نبرد تیغ و تصویر زنان

نویسنده

» تماشا

 

فیلم‌هایی از هما روستا، شکیرا و جنیفر لوپز

یکی از مشهورترین فیلم‌هایی که هما روستا در آن نقش‌آفرینی کرده، “مسافران”- اثر بهرام بیضایی- است. روایت خانواده‌ای که برای حضور در عروسی به سفر می‌روند اما جاده به مرگ ختم می‌شود. دیالوگ “ما همه‌گی می‌میریم” ِ “هما روستا” که رو به دوربین ادا می‌شود، حالا معنا و کیفیت دیگری دارد.

پیش‌پرده‌ی مسافران

نقش هما روستا در فیلم “از کرخه تا راین”، نقش خواهری‌ست که میزبان برادرش در کشور آلمان است. برادری که برای معالجه به آن‌جا آمده و در نهایت به دلیل ابتلا به سرطان خون از دنیا می‌رود. بخشی از گفتار تیزر این فیلم هنوز در یاد سینمادوستان باقی مانده: “حدیث شکفتن و پرپر شدن.”

پیش‌پرده‌ی از کرخه تا راین

شکیرا در سازمان ملل ترانه‌ی “تصور کن” اثری از “جان لنون” را اجرا کرد. ترانه‌ای که دنیایی بدون قدرت و طبقه و مذهب را آرزو می‌کند. نماینده‌گان جمهوری‌اسلامی پیش از آغاز آوازخوانی شکیرا را جلسه را ترک کردند.

“تصور کن” با صدای “شکیرا”

پیش از این اتفاق اما صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی یک‌بار و به طور ناخواسته تصویر شکیرا را روی آنتن فرستاده بود. در جریان بازی دو تیم اسپانیا- ایتالیا، دوربین‌های تلویزیونی لحظه‌ای شادی شکیرا از موفقیت تیم ملی اسپانیا و همسرش پیکه را به تصویر کشیدند که در اثر غفلت ممیزهای صدا و سیما، این صحنه از شبکه‌ی سراسری جمهوری‌اسلامی پخش شد!

شکیرا در صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی

جنیفر لوپز در افتتاحیه‌ی جام جهانی فوتبال در کشور برزیل روی صحنه رفت و ترانه اجرا کرد. صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی با این‌که تمام بازی‌های این مسابقات را پوشش می‌داد، افتتاحیه را با تاخیر و با حذف صحنه‌های حضور جنیفر لوپز پخش کرد.

ترانه‌خوانی جنیفر لوپز در افتتاحیه مسابقات جام جهانی برزیل

با این‌که پخش صدا و ویدئوهای جنیفر لوپز در ایران قدغن است اما شهرام مکری یکی از کارگردان‌های سینمای ایران، ویدئویی از جنیفر لوپز را برای یک تبلیغ بازرگانی عین به عین کپی کرده؛ البته کپی‌ای مردانه!

کپی ویدئو جنیفر لوپز برای ساخت آگهی بازرگانی در ایران