نظارت بر نشریات دانشجویی پیش از چاپ

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» فعالیت‌های مدنی کردستان در گفتگو با یک فعال

ریبوار کامرانی‌پور، فعال دانشجویی و مدنی کرد که بعد از یک احضار تلفنی بازداشت شد، از حدود یک ماه پیش در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به سر می‌برد. دانا لنج‌آبادی دیگر دانشجوی فعال نیز در آستانه ورود به دومین سال زندان خود قرار گرفته است. سوران دانشور، فعال دانشجویی ساکن کردستان در مصاحبه با روز ضمن تشریح آخرین وضعیت این زندانیان، می‌گوید با وجود گشایشی که در فضای دانشگاه‌ها با معرفی وزیر علوم اتفاق افتاد، اما همچنان شماری از دانشجویان همچنان با محدودیت روبرو هستند و تعداد دیگری نیز که به دلیل احکام قضایی و پرونده‌های باز از ادامه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی باز مانده‌اند.

این مصاحبه در پی می‌آید.

 

نخست از آقای دانشور در مورد آخرین وضعیت ریبوار کامرانی‌پور، فعال دانشجویی پرسیده‌ایم. آقای دانشور می‌گوید:

 ریبوار کامرانی‌پور، روز ۱۹ آذرماه گذشته طی تماسی تلفنی به اداره اطلاعات شهر سنندج احظار شد و از آن زمان تا کنون در بازداشتگاه مربوط به این اداره به سر می‌برد. او با وجود اینکه بیش از یک ماه است در زندان به سر می‌برد اما همچنان تفهیم اتهام نشده و وضعیت روشنی ندارد.

 

اما ظاهرا توانسته با خانواده‌اش تماس بگیرد. شما اطلاع بیشتری دارید؟

 بله تا کنون دوبار از بازداشتگاه با خانواده‌اش تماس گرفته است. اولین‌بار بعد از گذشت حدود ۱۰ روز از بازداشت تماس گرفته و بدون توضیحات بیشتر گفته که در بازداشتگاه اداره اطلاعات به سر می‌برد و تا کنون تفهیم اتهام نشده است.

 

در اخبار از آقای کامرانی‌پور به عنوان فعال دانشجویی یاد شده، ممکن است توضیحات بیشتری در مورد فعالیت‌های او در این زمنیه بدهید؟

کامرانی‌پور فعال دانشجویی و دانشجوی دانشگاه پیام نور سنندج بود. او در دانشگاه کردستان سنندج دبیری شورای دبیران، یعنی مرکز نشریه‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی علمی این این دانگشاه را به عهده داشت. همزمان دبیر انجمن “هاوری هەورام”، از انجمن های فعال کردستان بوده است. علاوه بر این، دبیریِ سمینار ژینگه و ژیان (محیط زیست و زندگی) را به عهده داشت که مدتی پیش در دانشگاه پیام نور سنندج برگزار شد و همچنین عصو انجمن سبز چیای مریوان و نماینده این نهاد در سنندج بود. در کنار این فعالیت‌ها کامرانی‌پور عضو کمپین نجات کانی‌بل همچنین یکی از اعضای کمپین حمایت از کوبانی بود.

 

شما فکر می‌کنید بازداشت آقای کامرانی‌پور به دلیل کدام یک از این فعالیت ها صورت گرفته است؟

او پیشتر در رابطه با فعالیت‌های دانشجویی و تلاش‌های مدنی مانند کمپین شنگال و کوبانی به اداره اطلاعات احضار شده و در این رابطه مورد بازجویی قرار گرفته بود. ممکن است بازداشت او بی‌ارتباط با این احضارها و موضوعات بازجویی نباشد. اما چون تا الان تفهیم اتهام نشده و دلیل بازداشتش مشخص نیست، نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد.

 

خود شما از فعالان دانشجویی کرد هستید و در همین رابطه سابقه بازداشت هم دارید. وضعیت دانشگاه‌ها و فعالیت‌های دانشجویی در دولت فعلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در دولت گذشته سطح برخورد با روزنامه‌نگاران و فعالیت‌های مدنی شدیدتر از هر دوره دیگری بود. در دولت آقای احمدی‌نژاد فشارها به دانشجویان به اوج رسید. در کردستان از فعالیت کانون‌های دانشجویی جلوگیری می‌شد، نشریات زیادی مانند نشریه هژان، که روزنامه روزانه دانشگاه کردستان بود، به دستور کمیته ناظر بر نشریات به محاق توقیف رفتند. همزمان با برخوردهای سراسری تعداد زیادی از فعالان دانشجویی کرد هم مانند اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد دستگیر شدند. اما در دولت فعلی ما شاهد گشایشی در فضای داشنگاه‌ها و رویکرد دولت به فعالیت‌های دانشجویی هستیم که به نوعی با انتخاب وزیر کشور کلید خورد. با این حال نمی‌توان گفت فضا به طور کلی باز شده و این گشایش محسوس است. هر چند با مجوز فعالیت‌ها و جلسات مختلف بیشتر از گذشته موافقت می‌شود، اما در مجموع نمی‌توان گفت که فضا برای فعالیت به سطح مناسبی رسیده است. در مورد نشریات هم در دوران احمدی نژاد کمیته ناظر بر نشریات از فعالیت ۴۴ نشریه دانشجویی در حوزه‌های فرهنگی اجمتاعی سیاسی خبر داده بود اما در حال حاضر این تعداد به شدت کاهش یافته و نشریات از سوی کانون‌ها و نهادهای قانونی منتشر می‌شوند. این نشریات پیش از چاپ از سوی نهادهای مختلف نظارت می‌شوند. در مجموع در این حوزه نیز دچار رکود شده‌ایم.

 

در مورد وضعیت سایر فعالان دربند دانشجویی کردستان مانند دانا لنج آبادی چه، اطلاعی دارید؟

دانا، از فعالان دانشجویی دانشگاه پیام نور مریوان است. او در جریان یک تظاهرات در مخالفت با اعدام در مریوان بازداشت شد و در رابطه با آن در مجموع به یک سال حبس (به اتهام تبلیغ علیه نظام) و هشت‌ماه دیگر (به اتهام اخلال در نظم عمومی) بازداشت شد. او در پنجم بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شد و چند ماه دیگر محکومیت ی‌ ساله او به اتهام تبلیغ علیه نظام تمام می‌شود و باید منتظر ماند و دید وضعیت او در رابطه با محکومیت هشت‌ماهه به چه صورتی پیش خواهد رفت. موضوع مهم در رابطه با دانا لنج‌آبادی اشتغال به تحصیل همزمان او در زندان است. دانا این روزها باید برای امتحان به خارج از زندان منتقل می‌شد اما برغم پیگیری‌های بسیار خانواده، مسولان زندان با مرخصی او موافقت نکردند. به همین دلیل اساتید دانشگاه پیام نور ورقه‌های امتحانی را به داخل زندان منتقل کرده و بدین ترتیب او توانسته از زندان در امتحانات شرکت کند.

 

در مورد دیگر زندانیان دانشجویی کرد چه اطلاعی دارید؟

 در حال حاضر تعداد زیادی از دانشجوین با محکومیت روبرو هستند و تعدد دیگری هم پرونده هایشان برای بررسی همچنان باز است. فعالان زیادی با قید وثیقه بیرون هستند اما تاکنون محاکمه نشده‌اند. محرومیت تحصیلی دانشجویان ستاره‌دار نیز که در دولت قبلی صورت گرفت همچنان ادامه دارد و آنها نتوانسته‌اند به دانشگاه برگردند. بسیاری از اعضای اتحادیه دمکراتیک دانشجویی کرد مانند خود من، دلیر اسکندری، وحید بهرامی، آرش صالح و پیش ازآنها سالار ساکت برای یک دوره ستاره‌دار شده بودند.

 

پرونده های باز و احکام تعلیقی که به آنها اشاره کردید، چه تاثیری بر فعالیت‌های دانشجویی دارد؟

 هدف از احضار، صدور احکام و بازداشت دانشجویان اعم از احکام تغزیری یا تعلیقی، محدود کردن فعالیت فردی آنها و فعالیت‌های عمومی دانشجویی است. در مورد دانشجویان ستاره‌دار هم این احکام علاوه بر تداوم محرومیت تحصیلی آنها بر فعالیت‌های سیاسی و دانشجویی آنها تاثیر می‌گذارد. این افراد حتی اگر درشرایط خاص مانند تغییر دولت یا رویکرد وزارت علوم موفق شوند بار دیگر وارد دانشگاه شوند، با تهدیدهایی در ابطه با ادامه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی روبرو هستند. این احکام در مجموع بر فعالیت‌های دانشجویی تاثیرات بازدارنده دارد.