نوبت به مادران عزا رسید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بازداشت اعضای خانواده سعید زینالی و حسام ترمسی

با بازداشت اعضای خانواده سعید زینالی و حسام ترمسی، برخورد با مادران عزادار وارد فاز تازه ای شد.به گزارش “روز” اکرم نقابی، مادر سعید زینالی، دانشجوی بازداشت شده در تیر 78 که با گذشت یازده سال هیچ خبری از او در دست نیست، غروب شنبه،  17 مهر به اتفاق خواهر سعید زینالی در خانه مسکونی شان بازداشت شدند.

سعید زینالی، 23 تیر ماه 1378 در مقابل چشم های مادرش ربوده شد و از آن تاریخ تاکنون هیچ خبری از این فارغ التحصیل کامپیوتر دانشگاه تهران در دست نیست.

خانواده آقای زینالی از یازده سال پیش برای گرفتن خبری از فرزندشان به همه مراکز امنیتی و قضایی مراجعه کرده اند اما تاکنون هیچ پاسخ درستی به آنها داده نشده است.

براساس گزارش ها 6 دانشجوی دیگر نیز همچون سعید زینالی در تیرماه 78 ربوده شدند و خانواده هایشان همچنان چشم انتظار خبری از آنان هستند.

اکرم نقابی، مادر سعید زینالی پیش از این در گزارشی که در سایت مادران لاله (عزادار) منتشر شد، جزئیات بازداشت و پی گیری های خود را توضیح داده بود.

اما روز شنبه همزمان با بازداشت اعضای خانواده سعید زینالی، ماموران امنیتی با حضور در منزل حسام ترمسی، مادر و خواهر او را نیز بازداشت کردند.

حسام ترمسی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات مخدوش سال گذشته است که بعد از آزادی از زندان، به دلیل وضعیت وخیم جسمانی؛ بیماری کلیه و کبد و افسردگی شدید در بیمارستان بستری شد.

این جوان 19 ساله همچنان در بیمارستان بستری است و برخی گزارش ها به نقل از خانواده او، حکایت از سوء قصد افراد ناشناس با چاقوی آلوده به سموم ناشناخته به آقای ترمسی دارد که منجر به عفونت خون او شده است.

گزارش “روز” حاکیست ماموران امنیتی علاوه بر بازداشت اعضای خانواده آقای زینالی و آقای ترمسی  “پاسپورت، کیس های کامپیوتر، کتاب و مقادیری پول” به همراه مدارک شناسایی آنها را نیز با خود برده اند.

 
روایت رسانه های حکومتی
روزنامه های جوان و ایران روز گذشته در خبری که همزمان در سایت های خبرانلاین، جهان نیوز و سایر سایت های حکومتی منتشر شد، مدعی شدندکه “4 نفر از اعضای گروهی که به سرکردگی رهنورد نام مادران عزادار برخود نهاده اند، طی روزهای گذشته به علت ارتباط داشتن با اعضای گروهک تروریستی منافقین هنگام سفر به آلمان جهت تماس با این گروهک دستگیر شدند وطبق اعترافات اولیه این افراد قصد داشتند در آلمان با رابط مهم منافقین ملاقات و دستورات لازم جهت ادامه فعالیت خود را دریافت کنند”.

روزنامه جوان همچنین نوشته است: “بعد از انتخابات سال گذشته ارتباط زهرا رهنورد و میرحسین موسوی با ضدانقلاب و کشورهای خارجی نمایان تر شده است و اطلاعات جدیدی از این ارتباط ها که نشان رسوایی بزرگ آنان است بزودی منتشر خواهد شد”.

این ادعاها در حالی منتشر می شود که نزدیکان خانواده های زینالی و ترمسی به “روز” گفته اند: “خواهر سعید زینالی و خواهر حسام ترمسی، برای ادامه تحصیل قصد خروج از کشور به صورت قانونی را داشتند؛آنان هیچ فعالیت سیاسی یا حتی اجتماعی هم نداشتند.”

به گفته آنها، مادران سعید زینالی و حسام ترمسی از مادران عزادار و پی گیر وضعیت فرزندان خود هستند.

همزمان یکی از “مادران پارک لاله” در واکنش به خبرسازی و ادعاهای رسانه های حکومتی به “روز” می گوید: “گروه مادران پارک لاله، گروه مستقلی است که برخلاف ادعای رسانه های حکومتی هیچ ارتباطی با خانم رهنورد ندارد و به صورت خودجوش در دسته های مختلف، تلاش هایی برای رسیدن به خواسته های خود  که محاکمه آمران و عاملان کشتار فرزندان شان است می کنند.”

روزنامه جوان پیش از این نیز در واکنش به تغییر نام مادران عزادار به مادران پارک لاله نوشته بود: “گروه مذکور متشکل از تعدادی زن دارای گرایش سیاسی اصلاح طلبانه که هر هفته بعدازظهر روز شنبه در حمایت از دستگیرشدگان عوامل محرک ناآرامی های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در اطراف میدان آب نمای پارک لاله تجمع و راهپمایی می نمایند. گفته می شود برخی از اعضای این گروه جزء دخترانی هستند که هنوز ازدواج نکرده اند چه رسد به اینکه مادر شده باشند.”

این روزنامه که از ارگان های نزدیک به سپاه محسوب می شودهمچنین مدعی شده بود که این گروه تحت تأثیر زهرا رهنورد بوده و القائات فکری وی باعث شده تا این گروه به فعالیت خود ادامه دهد.

 
مادران پارک لاله
این اولین بار نیست که اعضای گروه مادران عزادار که اینک به مادران پارک لاله تغییر نام داده اند، بازداشت می شوند.

این گروه  تیرماه سال گذشته و بعد از کشته شدن معترضان توسط حکومت، فعالیت خود را در پارک لاله آغاز کرد. این گروه متشکل از تعدادی از فعالان حقوق زنان، مادران تعدادی از زندانیان، مادران جانباختگان و زنان معترض به خشونت ها و وقایع اخیر است که  ابتدا روزهای شنبه هر هفته در پارک ها جمع می شدند اما به دلیل فشارها و برخوردهای امنیتی ناچار شدند به جای پارک ها و اماکن عمومی، در خانه های خود گرد هم بیایند.

  شنبه  14 آذر سال گذشته اولین برخورد امنیتی با مادران پارک لاله، با بازداشت سی و سه تن از این مادران کلید زده شد. آنها روز بعد آزاد شدند. 19 دی ماه  نیز سی نفر از مادران در پارک لاله حتی پیش از اینکه تجمعی صورت گیرد و در تجمع شرکت کرده باشند، دستگیر و به بازداشتگاه موقت وزرا منتقل شدند. این مادران نیز آزاد شدند اما طی ماههای گذشته  تعدادی از مادران عزادار به نهادهای امنیتی احضار و تحت بازجویی قرار گرفته اند و فشارها بر این مادران همچنان ادامه دارد.

مادران لاله در بیانیه خود رسما اعلام کرده اند که “مادران پارک لاله، مادران تمامی زندانیان سیاسی، عقیدتی، فعالان مدنی و زندانیان گمنامی هستند که در زندان های کهریزک، اوین، رجایی شهر و… کشته شدند، شکنجه گشتند، مورد تجاوز قرار گرفتند و یا در دادگاه های نمایشی محاکمه و به احکام سنگین محکوم شدند. مادران پارک لاله، مادران جانباختگان سی و یک سال گذشته هستند که هرگز از خون فرزندانشان نخواهند گذشت و خواهان محاکمه آمران و عاملان اعدام های فردی و دسته جمعی، کشتارهای قومی و دینی، زندان، شکنجه، تجاوز، ترور، شبیخون به منازل، به خاک و خون کشیدن خوابگاه ها و… از دهه شصت تا کنون هستند. مادران پارک لاله، مادران تمامی جوانان این سرزمین هستند که توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس مفقود شدند و تاکنون هیچ اثری از آنان نیست. مادران پارک لاله، مادران تمامی مجروحان حوادث یکسال اخیر می باشند که با معلولیت زندگی مشقت باری را پیش روی دارند.”

براساس اعلام مادران پارک لاله، آنها خواستار خواهان آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و عقیدتی و لغو مجازات اعدام هستند.