تعهد دهید پس از حکم اعدام کشور را به هم نریزید

نویسنده
حسین محمدی

» آقاتهرانی خطاب به هواداران موسوی و کروبی:

با فرارسیدن روز ۹ دی، حملات اصول‌گرایان به موسوی و کروبی به شکل قابل توجهی افزایش یافته. این بار و با توجه به درخواست این دو برای برگزاری دادگاه علنی، اصول‌گرایان گفته‌اند که حکم حتمی آن‌ها در دادگاه، اعدام خواهد بود و این دادگاه زمانی تشکیل می‌شود که حامیان آن‌ها تعهدبدهند در صورت صدور چنین حکمی اعتراض نخواهند کرد.

 مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری و استاد اخلاق کابینه احمدی‌نژاد، در گفت‌‌وگویی با خبرگزاری فارس، با اشاره به بحث‌هایی که پیرامون برگزاری دادگاه موسوی و کروبی انجام می‌شود، گفت: “مقام معظم رهبری به آقای علی مطهری گفتند اگر این کار شود شما حکم قاضی را برمی‌تابید؟ اما سوال بنده این است اگر قاضی بگوید که این آقایان محارب و اهل بغی هستند و حکمشان اعدام است و خلاص و حکم را بلافاصله اجرا کنند، آیا کشور را به هم نمی‌ریزید و حکم را قبول می‌کنند؟ آنها باید تعهد کتبی و نوشته بدهند که این کارها را نمی‌کنند چراکه قاضی شوخی ندارد و حکم آخر را می‌دهد”. 

 اشاره وی به سخنانی است که آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس بیان کرده بود. او در دیدار با فراکسیون شاهد مجلس و در پاسخ به سوال مطهری پیرامون وضعیت کروبی و موسوی گفته بود که تاکنون با موسوی و کروبی “به ملاطفت” برخورد شده و اگر آیت‌الله خمینی زنده بود “شدیدتر برخورد” می‌کرد و اگر “اینها محاکمه شوند، حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود”.

 روز دوشنبه نیز عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی، در گفت‌وگویی پیرامون حکم موسوی و کروبی گفته بود: “آنها به میدان آمدند و تقریبا جنگ مسلحانه را علیه نظام راه انداختند، قطعاً اگر این خصوصیات درباره آن‌ها صادق باشد، بدون شک حکم آن‌ها اعدام است درحالی که نظام در مقابل این‌ها مهربانی، عطوفت و گذشت کرد، رهبر معظم انقلاب واقعا گذشت کردند و گرنه خباثت و خیانت این‌ها همواره باید در تاریخ ثبت بماند که خواهد ماند”.

 بخش عمده‌ای از این تهدیدها، توسط نزدیکان و یا منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، انجام گرفته. آن‌ها بر این مساله تاکید دارند که رهبر جمهوری‌اسلامی تاکنون با “عطوفت” نسبت به “سران فتنه” برخورد کرده، در غیر این‌صورت و اگر دادگاهی تشکیل شود، حکم آن‌ها اعدام خواهد بود.

 محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد جمکران و رییس سابق بنیاد شهید در دولت محمود احمدی نژاد، نیز در “همایش پاسداشت حماسه ۹ دی” که باعنوان “پتک جمهوریت بر سر اشرافیت” صبح دوشنبه در محل سابق سفارت آمریکا در تهران برگزار شد، گفت: “گروه جدیدی در جامعه داریم که ادعای خط امام می‌کنند اما ضدامام و نظام اسلامی عمل کرده و در صدد براندازی یا زمینه‌ساز براندازی نظام اسلامی هستند… اگر این افراد به اقدامات خود ادامه دهند بر اساس قرآن به سخت‌ترین وجه ممکن باید کشته شوند”.

 علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای، هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم گفته است: “وقتی کسی جرمی مرتکب می‌شود ــ اعم از سیاسی و غیرسیاسی ــ باید قوه قضائیه به آن رسیدگی کند، البته یک استثنائی هم هست که برخی مورد عفو مقام معظم رهبری قرار می‌گیرند و اگر نبود عفو و سماحت ایشان، باید جور دیگری رفتار می‌شد”.

سخنانی که به شکلی دیگر توسط احمد علم‌الهدی نیز به زبان آورده شد: “حصر سران فتنه بر اساس وظایف پیشگیرانه قوه قضاییه انجام شده است در حالی که اگر قرار بود سران فتنه مجازات شوند، قطعا اعدام می‌شدند”.

 میرحسین موسوی به تازگی در پیامی که وبسایت “کلمه” آن را منتشر کرده، گفته است که از برگزاری دادگاه علنی استقبال می‌کند. مهدی کروبی نیز یک ماه پیش در پیامی به علی مطهری، از او خواسته بود که پیگیر برگزاری دادگاه علنی باشد.