دیگر حرف زدن فایده ندارد

نویسنده
فیروزه متین

» نگرانی از واکنش احمدی نژاد

احتمال رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات، که پیش از این کیهان علت آن را “عدم داشتن شرایط یک رجل سیاسی” دانسته بود، با برگزاری جشن امروز و واکنش مخالف سخنگوی شورای نگهبان، رئیس قوه قضاییه و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و تاکید آنها بر “لحاظ شدن استفاده از امکانت دولتی در تایید صلاحیت ها” جدی تر شده است؛امری که نگرانی از واکنش محمود احمدی نژاد را نیز بین اصولگرایان افزایش داده است.

پیش از این، محمدرضا باهنر گفته بود که “امیدوارم احمدی نژاد به سمت برگزار نکردن انتخابات نرود”. او البته تاکید کرده بود که “از احمدی نژاد بزرگ هم نتوانسته اند جلوی انتخابات را بگیرند”. اینبار اما به نظر می رسد که نگرانی اصولگرایان از رفتار غیرقابل پیش بینی احمدی نژاد از همیشه جدی تر است. به ویژه آنکه براساس موضع گیری مقامات مشخص شده که مشایی به احتمال بسیار زیاد رد صلاحیت خواهد شد.

در همین راستا صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه امروز در سخنانی خواستار توجه شورای نگهبان به رفتار مشایی شده و گفته است:” استفاده از امکانات دولتی در اغراض انتخاباتی جرم است و از شورای محترم نگهبان می‌خواهیم جهات نظارتی خود را تشدید کنند، هرچند مطمئن هستیم چنین نظارت‌هایی همچون دوره‌های قبل به‌خوبی اعمال شده و می‌شود و قوه قضاییه نیز به حسب وظیفه خود حتما فعالیت‌های انتخاباتی را رصد می‌کند”.

پیش از وی، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم به دولت هشدار داده بود که در صورت لغو نکردن جشن امروز، این موضوع در بررسی صلاحیت کاندیدای دولت مورد توجه قرار خواهد گرفت.

علاوه بر ماجرای جشن دولت، موضوع رجل سیاسی نبودن مشایی هم کماکان به قوت خود باقیست.در همین باره، علی مطهری به خبرآنلاین گفته است: “ظاهرا نامزد دولت آقای مشایی است که به احتمال قوی از دو جهت ردصلاحیت می‌شود، یکی از جهت رجل سیاسی نبودن و دوم از جهت گرایش‌های فکری غیراسلامی. اگر شورای نگهبان صلاحیت او را تایید کند مشروعیت خود را زیر سئوال می‌برد”.

سایت فرارو هم مشایی را از هم اکنون رد صلاحیت شده دانسته و در گزارشی نوشته است: “از حضور در مراسم رقص تا سخنانی درباره دوستی با مردم اسرائیل ( رژیم صهیونیستی) و ده‌ها اقدام دیگری که اعتراض و انتقاد بسیاری از چهره های ارزشی کشور را برانگیخت و حتی موجب شد در موردی مانند موضع گیری درباره دوستی با مردم رژیم صهیونیستی‌، مقام معظم رهبر ی در خطبه‌های نماز جمعه سخنان وی را کاملاً اشتباه بخوانند. مکتب ایرانی از دیگر تئوری های جنجالی مشایی بود که انتقاد و اعتراض بسیاری از علما را برانگیخت در امتداد همه این جنجال ها بود که وقتی احمدی نژاد بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ رحیم مشایی را به‌عنوان معاون اول خود معرفی کرد مقام معظم رهبری صراحتا با این امر مخالفت کرد و طی نامه ای رسمی‌دستور برکناری وی را صادر کرد. با این حال احمدی نژاد‌، مشایی را به رئیس دفتری خود منصوب کرد و غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات وقت و محمد حسین صفارهرندی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی‌وقت را که از منتقدان مشایی در کابینه بودند‌، از سمت خود برکنار کرد. به این دلایل می توان مطمئن بود که مشایی رد صلاحیت می شود”.

در این میان اما، نگرانی از واکنش غیرمنتظره احمدی نژاد به رد صلاحیت مشایی نیز به دغدغه اصلی اصولگرایان تبدیل شده است. به طوری که حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلسس از احمدی نژاد خواسته که در واکنش به رد صلاحیت او “قانونمند” بماند.

به نوشته جهان نیوز، او گفته است: “انتظار دارم در صورت رد صلاحیت کاندیدای دولت، واکنش وی در چارچوب قانون باشد و باید قانونمداری را در کشور به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم”.

سید رضا اکرمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز اما اعتقاد ندارد که احمدی نژاد قانونی عمل خواهد کرد. او به آفتاب گفته است:” دیگرحرف زدن در این مورد فایده ای ندارد و دولت کار خودش را می‌کند.ما وقتی نظارت را قبول نکردیم دیگر نمی‌توانیم در موردش صحبت کنیم.از این دولت قدرقدرت هرچیزی برمی‌آید و ممکن است این برنامه‌، لشکرکشی برای تایید صلاحیت مشایی باشد”.

حسین کنعانی مقدم، یک چهره اصولگرا هم در باره واکنش احمدی نژاد گفته: “من معتقدم آقای احمدی نژاد به دنبال این است که در کنار آقای مشایی کسانی همچون آقای رحیمی را معرفی کند که رد صلاحیت آنها هم قطعی است تا بدین ترتیب یک نهضت ردصلاحیتی را پشتوانه آقای مشایی کند”.

او که نویسنده مقاله “مدل پوتین-ـ مدودف” است، با اشاره به جشن امروز گفته است: “اگر شورای نگهبان آقای مشایی را رد صلاحیت کرد آقای احمدی نژاد تلاش دارد با فشارهایی که خواهد آورد از حکم حکومتی برای تایید صلاحیت ایشان استفاده کند.آقای احمدی نژاد باید تسلیم اراده مردم شود و به روش معمول و عادی کسانی که خود را حامی آقای احمدی نژاد می دانند کاندیدا شوند و اگر رای آوردند سلسله آقای احمدی نژاد ادامه پیدا می کند و اگر هم رای نیاوردند آقای احمدی نژاد باید کار را به منتخب مردم واگذار کند. اگر بنا باشد آقای احمدی نژاد با لج بازی فضا را ملتهب کند و روز پنجشنبه حزب اللهی ها در ورزشگاه آزادی جمع شوند و بخواهند با برگزاری مراسم مخالفت کنند و میان مردم و هواداران آقای احمدی نژاد درگیری ایجاد شود و انتخابات را از حالا به کما ببرند، هم به ضرر نظام و هم به ضرر آقای احمدی نژاد تمام خواهد شد”.