دست به دعا برای عبور از بحران آب

نویسنده
نازنین کامدار

» آب تهران شور شد

با ادامه گرمای هوا در ایران، مسئله خشکسالی و کمبود آب در کشور روز به روز به مرحله بحرانی تری می رسد. حالا مقامات بلند پایه هم دست به دعا برداشته اند و تحرکات خود را برای جلوگیری از یک بحران بی سابقه زیست محیطی آغاز کرده اند.

خبرهای غیررسمی از آماده باش نیروهای انتظامی و امنیتی می رسد که گمان می کنند قطع کامل آب یک بحران اجتماعی در پی داشته باشد. بحرانی که درگذشته به ویژه در شهرک های بالای میلیون نفری اطراف تهران و کرج سابقه داشته و طرح های ویژه امنیتی برای هر کدام تهیه شده است.

یک مقام آگاه که خواست تا نامش محفوظ بماند دیروز به روزان لاین گفت “نگرانی از همکاری نکردن مردم و پایین نیامدن مصرف آب آشامیدنی با تمام هشدارهای مقامات دولتی از دو هفته پیش زنگ خطر را در بخش های مختلف دولت به صدا در آورد تا سرانجام به عنوان موضوعی فوری و اضطراری در آخرین جلسه هیات دولت مطرح شد و با اشاره به همزمانی با سفر رییس جمهور به نیویورک و به هیات دولت کشاند و سرانجام وزارت کشور از طریق بخشنامه های محرمانه به فرمانداری ها و معاونان سیاسی و امنیتی استانداری ها خبر داد که با توجه به نزدیک بودن بحران آب مراقب حرکت های مرموز و موذی باشند”.

به گفته این مقام مطلع معاون اول رییس جمهور مامور شده است فورا یک طرح برای هماهنگی و جلوگیری از گسترش بحران آب تهیه کند که بخش های مختلف دولت را برای اتفاق های ناگوار بیدار نگاه دارد.

در اجرای همین طرح اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی دیروز به سدهای اطراف تهران سر زد تا از نزدیک بحران بی آبی در ایران را بررسی کند.

او پس از بازدید از سد لتیان گفت: “مشاهده کردم که ذخیره دو سد بسیار نگران‌کننده است و تنها برای چند روز تهران را کفاف می‌دهد. این جفا است که برخی از مردم صرف جویی در مصرف آب را سرلوحه خود قرار دهند و عده‌ای بی‌رویه آب را مصرف کنند، بنابراین، به طور جدی از مردم درخواست می‌کنیم که صرفه‌جویی آب را به خوبی انجام دهند تا بتوانیم پاییز را به خوبی سپری کنیم. از مردم درخواست می‌کنیم که مسئله صرفه‌جویی جدی گرفته شود، تا بتوانیم مدیریت جدی‌تر و قوی‌تر را از سوی مردم و مسئولان در فصل پاییز ببینیم، تا در این فصل به زحمت نیفتیم”.

جهانگیری که سعی می کرد شرایط را نگران کننده اما تحت کنترل نشان دهد اشاره کرد که: “اگر مسئولان وزارت نیرو احساس کنند که صرفه‌جویی در حدی نیست که پاییز را سپری کنیم، مجبور هستیم که آب شرب پرمصرف‌ها را قطع کنیم و حتی قطع مقطعی برای مشترکان اعمال خواهد شد”.(لینک)

 دیدار جهانگیری پس از آن صورت می گیرد که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در پی بازدید کارشناسان از سدهای لتیان، ماملو، لار و کرج در غرب و شرق تهران اعلام کرد: “آب موجود در مخازن سدهای کرج، لتیان، ماملو به طور نسبی حدود ده متر از حد داغی آب پایین‌تر است و حجم مخزن آب، نسبتا مناسب برآورد می‌شود که ممکن است کاهش سطح تراز مخازن سدها بر روی کیفیت آب تاثیرگذار باشد”. 

همین گزارش نشان می دهد “دبی ورودی به سد لتیان از رودخانه جاجرود نیز معادل صفر برآورد شده است، زیرا آب رودخانه قبل از مخزن سد کاملا خشک شده. در همین حال دبی ورودی به سد لار هم با توجه به خشک بودن رودخانه لار عددی معادل صفر است و آب کمی نیز از خروجی از سد لار به رودخانه لار دیده می‌شود. از سویی مخزن سد لار طبق معمول همیشه کم آب است که دلیل آن به خاطر نوع و موقعیت خاص زمین‌شناسی سد و رودخانه لار است که آب چندانی در مخزن سد جمع نمی‌شود و بیشتر آب از خلل و خرج پشت سد به هدر می‌رود. دبی ورودی آب رودخانه جاجرود به سد ماملو ناچیز است در حالیکه خروجی سد ماملو صفر است. به طور نسبی آب موجود در مخازن سدهای کرج، لتیان، ماملو بین ۱۰ تا ۱۵ متر از حد داغی آب پایین‌تر است”.(لینک)

 خبرگزاری های رسمی نوشته اند: “بر پایه اخبار واصله از هواشناسی کشور کاهش تعداد روزهای بارانی در پاییز حکایت بر این دارد که تا پایان آبان ماه فقط شاهد دو روز بارش باران در کلان شهر تهران خواهیم بود”.

سازمان هواشناسی هم چنین اعلام می کند: “هوای دو کلان شهر تهران و مشهد در شرایط ناسالم قرار دارد. گرد و غبار کل کشور را در بر گرفته است و دمای کنونی تهران ۳۲ درجه سانتی گراد و هوا صاف است”.(لینک)

 در همین حال،سازمان حفاظت محیط زیست هم در مواجهه با این بحران دست به دعا برداشته و از امامان جمعه خواسته است که “دعای باران” بخوانند.

به گزارش تابناک، محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران دیروز گفته است: “با توجه به گزارشات موجود از ذخایر آبی در استان تهران این به معنی فاجعه ای است که قطعا مشکلاتش در آینده نزدیک پدیدار خواهد شد. با توجه به اهیت بالای موضوع، مکاتبه ای با حضرت حجت السلام و المسلمین تقوی رییس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور به انجام رسید و درخواست اقامه نماز باران بصورت یکپارچه در سراسر کشور با توجه به موضوع کم آبی خصوصا در استان تهران مطرح شد”. 

وی در عین حال تاکید کرد “هدف از این موضوع را افزایش حساسیت عمومی در کنار مسائل معنوی و روحانی است. این قبیل اقدامات با عنایت به عقبه دینی و مذهبی مردم و توجه ایشان به احادیث و روایات مربوطه و همچنین ایفای نقش تاثیرگذار در شرایط سخت و بحرانی، بی تردید در کاهش مصرف بی رویه آب و صرفه جویی لازم در این حوزه اثربخش خواهد بود”.(لینک)