نظام می‌خواهد دست مردم را بگیرد و به بهشت برساند

نویسنده
جلال یعقوبی

» موتلفه و جامعه مدرسین هم در کارند

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، در نهمین اجلاسیه “جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد” گفت: “دشمنان در شرایط فعلی تمام سعی‌شان این است که جهانیان امیدوار شده به نظام اسلامی را ترغیب کنند که این نظام کارآمد نیست.” به گزارش خبرگزاری فارس، او اضافه کرد: “همه توطئه‌ها در این راستا هستند که بگویند نظام اسلامی نمی‌تواند برای امروز جامعه بشریت کارساز باشد ولی جوابی روشن داریم و آن هم اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم شریف قم، عمده کلام خود را بر این قرار دادند که آنچه موجب شد نظام شاهنشاهی ساقط شود، فساد فراگیر در ارکان و تار و پود حکومت از صدر تا ذیل در همه ابعاد بود.اگر واقعا این نظام مقدس اسلامی ناکارآمد است و نمی‌تواند زندگی بشر را تامین کند این همه پیشرفت کی و کجا حاصل شده است؟ “

رئیس دفتر سیدعلی خامنه‌ای در سخنرانی خود همچنین گفت: “ امروز مردم جهان رهبر، سیاست مداران و مردم ما را الگوی خود قرار داده‌اند و باید برای مردم تبیین کرد که این نظام نه تنها می‌تواند زندگی مادی مردم را تامین کند، بلکه آخرت و دنیا را توأمان تامین خواهد کرد؛ نظام خود را تنها ضامن زندگی مادی مردم نمی‌داند بلکه می‌خواهد دست مردم را بگیرد و به بهشت برساند.”

همزمان، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور نیز در همین اجلاس گفت: “دهه اول پیروزی انقلاب دشمنان به دنبال جلوگیری از عدم تشکیل نظام بودند؛ دوره دوم، دوره تثبیت نظام اسلامی بود که دشمنان به دنبال آن بودند که بگویند نظام کارآمدی در حوزه اجتماعی و اقتصادی و… ندارد؛ فقه به معنی فقه اکبر و اوسط و اصغر کارآمدی خود را در عرصه های اجتماعی نشان داد ولی رسالت حوزه‌ها را نیز مضاعف کرد.” او از “حوزه‌ها اندیشه‌های اجتهادی” خواسته بود که “مدل مردم سالاری دینی” را به دنیا عرضه کنند.

حجت‌السلام رئیسی، اوایل دی‌ماه نیز در مراسم حزب موتلفه اسلامی طی سخنانی از کارآمدی جمهوری اسلامی سخن گفته و تاکید کرده بود: “فقه جعفری پویا است، فقه برای تمامی سوالات به وجود آمده برای انسان پاسخ دارد و غنی است و ما با نظام مبتنی بر فقه هیچ بن‌بستی نداریم.” او اضافه کرده بود: “برخی‌ها معتقدند دین نمی‌تواند انسان‌ها را اداره کند اما ما معتقدیم دین پاسخگوی زندگی انسان‌ها بوده و می‌تواند تمام ابعاد زندگی انسان در همه زمینه‌ها را اداره کند.”

مسئولان جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر بارها از کارآمدی جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند. از دیدگاه آنان کارآمدی نظام هم در ابعاد مادی است و هم می‌تواند مردم را به بهشت منتقل کند والبته به نظر می‌رسد که راهنمایی مردم به بهشت اهمیتی اساسی‌تر دارد. رساندن مردم به بهشت، موضوعی بود که سال گذشته به یکی از مسائل پرمناقشه در صحنه سیاسی ایران تبدیل شد.

اواخر اردیبهشت ماه گذشته، آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌های خود گفت: “گاهی شنیده می‌شود کسانی در گوشه‌وکنار وقتی صحبت از هدایت و راهنمایی و بیان حقایق دینی و مانند اینها می‌شود، می‌گویند آقا، مگر ما موظّفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله؛ بله، همین است. فرق حاکم اسلامی با حکّام دیگر در همین است: حاکم اسلامی میخواهد کاری کند که مردم به بهشت برسند؛ به سعادت حقیقی و اُخروی و عقبائی برسند؛ [لذا] راه‌ها را باید هموار کند. اینجا بحثِ زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحثِ کمک کردن است. فطرت انسانها متمایل به سعادت است، ما باید راه را باز کنیم؛ ما باید کار را تسهیل کنیم برای مردم تا بتوانند خودشان را به بهشت برسانند؛ این وظیفه‌ ما است.”

پس از آن ، گروهی از هواداران آیت‌الله خامنه ای به تبیین وظیفه معنوی حکومت و ارسال مردم به بهشت پرداختند. از جمله حجت‌الاسلام صابر اکبری جدی، رئیس دبیرخانه “نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها”، گفته بود: “انسان برای ماندن در این دنیا نیامده است و بهشتش در این دنیا نیست اما در عین حال مسیر آن بهشت حقیقی از این دنیا می‌گذرد و اگر انسان می‌خواهد به آن بهشت برسد باید دنیای خودش را در آن مسیر طراحی کند و بسازد. پس وظیفه یک حاکم اسلامی این است که بتواند این مسیر را هموار کند و درست طراحی کند وگرنه اگر این وظیفه را از حاکمیت اسلامی حذف کنیم مانند سایر حکومت‌ها می‌شود که وظیفه‌شان را تنها تامین امنیت، بهبود وضعیت معیشتی و بهداشتی و رفاه مردم و این گونه مسائل می‌دانند.”

حمیدرضا ترقی، از اعضای حزب موتلفه نیز در گفتگو با هفته‌نامه شما، تاکید داشت: “اصل هدایت جامعه به بهشت، شاخص ارزیابی دولت‌هاست.” او اضافه کرده بود: “هدف این نظام سیاسی تنها تأمین نیازهای مادی زندگی انسان‌ها نیست بلکه حکومت اسلامی وظیفه دارد آحاد جامعه اسلامی را در مسیر کمال به سمتی سوق بدهد که راه آنها به سمت بهشت و حیات طیبه تسهیل و هموار شود.” ترقی معتقد بود: “یکی از اختلافات نیروهای مذهبی از ابتدای انقلاب اسلامی با جریان‌های سکولار و لیبرال نیز در همین مسئله بود. آنها تلاش کردند دولت و حکومت را به سمت سکولاریزه کردن و لیبرالیزه کردن جهت دهند و نقش دین را در حکومت و سیاست به حداقل تقلیل دهند.”

چند روز بعد حسن روحانی در در همایش بیمه سلامت همگانی، به مساله بهشت بردن مردم هم اشاره کرده و گفت: “اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد! پیامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم.همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد.” در آن زمان، روزنامه کیهان که این سخنان را تیتر اول خود کرده بود، در گزارش خود از سخنان روحانی آن را “قابل تامل” نامید و نوشت: “رئیس‌جمهور در سخنان قابل تامل خود اشاره نکرد که چه کسانی در پی بردن مردم به بهشت با شلاق(؟!) هستند و اساساً طرح چنین مباحث حاشیه سازی از سوی رئیس قوه مجریه کشور، آن هم در همایش بیمه سلامت چه ضرورتی دارد؟!”

پس از آن به مدت چند ماه، رویارویی موافقان و مخالفان ارسال مردم به بهشت، به یکی از خبرهای صحنه سیاسی ایران تبدیل شده بود. حتی صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز در خرداد ماه گذشته وارد ماجرا شده و و با اشاره به این سخن که “ما نباید مردم را به زور به بهشت ببریم”، گفته بود: “قدری از این تفکر ناشی از مدرنیته لیبرالی است و از آن نشات گرفته است.” او معتقد بود: “غربی‌ها معتقدند دولت‌ها باید بی‌طرف بوده و هیچ نقشی در تعیین ارزش‌ها ندارند و اینها ناشی از همان تفکر مدرنیته است. وقتی در یک جامعه مدرنیته رواج پیدا کند هر شخص فقط به خودش فکر می‌کند و همین باعث می‌شود تا امر به معروف و نهی از منکر و ایثار در فرهنگ لیبرالی معنی نداشته و از درجه ارزش ساقط شود.”