دختران فوتبالیست در حسرت المپیک جوانان

نویسنده

» مقاله تلگراف درباره حذف تیم ایران

تیم فوتبال دختران ایران از مسابقات المپیک جوانان کنار گذاشته شد، زیرا قوانین فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)، اجازه پوشیدن روسری اسلامی را به بازیکنان نمی دهد.

فدراسیون فوتبال آسیا از نامزدی تایلند برای جایگزینی تیم محروم شده ایران در روز دوشنبه خبر داد.

بر اساس گزارش این فدراسیون، “فیفا- فدراسیون جهانی فوتبال-  اعلام کرده پوشیدن حجاب اسلامی با قوانین مربوط به مسابقات این فدراسیون همخوانی ندارد.”

کمیته ملی المپیک ایران خواستار بازنگری در قانون ممنوعیت به سر داشتن روسری از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال و کمیته بین المللی المپیک شده است.

جروم والکه، دبیرکل فیفا طی نامه ای خطاب به فدراسیون فوتبال ایران، درخواست کمیته المپیک این کشور را رد کرده است.

به گزارش فدراسیون فوتبال آسیا (اِی- اف- سی)، والکه گفت: “با درنظر گرفتن موضع آشکار کمیته المپیک ایران، برای کمیته اجرائی فیفا هیچ چاره ای باقی نماند جز اینکه تصمیم به عدم حضور ایران (در این مسابقات) بگیرد.”

فیفا مرجع قانونی مسابقات فوتبال بین المللی است و بخشی از قوانین این فدراسیون مربوط به تجهیزات و وسایل همراه بازیکنان در زمین مسابقات است.

ماده 4 قانون فیفا اشاره می کند که “تجهیزات مجاز و پایه نباید هیچگونه پیام سیاسی، دینی و یا شخصی به همراه داشته باشد.”

“هرتیمی از بازیکنان که وسایل و تجهیزات مجاز آنها دارای پیام یا شعار سیاسی، دینی و شخصی باشد، توسط فیفا و یا سازمان دهندگان رقابت ها مجازات خواهد شد.”

قانون ممنوعیت حجاب برای اولین بار در سال 2007، پس از آنکه به دلایل ایمنی، جلوی پوشیدن روسری توسط یک دختر 11 ساله کانادایی در مسابقات گرفته شد،  به اجرا گذاشته شد.

بازوی قانونگذاری فیفا، مجمع بین المللی فوتبال، از قائل شدن استثنا برای پوشش دینی خودداری می کند.

قرار بود ایران در مسابقات افتتاحیه المپیک جوانان دختر در سنگاپور که از 12 تا 25 اوت برگزار می شود، با شش تیم به رقابت بپردازد.

اکنون تایلند به نمایندگی از آسیا با تیم های ترکیه، گینه، ترینیداد و تابوگو، شیلی و گینه نو به رقابت خواهد پرداخت.

در این مسابقات، حدود 3,600 ورزشکار در 26 رشته ورزشی رقابت خواهند کرد.

 

منبع: تلگراف- 6 آوریل