حرف اول

نویسنده
پیام رهنما

هنرمندان علیه دولت کودتا…

سال رفته ، سال سبز بود. هنرمندان بسیاری هم سبز شدند و د رکنار مردم ایستادند.

از نامه های سرگشاده و تعطیلی کار گرفته تا عدم شرکت در مسابقات و برنامه های رسمی.  

 سینماگران پیشاپیش دیگر هنرمندان به جنبش سبز پیوستند. و تا زند ان هم رفتند و هنوز چون جعفر پناهی در گوشه سلول آزادی رافریاد می کنند…

بیش از 217 هنرمند از رشته هنرهای  تجسمی اعلام کردند در هیچ برنامه رسمی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود، شرکت نمی کنند.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درایران بسیاری از هنرمندان موسیقی،سینما و تئاتر به دولت کودتا “ نه” گفتند.

یکی از نامدارترین هنرمندان ایرانی که به شکل کاملا رسمی و در یک برنامه تلویزیونی اعتراض خود را به گوش همگان رسانید ، محمدرضا شجریان بود.او با حضور در شبکه فارسی زبان صدای آمریکا ظلمی را که نسبت به مردم ایران شده نامشروع دانست و اقدامات دولت احمدی نژاد را محکوم و قابل پیگیری توصیف نمود.با پخش این برنامه تلویزیونی و بازگشت این هنرمند پرآوازه موسیقی سنتی به کشور بود که فشار حکومت بر وی او و خانواده اش دوچندان شد و ازبرگزاری کنسرت های “همایون شجریان” در برخی از شهرها همچون تبریز و شیراز جلوگیری به عمل آمد.

درمیان اهالی موسیقی شهرام ناظری ،علیرضا افتخاری ومختاباد نیز از جمله کسانی بودند که هریک با روشی روند اعتراضات را دامنه دار کرده و پس از مدتی همه آنها با عناوین نامشخصی ممنوع الخروج شدند.

درمیان اهالی سینما نیز حوادث بسیاری رخ داد.از ممنوع التصویری دهها بازیگر،کارگردان ونویسنده  تلویزیون و سینما به جرم حمایت از کاندیداتوری میرحسین موسوی تا ممنوع الخروجی وبازداشت چهره های سرشناس هنرهفتم ایرانی.

 از میان هیات 8 نفره ای که قرار بود برای بازدید از امکانات فنی سینمای  آمریکا به آن کشور عزیمت کنند سه نفر ازآنان  درفرودگاه امام خمینی با قرار بازداشت پاسپورت مواجه شدند.

اما جعفر پناهی کارگردان صاحب نام ایرانی که در جشنواره کانادا به عنوان رییس هیات داوران حضور داشت به نشانه اعتراض دولت با مردمان خود به همراه دیگر همراهان و همکاران با شال سبز بر صحنه افتتاحیه جشنواره حاضر شد تا در بازگشت از کانادا حکم ممنوع الخروجی دادگستری علیه وی در فرودگاه های تهران ابلاغ شود.اوایل اسفندماه سال گذشته بود که مامورین اطلاعات و بسیجیان لباس شخصی وی را که به همراه دختر ،همسر،پانزده تن از میهمانانش و محمد ساکت اف در منزل شخصی خود در حال تولید یک اثر سینمایی بود  بازداشت کردند .پناهی پس از آزادی ساکت اف با وثیقه صد میلیون تومانی همچنان در یکی از مخوف ترین بندهای زندان اوین به سر می برد.