آیا اتفاق بزرگی در راه است؟

نویسنده
نازنین کامدار

» درگیری احمدی نژاد و وزارت اطلاعات بالا گرفت

سخنان محمود احمدی نژاد درباره بحران افزایش قیمت سکه و ارز که طی آن وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی را به “غفلت از مسائل اصلی” متهم کرد و آنها را مسئول آنچه که “یک توطئه داخلی و خارجی”نامید، دانست با خشم این نهادها، به ویژه وزارت اطلاعات و سایت های متعلق به آن مواجه شد.

سخنان احمدی نژاد که در مشهد بیان شده به اعتقاد برخی از تحلیل گران با هدف اخلال در روند مذاکرات پیش رو در بغداد بوده است. همانطور که وی در آستانه نشست ماه گذشته استانبول نیز با سفر ناگهانی به جزیره ابوموسی، بر مذاکرات اتمی ایران و 1+5 سایه انداخت.
 به اعتقاد این تحلیلگران، احمدی نژاد به دلیل کنار گذاشته شدن از فرآیند سازش احتمالی تهران با غرب، نگران آینده سیاسی خود است و می کوشد از طریق اقدامات جنجالی، سیگنال هایی متفاوت به غرب ارسال کند.

بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، وی در سخنان جنجالی اخیرش در مشهد گفته است: “مستکبران با شایعه پراکنی و انتشار اخبار دروغ و با کمک بیگانگان و برخی عناصر داخلی در بازار ارز و سکه اخلال ایجاد کردند؛ در حالی که بازار ارز و سکه مطلقاً هیچ ارتباطی به قانون هدفمند کردن یارانه ها و محدوده اجرای آن نداشت و همه این اخلال ها در شرایطی رخ می داد که دولت در سال گذشته بیش از همه سال‌های گذشته ارز در اختیار فعالان اقتصادی، بازرگانان و مسافران قرار داده است، اما بدخواهان با شیطنتی بسیار موذیانه و با کمک و پشتیبانی بیگانگان، بازار ارز و طلا را به هم ریختند”.

او افزوده است: “در حالی که غربی ها با سردادن شعار تحریم اقداماتی را صورت داده و برخی راهها را بستند، این بهانه در اختیار عناصر داخلی قرار گرفت تا مدعی شوند که اخلال در بازار ارز و طلا ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هاست؛ اما این اخلال در بازار، حاصل یک توطئه مشترک داخلی و خارجی بود و دولت درصدد است تا با برخورد قاطعانه با این توطئه، به گونه ای رفتار کند تا فشاری متوجه ملت نشود. البته برخورد قاطعانه نیازمند اطلاعات دقیق و جزیی است که در زمان مناسب باید در اختیار دولت قرار داشته باشد، اما متاسفانه در این زمینه دست دولت خالی بود، چرا که با وجود حضور تعداد زیادی عناصر اطلاعاتی هوشمند در کشور، بدخواهان در مقدمه و ابتدای توطئه خود با طراحی موضوعاتی فرعی، کذب و دروغین، ذهن و اندیشه عناصر اطلاعاتی کشور را به مسائل ساختگی معطوف کرده و غفلتی ایجاد کردند تا توطئه خود را اجرا کنند”.

به دنبال طرح این سخنان، علی اکبر جوانفکر نیز در سرمقاله روزنامه ایران با عنوان “عبور از توطئه”، نوشت:” در نتیجه رفتار خیانتکارانه برخی افراد و جریان های داخلی، به جایی رسیده‌ایم که اقتصاد نیرومند و درونزای امروز کشور به مذاکرات نه چندان مهم استانبول گره می‌خورد و عکس یادگاری خانم اشتون با آقای جلیلی، یک نشانه مثبت تلقی می‌شود و اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت، آشکارا در نقطه مقابل بی‌اعتنایی ملت ایران به قطعنامه‌های سازمان ملل قرار دارد. نکته حائز اهمیت آن است که پیش از مذاکرات با دخالت دستهای خیانتکار، قیمت سکه و ارز در کشور از کنترل دولت خارج می‌شود و برخلاف واقعیت‌های اقتصادی ایران، به صورتی بی‌منطق و حباب گونه افزایش می‌یابد. به راستی چه کسانی در این اخلال یا خیانت بزرگ اقتصادی نقش داشته اند؟ چه دست‌هایی به کار افتادند تا اقتصاد کشور را به مذاکرات هسته‌ای گره بزنند؟ دستگاه محترم قضایی در برخورد با اخلالگران بازار سکه و ارز چه عملکردی داشته است؟ چرا نمایندگان مجلس خواستار شناسایی عوامل خیانتکار نشده‌اند؟ میان این خیانت اقتصادی با پیش‌بینی‌های محقق نشده کسانی که تورم‌های نجومی را برای سال 1390 اعلام می‌کردند چه رابطه‌ای وجود دارد؟ چرا وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه مسئول شناسایی خیانتکاران گزارش عملکرد خود در این زمینه را به اطلاع افکار عمومی نمی‌رساند؟ چرا دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور در این خصوص تمرکز کافی برای مقابله با خیانتکاران را نداشته‌اند؟”

سخنان احمدی نژاد و همچنین سرمقاله علی اکبر جوانفکر در روزنامه ایران، که در 48 ساعت اول با سکوت کامل رسانه ها و نهادهای اطلاعاتی مواجه شده بود، روز گذشته دستمایه اعتراض هماهنگ مخالفان دولت به محمود احمدی نژاد شد.

در مهمترین این اعتراضات، بیش از ده سایت خبری وابسته به اصولگرایان از جمله “جهان نیوز”، “فارس”، “بولتن نیوز”، “جوان آنلاین” و… متنی مشابه را با آرم وزارت اطلاعات و در انتقاد از محمود احمدی نژاد منتشر کردند.

در این متن که با عنوان “پشت پرده حمله های اخیر به دستگاه اطلاعاتی کشور چیست؟” منتشر شده، آمده است: “چرا هم زمان با رسیدن نبرد اطلاعاتی ایران و غرب به سنگین ترین مراحل، دوران جدیدی از حمله به تشکیلات اطلاعاتی کشور از جانب کسانی که علی القاعده باید خود را متولی و هوادار این تشکیلات بدانند، آغاز شده است؟ آیا همه اینها مقدمه یک اتفاق بزرگ است؟ سخنان پنج شنبه گذشته آقای رییس جمهور در مشهد تا حدودی شوک آور بود. در حالی که آقای احمدی نژاد در اثنای این سخنان تلاش می کرد هر کدام از مشکلات اجرایی دولت خود را به ترتیب به گردن این نهاد و آن سازمان بیندازد، به یکباره، گویی همه آن حرف ها مقدمه چینی برای زدن یک حرف دیگر باشد، پای دستگاه اطلاعاتی کشور را به میان معرکه کشید و بحران سکه و ارز را به عدم اشراف اطلاعاتی آنها نسبت داد!همان موقع برخی مستمعین آن سخنان دانستند که این داستان صرفا لایه بیرونی یک منازعه بسیار عمیق است و برای درک اینکه آقای احمدی نژاد به واقع در پی چیست باید بسیار فراتر از ظاهر این عبارات رفت.نکته ای که فورا به ذهن می رسید این بود که گویی آقای رییس جمهور از جای دیگری ناراحت است و صرفا به دنبال فرصتی بوده است تا آن ناراحتی را بر سر تشکیلات اطلاعاتی کشور آوار کند؟”

در ادامه این بیانیه آمده است: “وزارت اطلاعات از یک سال پیش و به طور مکتوب این بحران را پیش بینی و گزارش کرده بود. بنابراین می شد حدس زد که این قصه بهانه است و آقای احمدی نژاد در واقع درصدد گرفتن انتقام «آن کار دیگر» از تشکیلات اطلاعاتی است. بسیار خوب؛ آن کار دیگر چه می تواند باشد؟ تشکیلات اطلاعاتی مگر چه جرمی کرده بود که مستحق چنین عقوبتی باشد؟ ظاهرا جواب روشن است. آقای احمدی نژاد از زمان داستان خانه نشینی به این سو –که اتفاقا سال گذشته همین ایام رخ داد- بنا را بر بی مهری با دستگاه اطلاعاتی کشور گذاشت. علت هم این بود که حس می کرد این تشکیلات نه فقط علاقه ای ندارد که وکیل مدافع برخی انحرافات لانه کرده در دولت باشد، بلکه خود در هشدار نسبت به آنها پیش قدم است و از آنجا که معیار آقای دکتر احمدی نژاد در دوستی یا دشمنی با این و آن، فعلا میزان ارادت آنها به اطرافیانش در دولت است، معلوم است که وزارت اطلاعات بیرون از دایره این دوستان قرار می گیرد.ضمن اینکه اندکی دقت نشان می دهد روی سخن آقای احمدی نژاد در این اظهارات فقط با وزارت اطلاعات نبوده است، بلکه ایشان قصد عتاب با کل جامعه اطلاعاتی کشور را داشته است فقط به این دلیل که از کنار انحرافات درون دولت آسان نگذشت و همت خود را برای خالص سازی دولت –که در واقع بزرگترین خدمت به دولت است- صرف کرد”.

این متن افزوده است: “مسئله آقای احمدی نژاد با جامعه اطلاعاتی ظاهرا به موضوع جریان انحراف محدود نمی شود. برخی اطلاعات جسته و گریخته موجود نشان می دهد ایشان توقع داشته تشکیلات اطلاعاتی برای برخی تحلیل های شاذ دولت –مثل اینکه انقلاب های منطقه کار امریکاست!- سند و مدرک دست و پا کند و چون چنین اتفاقی نیفتاده، اکنون این تشکیلات به ناکارآمدی متهم شده است.این نوشته بنای تطویل ندارد. قصه فقط این است که ظاهرا جای دوست و دشمن به شدت اشتباه گرفته شده است. پنجه کشیدن به صورت کسانی که غریبانه و مظلوم روز از شب نمی شناسند تا دولت و نظام بتواند با آسودگی به وظایف خود برسند، جز آب در آسیاب دشمن ریختن سودی ندارد و دردی را هم از آقایان دوا نخواهد کرد. مردم هم البته برای قضاوت کار سختی در پیش ندارند. وقتی می بینند که تشکیلات اطلاعاتی قادر است از پیچیده ترین کیس های اطلاعاتی و در هماوردی با قدرتمندترین دشمنان پیروز از آب درآید، آن وقت از شنیدن این حرف ها هیچ برداشتی جز انتقام جویی به آنها دست نخواهد داد”.

خبرگزاری مهر نیز گزارشی از آنچه که “دستاوردهای وزارت اطلاعات” نامیده، با عنوان “دستگاه ‌اطلاعاتی دوست یا دشمن احمدی‌نژاد؟” منتشر کرده و طی آن نوشته است: “محمود احمدی نژاد بر سرماجرای گرانی ارز و سکه به وزارت اطلاعات حمله کرده است. رویکردی چنین، چند روز بعد در یادداشت روزنامه ایران به قلم علی اکبر جوانفکر تکرار شد که با اشاره به نوسانات قمیت ارز و سکه پیش و پس از مذاکرات هسته ای پرسیده بود «چرا وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه مسئول شناسایی خیانتکاران گزارش عملکرد خود در این زمینه را به اطلاع افکار عمومی نمی رساند؟ چرا دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی کشور در این خصوص تمرکز کافی برای مقابله با خیانتکاران را نداشته اند؟» اگرچه دستگاههای اطلاعاتی چند ماه قبل از بحران سکه و ارز هشدارهای لازم را به بانک مرکزی و دستگاههای ذیربط دولتی ارائه کرده بودند اما مروری بر افتخارات دستگاههای اطلاعاتی ایران در سال های گذشته نشان می دهد ادعای «معطوف شدن ذهن و اندیشه عناصر اطلاعاتی به حوزه های غیراصلی و غیرواقعی» نمی تواند صحیح باشد”.

مهر سپس فهرست این افتخارات را که شامل سرکوب معترضان، بازداشت متهمان و تبادل آنها با دیگر سرویس های اطلاعاتی است، منتشر کرده و در خاتمه نوشته است: “با این حال اگرچه نوسانات اقتصادی و نابسامانیهای سکه و ارز ربطی به وزارت اطلاعات ندارد و به زعم کارشناسان ریشه های آن را باید در سیاستهای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دنبال کرد اما درباره اشراف وزارت اطلاعات بر همان اختلالات بازار ارز و سکه به صحبت های حیدرمصلحی پیش از انتخابات باید اشاره کنیم که گفته بود: بعضی از خودی‌ها با بی‌توجهی به این موضوع دامن زدند”.

رجانیوز هم با متهم کرن احمدی نژاد به “آدرس غلط دادن” نوشته است: “اگرچه طراحی برای اخلال در بازارهای اقتصادی کشور به منظور سیاه نمایی، ناامید کردن مردم از آینده، ایجاد بدبینی در ملت نسبت به نظام و مسئولین در زمینه تدبیر و توانایی برای تثبیت اوضاع و مهار بحران‌ها، از دستور کارهای ثابت دشمن است، اما به نظر می‌رسد برای اجرای این توطئه‌ها نیاز به منافذ و بسترهایی هست که برخی بی‌تدبیری‌ها که با اصول اولیه اقتصاد و محاسبات ابتدایی روی کاغذ منافات دارد، زمینه‌ی اثرگذاری این توطئه‌ها را فراهم می‌کند.بر این اساس، اتفاقی که سال گذشته در حوزه ارز افتاد و تبعات آن از جمله گرانی‌های کمرشکن اخیر که هنوز نیز ادامه دارد، محصول نادیده گرفتن همین اصول اولیه است و چنانچه عزمی در دولت برای جلوگیری از تکرار این اتفاق‌های ناخوشایند وجود دارد، نباید در سطح ارشد دولت آدرس‌های غلطی داده شود.به نظر نمی‌رسد امنیتی دیدن کل ماجرای افزایش قیمت ارز و بی‌ثباتی در این بازار، در حالی‌که ریشه‌های این مسئله کاملاً اقتصادی بود، آدرس دقیقی برای افکار عمومی و توجیه مناسبی برای رفع و رجوع کردن بی‌تدبیری‌های بخش اقتصادی دولت باشد، به‌طوری که شخص رئیس‌جمهور نیز در ایام بی ثباتی بازار ارز در روز 6 بهمن سال گذشته، مشخصاً‌ از بانک مرکزی به‌عنوان نهاد بالادستی پولی مالی کشور در این زمینه انتقاد کرد”.

نزاع محمود احمدی نژاد با وزارت اطلاعات در حالی دوباره بالا گرفته است که رهبر جمهوری اسلامی سال گذشته با لغو حکم برکناری حیدر مصلحی، علنا از وزارت اطلاعات در برابر احمدی نژاد جانبداری کرد و منجر به قهر 11 روزه محمود احمدی نژاد شد؛ قهری که سرانجام با پیغام های پیدا و ناپیدا، وساطت های مختلف و تهدیدهای فرماندهان سپاه پایان یافت.