مطالبه اصلی‎:‎‏ حق شهروندی ‏

نویسنده
سامان رسول پور

» گزارش نیویورک تایمز از رفع فیلتر یک روزه فیلتر

روز سه شنبه، یک روز پس از شگفت زدگی کاربران اینترنت در ایران از اینکه پس از سال ها می توانند بدون دور زدن دیوار امنیتی حکومت پیرامون فیس بوک و توییتر وارد آن شوند ، بار دیگر دسترسی مستقیم به این سایت ها از دست رفت.

مقام های ایرانی می گویند یک اتصال فنی باعث رفع موقت فیلتر این سایت ها شده؛ سایتی که حاکمیت از سال 2009 کاربران ایرانی را از دسترسی به آن محروم کرد، با این ادعا که از آن ها برای سازماندهی تظاهرات ضد دولتی استفاده شده است.

بسیاری از ایرانی ها برای دسترسی به این سایت ها شروع به استفاده از وی پی ان کردند؛ نرم افزاری که کامپیوترها را از محلی خارج از کشور به اینترنت متصل می کرد، با این حال وزارت مخابرات ایران سرانجام فن آوری مستقر کرد که خیلی از این نرم افزارها را هم از کار بیندازد.

حسن روحانی ، رئیس جمهور جدید کشور، بارها وعده داده است که سانسور اینترنتی را کاهش خواهد داد و چندین تن از وزرای کابینه اش از جمله محمد جواد ظریف – وزیر خارجه- برای خودشان در فیس بوک و توییتر صفحه باز کردند و برخی شان خیلی فعال هستند.

برخی در داخل می گویند اتصالی دیشب می تواند ناشی از اصطکاک میان گروه هایی باشد که در پی بازگشایی سایت ها و در حال منازعه با تندروهایی هستند که کنترل سخت افزارهای فیلتر سایت ها را در دست دارند. روز سه شنبه مقام های ایرانی فیلتر فیس بوک را ترمیم کردند.

روز دوشنبه کاربران ایرانی چنان به رفع فیلتر فیس بوک واکنش نشان دادند که گویی دیوار دیجیتالی برلین بر صفحه کامپیوترهایشان فرو ریخته است.

کاربری با اسم بیتا این پست را روی دیوار فیس بو ک اش گذاشته است: “هورا، بدون وی پی ان به فیس بوک اومدم، روحانی مچکریم!”

چندین تن از سیاست مداران تندرو در روزهای اخیر در موضع گیری رسمی فیس بوک را “ابزار صهیونیستی” خوانده اند، اما این واقعیت روز دوشنبه نشان داد که شورای سانسور ایران که ریاستش بر عهده آقای روحانی است شاید باید تصمیم دیگری بگیرد.

منبع : نیویورک تایمز – 17 سپتامبر