دفاع لاریجانی از لاریجانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بازتاب حملات مخالفان برجام به رئیس مجلس

چند روز پس از انتقادها از علی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه به حمایت از او، حسن روحانی و محمدجواد ظریف پرداخت و رئیس مجلس را “سیاستمدار و صاحب‌نظری مطلع و آگاه” توصیف کرد که پیش از این نیز در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی “کمک فراوانی برای پیشبرد این مذاکرات انجام داده بود”.

روی سخن صادق لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه به منتقدان گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، برجام و مدیریت علی لاریجانی در مجلس پیرامون این مساله بود. به عقیده لاریجانی این منتقدان “گاهی از حد معمول فراتر رفتند و رئیس جمهور، دولت، وزیر خارجه و رئیس مجلس را به اموری منتسب کردند که از آن بَری بودند”.
در دو هفته اخیر علی لاریجانی از جمله مسئولانی بود که بارها با انتقادهای اصول‌گرایان مواجه شده بود. به عقیده اصول‌گرایان طرح وی برای تصویب برجام در کشور، ارجاع این طرح به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی (به جای کمیسیون ویژه بررسی برجام) و در نهایت نقل سخنان یکی از مسئولان بیت رهبری درباره تصویب برجام، مجموعه اقدام‌هایی بود که باعث تصویب برجام شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی چند روز پس از تصویب برجام نیز در پاسخ به انتقادها گفته بود که پرونده هسته‌ای،‌ پرونده آیت‌الله خامنه‌ای است؛ سخنانی که دور جدیدی از حمله‌ها به او را موجب شد.
در یکی از آخرین موارد از این دست، برخی حاضران در مراسم عزاداری دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در حضور رهبر جمهوری‌اسلامی هنگام ورود علی لاریجانی به مراسم، شعارهایی علیه او سر داده بودند. کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مجلس در صفحه اینستاگرام خود نوشت که معترضان شعارهایی نظیر “خواص بی‌بصیرت، مایه ننگ ملت”، “امان‌نامه برجام، تلاش بی‌سرانجام” و “مرگ بر منافق” سر دادند.
اکنون برادر رئیس مجلس نه تنها از او حمایت کرده، بلکه ضمن اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای و نامه او به روحانی، این نامه را “پایانی بر نقدها و منازعات مربوط از سوی موافقان و منتقدان” دانسته و گفته است که رهبر جمهوری‌اسلامی “همواره در جریان مذاکرات” بوده و “بیش از هر فرد دیگری بر مذاکرات اشراف” داشته است. سخنانی که به نوعی تایید صحبت‌های هفته گذشته علی لاریجانی درباره نقش رهبر ایران در پرونده هسته‌ای است.
یکی دیگر از مسایلی که در جریان انتقادها از گفت‌وگوهای هسته‌ای و مسئولان آن خبرساز شده بود، سخنان غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای بود که بدون نام بردن، تلویحا اقدام محمدجود ظریف را مشابه جاسوسی توصیف کرده بود. معاون اول و سخن‌گوی قوه‌قضائیه در نشست مطبوعاتی خود گفته بود: “جاسوس تنها کسی که مستمری بگیر و دریافت کننده حقوق از دشمن باشد نیست، بلکه او می‎آید و زمینه و بستر را برای ورود دشمن فراهم می‌کند. یعنی دشمنی دشمن را کمتر می‌کند و می‌گوید آمریکا دیگر دشمن نیست و سر عقل آمده، چرا اجازه نمی‌دهیم با اوباما دست داده شود، چه اشکالی دارد آدمی با آدم‌ها بنشیند و گپی بزند”.
اژه‌ای البته پس از آن این برداشت را تکذیب کرده و گفته بود که منظور وی از این سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نبوده است.