌نظر‌های شخصی خودمان است.” او درباره احتمال بازگشت احمدی نژاد به قدرت هم معتقد بود: “این واقعا از جمله نکاتی است که از نظر بنده کسی جز ایشان نمی‌تواند اظهار نظر کند. اما اینکه چه اتفاقی در فضای سیاسی کشور می‌افتد و ایشان در صحنه اجرایی و سیاسی کشور خواهند آمد یا نخواهند آمد فقط یکسری گمانه‌زنی و اظهارنظر است. به جز ایشان نمی‌تواند در این مورد صحبت بکند.”

عکس : احمدی نژاد در مراسم افطار حسینیان