حرف اول

نویسنده

گام نخست علی جنتی؛

معاون پورمحمدی، مسئول سینمای ایران

فاطمه زمردیان

 هشدارمنیژه حکمت، کارگردان سینمای ایران بجائی نرسید. او اولین  نفر از کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما بود که به عنوان حامیان روحانی فعالیت‌های انتخاباتی را آغاز کرد. دختر او پگاه آهنگرانی هم نخستین مواجه سینماگران باحسن روحانی را کلید زد. او د رنشستی با اشتیاق به سوی حسن روحانی رفت و او در مقابلش ایستاد. پگاه حرف هایی را در پرده گفت که درهوا ماند و دود شد. اکنون، مادرش می نویسد:” به عنوان یکی از سینماگرانی که خیلی روشن در انتخابات ریاست‌جمهوری از آقای روحانی حمایت کردم باید بگویم که خبرهایی که این روزها شنیده می‌شود خبرهای چندان خوشایندی نیست. در سینمای ایران طیف‌های مختلف فکری وجود دارند که به نظرم وزیر ارشاد باید با همه این طیف‌های فکری دیدار داشته باشد. در روزهای اخیر وزیر ارشاد تنها با یک طیف فکری در سینما دیدار داشته که این طیف فکری همیشه در ارتباط با مدیران و قدرت بوده است. درحالی که بدنه سینما و اهالی سینما همیشه مشکلات خود را داشته‌اند. از سویی دیگر طیفی که به‌تازگی با وزیر ارشاد دیدار داشته فیلمسازان و سینماگرانی بوده‌اند که هیچ‌گاه در تیتراژ فیلم‌هایشان بخش خصوصی دیده نمی‌شود.”

کارگردان سینمای ایران از کسی نام نمی برد. اما منظورش گروه 9 نفره ایست که به مدیریت منوچهر محمدی تنها گروهی بوده اند که توانسته اند با علی جنتی- وزیر جدید ارشاد- ملاقات کنند. منوچهر محمدی تهیه کننده امنیتی سرشناس سینماست که روابط بسیار نزدیکی با بیت و شخص رهبر جمهوری اسلامی دارد. همراهان اوهم کارگردانانی هستند که عموما بودجه کلان فیلم های خود را از” بیت” می گیرند و مورداعتماد رهبری هستند.

این گروه ، حجت اله ایوبی را بعنوان مسئول سینمای کشور به علی جنتی معرفی و به این ترتیب نامزدهای دیگر اهالی سینما را که به بدنه سینما تعلق دارند، حذف کردند. اعتراض سینما گران بجایی نرسیدو حجت اله ایوبی بعنوان متولی سینما معرفی شد.

او کیست؟ رایزن سابق فرهنگی ایران در فرانسه دوست بسیار نزدیک وهمفکر مصطفی پور محمدی است . او که در مکتب دانشگاه امام صادق تربیت شده است، تاکنون دارای این سمت ها بوده است:“چون مدیرکل آموزش دانشگاه امام صادق (ع)، مدیر کل پژوهش های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل .”

 سلطه مثلث  مصطفی پور محمدی- منوچهر محمدی- حجت اله ایوبی بر سینمای ایران، خبر از دو رجدیدی از کنترل امنیتی سینما می دهد.