وکیل صبا آذرپیک: حکم پرونده سال ۹۱ صادر شده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وضعیت خبرنگار سیاسی اعتماد، بعد از دو ماه بازداشت انفرادی

وضعیت صبا آذرپیک، روزنامه نگاری که از ۷ خردادماه در سلول انفرادی به سر می برد همچنان نامشخص است. روز گذشته با پایان یافتن مدت قرار بازداشت موقت او، وکیل و خانواده اش درخواست صدور قرار وثیقه و آزادی این روزنامه نگار را ارائه داده اند اما بازپرس پرونده مخالفت کرده هرچند که وکیل او می گوید همچنان امیدوار است امروز با تبدیل قرار، موکلش آزاد شود.

صبا آذرپیک از دو ماه گذشته در ایزوله کامل و در سلول انفرادی در بازداشتگاهی نامعلوم زندانی است. ارگان بازداشت کننده او مشخص نیست و تاکنون موفق به ملاقات با وکیل پرونده اش نشده. وضعیت جسمانی او براساس اعلام مادرش نامساعد است چنانچه دو مهره کمرش بیرون زده و تب شدیدی دارد. با این حال او همچنان در سلول انفرادی به سر می برد و وکیل اش به نقل از بازپرس پرونده اش می گوید که تحقیقات هنوز تمام نشده.

صبا آذرپیک، ۷ خرداد ماه در محل نشریه تجارت فردا بازداشت شد. او، روزنامه نگار روزنامه اعتماد و هفته نامه تجارت فردا است و از زمان بازداشت تاکنون تنها یکبار با مادرش تماس تلفنی داشته است. خانواده او تحت فشار هستند تا از هرگونه اطلاع رسانی و مصاحبه درباره وضعیت فرزندشان پرهیز کنند و مسولان قضایی نیز تاکنون هیچ توضیحی درباره وضعیت این روزنامه نگار ارائه نداده اند.

 

آقای علیزاده مدت قرار بازداشت صبا تمام شده الان وضعیت به چه گونه ای است؟

بله دیروز ما درخواست کردیم که قرار را تبدیل به وثیقه کنند هنوز به ما جواب نداده اند اما ما امیدوار هستیم این قرار تبدیل به وثیقه شود و هر چه زودتر باید تکلیف را روشن کنند. یا قرار بازداشت موقت را تمدید می کنند یا قرار تبدیل به وثیقه می شود که ما امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد و صبا آزاد شود.

 

وضعیت پرونده به چه صورتی است آیا شما موفق شدید به عنوان وکیل صبا، پرونده او را مطالعه کنید؟

دو پرونده است. یکی پرونده قبلی که مربوط به سال ۹۱ است و کیفرخواست آن رفته شعبه ۲۸. من در آن پرونده وکالت نداشته ام. دادگاه برگزار شده، رای هم گفته اند صادر شده اما ابلاغ و اعلام نکرده اند. پرونده دوم که من وکالت دارم هنوز کیفرخواست صادر نشده و می گویند که هنوز تحقیقات ادامه دارد و تاکنون موفق به مطالعه پرونده نشده ام.

 

خبرگزاری ایسنا قبلا به نقل از شما اعلام کرده بود که قرار بود دادگاه ۳۰ تیر برگزار شود اما عقب افتاد با این حال صبا دو شنبه و سه شنبه دادگاهی شد.

این مربوط به پرونده شعبه ۲۸ است پرونده ۹۱ و قرار بود دادگاه برگزار نشود چون وکیل نداشت اما بعد متوجه شدیم که برگزار کرده اند. همانطور هم که اشاره کردم رای را هم صادر کرده اند اما هنوز ابلاغ و اعلام نشده و ما نمی دانیم چه رایی صادر شده.

 

پرونده جدید که شما وکالت صبا را دارید در کدام شعبه است؟

شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه.

 

مادر صبا اعلام کرده که یک ماه است از او بازجویی نکرده اند این بدین معنی نیست که بازجویی ها تمام شده و باید او را با تبدیل قرار آزاد کنند؟

بازپرس پرونده را به ضابط قضایی ارجاع می دهد که ضابط یا وزارت اطلاعات است یا حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، یا سپاه و یا نیروی انتظامی. ضابط، تحقیقات را انجام می دهد و بعد از پایان تحقیقات گردش کار تهیه می کند. ما که سوال می کنیم از بازپرس، او می گوید منتظر گردش کار ضابط هستم. اگر این گزارش نیاید و ضابط نظرش را اعلام نکند و نگوید که تحقیقات اش تمام شده، بازپرس قرار را صادر نمی کند. ما امیدواریم این قضیه همین امروز انجام شود و با درخواست ما برای تبدیل قرار موافقت شود.

 

ضابط دستگاه قضایی در پرونده صبا کدام یک از نهادهایی است که اسم بردید؟

نمی دانم چون هیچ اطلاعاتی به ما نمی دهند.

 

شما تاکنون موفق به ملاقات یا صحبت با موکل تان شده اید؟

خیر. متاسفانه تاکنون دسترسی به پرونده پیدا نکرده ام.  

 

از نظر قانونی این رویه درست است؟ اینکه شما به عنوان وکیل حتی از ضابط قضایی و ارگانی که موکل تان را بازداشت کرده خبر ندارید، به پرونده دسترسی ندارید و امکان ملاقات با او را نداشته اید؟

در آئین دادرسی پیش بینی شده که در مرحله بازپرسی، بازپرس می تواند از حضور وکیل ممانعت کند. اما بعد از این قانون، قانون حقوق شهروندی تصویب شد که می گوید در تمام مراحل دادرسی وکیل حضور داشته باشد. الان اما زیر بار نمی روند و دادسراها می گویند که در مرحله تحقیقات مقدماتی  به وکیل اجازه نمی دهیم. اما اساتید حقوق معتقدند  با قانون جدید یعنی قانون حقوق شهروندی ، قانون قبلی نقض شده اما خب نمی پذیرند و از حضور وکیل جلوگیری می کنند. براساس قانون حقوق شهروندی این رویه کاملا خلاف قانون است اما دادسراها نمی پذیرند و به قانون سابق استناد می کنند.

 

آقای علیزاده دفعه پیش که با شما حرف زدم گفتید خبر ندارید صبا در کدام زندان و در چه شرایطی زندانی است براساس قانون اما شما به عنوان وکیل باید در جریان باشید درست است؟

بله وکیل براساس قانون باید در جریان باشد اما اینجا اصلا مساله این است که من وکالت نامه را هم که امضا کرده و برای صبا فرستاده ام هنوز نمی دانم وکالت نامه را به صبا داده اند یا نه. نمی دانم صبا وکالت نامه را امضا کرده یا نه. هنوز وکالتنامه که باید یک نسخه اش را به من برگردانند را برنگردانده اند.

 

مادر صبا اعلام کرده که دو مهره کمر صبا زده بیرون وتب داره و وضعیت جسمی نامساعدی دارد. در چنین شرایطی نگهداری او در سلول انفرادی، قانونی است؟

قطعا باید بفرستند پزشک و پزشک اگر تشخیص دهد که تحمل زندان ندارد باید فوری با وثیقه آزاد کنند. ما هنوز نمی دانیم حتی اینکه پزشک فرستاده اند یا نه. اگر پزشک نشخیص دهد نه فقط انفرادی که نگهداری در زندان هم درست نیست و باید قرار وثیقه صادر شود.

 

اتهام صبا دقیقا چی است؟

در پرونده جدید، تفهیم اتهام اولیه به صبا ، تبلیغ علیه نظام است. بعد از آن ما دیگر خبر نداریم.