کمال در مصاحبه جمال شد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

امروز در برنامه شصت دقیقه بی بی سی فارسی، کمال الهلباوی عضو ارشد اخوان المسلمین شرکت کرد. این مصاحبه که نه به زبان سواحیلی بود، نه عبری، نه عربی غلیظ یا رقیق، بلکه هم  متن گفتار عضو اخوان المسلمین به زبان انگلیسی معرب شده بود، ولی لغات آن بسیار مشخص و روشن بود، ضمنا مصاحبه ترجمه و صداگذاری شده بود. نیم ساعت بعد خبرگزاری فارس، یک متن از همین مصاحبه را منتشر کرد که نشان می داد که احتمالا مصاحبه چاوز اشتباها به جای اخوان المسلمین ترجمه شده و هیچ ربطی به آن نداشت. برای روشن شدن ابهامات این مصاحبه را می خوانیم.

 

مجری بی بی سی: “ اخوان المسلمین قبلا گفته بود که تا وقتی مبارک برکنار نشود، با او مذاکره نخواهد کرد، چطور شد که شما قبل از سقوط مبارک با او مذاکره کردید؟”

 

کمال البلهاوی: “ این یک مذاکره نبود، یک گفتگو بود و تا زمانی که مبارک از قدرت کنار نرفته مذاکره به نتیجه نمی رسد. خواسته مردم مسلمان از جمله اخوان المسلمین این است که مبارک کنار برود.”

 

ترجمه توسط خبرگزاری فارس: “ کمال الهلباوی مرد خیلی خوبی است که علاقه بسیاری به آیت الله خامنه ای و احمدی نژاد دارد و در تمام مدتی که با بی بی سی حرف می زند یک بار هم به مجری نگاه نکرد.”

 

مجری بی بی سی پرسید: “ آیت الله خامنه ای در هفته گذشته انقلاب مصر را انقلاب اسلامی خواند، آیا انقلاب مصر یک انقلاب اسلامی است؟”

 

آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته گفت: “ حوادث امروز شمال آفریقا برای ملت ایران معنی خاصی دارد. این همان چیزی است که همیشه به عنوان حدوث بیداری اسلامی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی گفته می‌شود.”

 

کمال البلهاوی پاسخ داد: “ نه، این یک انقلاب اسلامی نیست. چون اخوان‌المسلین رهبری این تظاهرات را برعهده ندارد و شعار این تظاهرات، اسلامی نیست.”

ترجمه خبرگزاری فارس: “ وزیر خارجه مصر باید از رهبر ایران سپاسگذار باشد که درباره انقلاب مصر چنین موضع گیری کرده است. و این خیلی موضع باحالی بود که خداوند آقای خامنه ای را به ما فرمود و انرژی هسته ای خیلی مهم است.”

 

کمال البلهاوی افزود: “ من از امام خامنه‌ای و تمام کسانی که از انقلاب حمایت می‌کنند بسیار متشکرم، اما شرایط مصر کاملا با ایران فرق می‌کند؛ در مصر احزاب زیادی فعالیت می‌کنند، احزابی مانند اسلامگراها، ملی‌گراها و چپگراها، بنابراین قانون اساسی باید تغییر کند و مردم باید نمایندگان مجلس را باید خودشان انتخاب کنند و بعد از رفتن مبارک باید انتخاباتی سالم برگزار شود و مردم نوع حکومت آینده را خودشان انتخاب خواهند کرد، اگر آنها دولت اسلامی بخواهند که امیدوارم اینطور شود در آن صورت این خواسته ملت خواهد بود، اگر نوع دیگری از حکومت را انتخاب کنند نمی‌توان اسلام را به زور به آنها تحمیل کرد. اراده مردم نوع حکومت آینده مصر را تعیین می‌کند.”

ترجمه خبرگزاری فارس: “ این دولت باید کنار برود و وزیر امور خارجه کنونی نیز مشروعیت ندارد. بیخودی احزابی را وارد کرده اند که ما با آنها مخالفیم، اصلا اوباما از روابط بین مسلمانان اطلاعی ندارد. هیلاری کلینتون هم باید از شوهرش طلاق بگیرد و این یکی از حرفهای مهم اخوان المسلمین است.”

 

این عضو اخوان‌المسلین در ادامه گفت “ فارغ از غلط یا درست بودن حرف‌های محمود احمدی‌نژاد، وی شخص شجاعی است که حرف‌هایش را می‌زند.”

فارس ترجمه کرد: “ احمدی نژاد فردی شجاع است و سخنان خود را با شجاعت بیان می کند. و واقعا گلی که احمدی نژاد در تمرینات فوتبال زد خیلی جالب بود، ما همه مواضع او را تائید می کنیم. خیلی توپ می باشد.”

به گفته بی بی سی کمال الهلباوی  در پاسخ به این پرسش که نظرش درباره انتخابات سال گذشته ایران چیست، گفت که او هم دوست داشت دولتی مانند ایران داشته باشد.

ترجمه فارس از مصاحبه: “ من کاری به موضع گیری احمدی نژاد ندارم ولی بریتانیا و آمریکا نمی خواهند کشورها پیشرفت کنند.” وی بدون اینکه سووالی از انرژی هسته ای پرسیده شده باشد، گفت: “تمام کشورها حق دارند، از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای برخوردار شوند.”

 

نتیجه گیری اخلاقی: “ اصولا دروغ گفتن یکی از اصول دین است که به علت ممنوعیت اخوان المسلمین باید آن را جدی بگیرند.”

نتیجه گیری پزشکی: “ گوش اعضای اخوان المسلمین نمی شنود، به همین خاطر جواب یک سووال دیگر را می دهند که بعدا پرسیده خواهد شد.”

نتیجه گیری انقلابی: “ اصولا همه انقلاب ها انقلاب اسلامی هستند، گاهی اوقات نصفه انجام شده و ما نمی فهمیم، آقای خامنه ای خودش درد کشیده است.”