ایرانی ها در فیس بوک به حجاب نه گفتند

نویسنده

» گزارش ترکیش ویکلی از کارزار اینترنتی

زنان در ایران اکنون سه دهه است که حجاب بر سر می کنند؛ بعضی داوطلبانه و بعضی با اکراه و زور.

بی حجابی به معنی قانون شکنی است. ولی اکنون زنان هر دو جناح تبلیغات اینترنتی را آغاز کردند تا تلافی کنند.

ده ها زن و مرد ایرانی که در داخل یا خارج ایران زندگی می کنند، عکس خود را در صفحه فیس بوکی بنام “نه به حجاب اجباری” منتشر کرده و گفته اند که زنان باید این حق را داشته باشند که استفاده ازحجاب اسلامی یا عدم استفاده از آن را آزادانه انتخاب کنند.

در میان این عده گروهی از زنان قرار دارند که در داخل ایران چادر بر سر می کنند ولی معتقدند به سر کردن حجاب نباید اجباری باشد.

فعالینی که این تبلیغات اینترنتی را آغاز کرده اند خود را “دانشجویان و فارغ التحصیلان لیبرال” می نامند و هدف خود را همدردی با زنان ایرانی برای انتخاب آزادانه نوع پوشش ذکر کرده اند.

ده ها روشنفکر، روزنامه نگار، فعال سیاسی، هنرمند، و ایرانیان مذهبی و سکولار به این کارزار پیوسته و عکس خود را در صفحه فیس بوک قرار داده اند تا مخالفت خود را با حجاب اجباری اعلام کنند. این صفحه ظرف چند روز بیش از ۱۰۰۰۰ طرفدار پیدا کرد.

مدیر این صفحه، علیرضا کیانی به رادیو صدای آزاد گفت نیمی از افرادی که این صفحه را “دوست داشته اند” در ایران زندگی می کنند. کیانی که یک سال پیش ایران را ترک کرده است، می گوید از تعدی به حقوق زنان در ایران عمیقا نگران شده است.

او در باره حجاب اجباری می گوید: “این توهین به زنان و همچنین به مردان است.”

مقامات ایران ادعا می کنند که زنانی که پوشش کافی ندارند مردان را تحریک می کنند. آنها همچنین می گویند حجاب ـ- بخصوص چادر بلند ـ- بهترین پوشش برای زنان است.

کیانی که ۲۷ سال دارد گفت هدف از این تبلیغات برانگیختن افکار عمومی در باره حجاب اجباری و واداشتن چهره های سیاسی به موضع گیری در این زمینه است.

کیانی گفت: “هدف ما بخصوص اصلاح طلبان و روشنفکران دینی است که در روزهای اول انقلاب یا از حجاب اجباری طرفداری یا در باره آن سکوت کرده اند.”

وی گفت: “ما معتقدیم اگر قرار است فردا ایران آزاد شود و در ایران آزاد حجاب اجباری نباشد، اصلاح طلبان و روشنفکران دینی و چهره های سیاسی باید در این زمینه موضع مشخصی داشته باشند. در این صورت ما از آنان مدرک خواهیم داشت که با حجاب اجباری مخالفت کرده اند.”

حجاب اجباری که از پایه های جمهوری اسلامی به شمار می آید از چالش های دائمی مقامات بوده است.

در ۳۰ سال گذشته، زنان در ایران به خاطر عدم رعایت حجاب اسلامی مورد توهین، دستگیری و جریمه واقع شده اند. مردان نیز به دلیل نوع آرایش موهای خود و گاه لباس خود، که غیر مناسب یا غیر اسلامی تشخیص داده می شود تحت فشار قرار می گیرند.

علی رغم فشار دولت، کم نیستند زنانی که لباس های رنگارنگ و تنگ می پوشند واز آرایش های غلیظ استفاده می کنند. رژیم با سرکوب آنها، که معمولا در تابستان انجام می شود، هر کس را که آن را رعایت نکند را تحت فشار قرار می دهد.

شرکت یکی از روحانیون برجسته ایرانی، محسن کدیور، که در آمریکا زندگی می کند، در تبلیغات ضد حجاب، با انتقاداتی روبرو شده زیرا بعضی ها می گویند روابط سیاسی و دینی او ممکن است خلاف جهت اهداف این کارزار تبلیغاتی باشد.

از قول کدیور گفته شده که هیچ دلیل دینی برای اعمال حجاب اجباری وجود ندارد. در وب سایت جرس، متعلق به مخالفان رژیم ایران از قول او گفته شده: “ما در قرآن هیچ آیه ای نداریم یا حدیثی از قول حضرت پیغمبر نداریم که به شخصی اجازه دهد که به شخص دیگر برای نداشتن حجاب تعرض کند.”

کیانی مشارکت کدیور در این کارزار را مثبت ارزیابی می کند.

کیانی می گوید: “برای سکولار ها طبیعی است با حجاب، که یک مساله مذهبی است، مخالفت کنند. مهم است که شخصی مانند کدیور، که قبلا از طرفداران رژیم بوده است به طور علنی با اجباری بودن مجاب مخالفت کند.”

“برای کارزار تبلیغاتی ما افتخاری است که کدیور، و همچنین ستار (آواز خوان معروف ایرانی) هم به آن پیوستند.”

همه مخالفان حجاب در این حرکت شرکت ندارند. برخی اظهار نظر ها توسط فعالین، حاکی از عدم اطمینان به سازماندهنگان این تبلیغات است. برخی ها به “دانشجویان و فارغ التحصیلان لیبرال” بدبین هستند و می گویند این گروه قبلا از تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده بودند، که برخی نگران آن هستند که منجر به اقدام نظامی علیه ایران شود.

زنی در تهران گفت هرچند با حجاب اجباری مخالف است ولی به این تبلیغات نمی پیوندد.

وی گفت: “فایده آن چیست؟ این چیزی از فشاری را که ما تحمل می کنیم نمی کاهد. من فکر می کنم سرپیچی ما قوی تر از حرکت اینترنتی است. پلیس اخلاقی ما را دستگیر می کند و توهین می کند، ولی ما باز هم به خیابان می آئیم و آرایش هم می کنیم و لباس رنگی هم می پوشیم.”

واقعیت آن است که در سال های اخیر فعالین ایرانی چندین کارزار اینترنتی، از جمله “ایران اسرائیل را دوست دارد” یا “حمایت از میرحسین موسوی” راه اندازی کرده اند که هیچ یک برد چندانی نداشته است.

کیانی گفت که او و همکارانش مطمئن هستند که سرنوشت این کار مشابه بقیه نخواهد بود.

منبع: ترکیش ویکلی– ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۲