حمله به ایران مشروع است، عاقلانه نیست

نویسنده

» تحلیل دی ولت از اظهارات وزیر دفاع آلمان

کلمنس ورگین

ازنظر توماس دمزیر، وزیر دفاع آلمان، حمله اسراییل به ایران قابل توجیه و مشروع است، ولی عاقلانه نیست.

توماس دمزیر اظهارات خود را خطاب به شرکت کنندگان اسراییلی بیان کرد که در گفتگویی میان نمایندگان اروپا و اسراییل با موضوع حمله نظامی شتابزده علیه برنامه هسته ای ایران حضور داشتند. او در ساختمان آکسل اشپرینگر در برلین اظهار داشت: “حمله به ایران اقدامی نامشروع نیست و البته عاقلانه هم نیست.”

دمزیر همچنین از گزافه گویی در سیاست سران اسراییلی در رابطه با حمله نظامی انتقاد کرد. او در مناظره میان بنیامین نتانیاهیو و باراک اوباما از واشنگتن جانبداری کرد. او به جملات “اگر… آنگاه…” که اغلب در خاورمیانه بیان می شود چندان اعتقادی ندارد. دمزیر در این نشست در اقلیت قرار داشت. شرکت کنندگان اسراییلی چندین بار به این موضوع اشاره کردند که مجاب کردن ایران تنها از این طریق عملی می شود که آیت الله ها با یک تهدید نظامی قابل قبول روبرو شوند که کسی اجازه نمی دهد آنها به بمب دست یابند. لرد گوتری، فرمانده سابق نیروهای مسلح بریتانیا می گوید: “قدرت نرم معمولاً خوب عمل می کند اگر ازسوی یک قدرت محکم مورد حمایت قرار گیرد.” با این حال او به این واقعیت اشاره می کند که اظهارات جنگ طلبانه نیز می تواند به صورت مستقل عمل کند: “گاهی ممکن است برای مدت ها اظهارات جنگ طلبانه بیان کنیم و درنهایت نیز مجبور شویم به جنگ روی آوریم.”

 

ازنظر آموس یادلین، رییس سابق دستگاه اطلاعات نظامی اسراییل، هنر این است که حد وسط را نگاه داریم. ازنظر رییس مؤسسه مطالعات امنیت ملی، نه باید مانند مذاکرات مونیخ در سال ۱۹۳۸ یا مورد روآندا خیلی غیرفعالانه عمل کنیم، نه اینکه اقدامات خود را مانند جنگ اسراییل علیه لبنان در سال ۱۹۸۲ یا جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ از حد بگذرانیم.

یادلین قاطعانه می گوید که تهران باید از تولید بمب چشم پوشی کند. حتی اگر ایران بلافاصله از این بمب علیه اسراییل استفاده نکند، ولی “خطر وقوع تصادفی یک جنگ اتمی” بی نهایت بالا خواهد بود. یادلین می گوید: “ما دیگر با سیستم هایی مانند ایالات متحده یا جماهیر شوروی در زمان جنگ سرد روبرو نیستیم. به عنوان دیگر تلفن قرمز وجود ندارد.” با توجه به نفرت سران جمهوری اسلامی از اسراییل، بعید به نظر می رسد که ایران هسته ای در مواقع بحرانی نسبت به ایجاد کانال های ارتباطی یا پروتکل های امنیتی موافقت کند. یادلین همچنین این استدلال را رد می کند که حمله نظامی “تنها” باعث تأخیر در برنامه هسته ای ایران می شود. از لحاظ تئوری، بهترین موفقیت یک تأخیر فنی ۵ ساله خواهد بود. یادلین به دی ولت اظهار داشت که این مدت به راحتی می تواند به ۱۰ سال یا بیشتر هم برسد. این موضوع به این بستگی دارد که جامعه بین المللی چگونه رفتار کند و اینکه چه رویکردهایی برای تلاش جدید تهران در ساخت بمب اتخاذ نماید.

بسیاری از شرکت کنندگان اسراییلی از اینکه اتحادیه اروپا هنوز حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام نکرده اظهار ناراحتی کردند. و این درحالی است که این سازمان در حمله علیه توریست های اسراییلی در بلغارستان دست داشته. اکنون زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا تلاش اخیر بریتانیا و هلند را در این زمینه دنبال کند.

در رابطه با انقلاب های عرب، تمامی تحولات جدید در خاورمیانه برای اسراییل به عنوان تهدید محسوب نمی شوند. درهمین راستا، اوزی لانداو، وزیر انرژی، به یافتن ذخایر جدید گاز در سواحل اسراییل و از امکان همکاری این کشور با همسایگان جدید و همچنین با اروپا اشاره کرد.

منبع: دی ولت، ۱۳ سپتامبر