تهدید اسراییل و آمریکا توسط فرمانده سپاه

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با اختلاف نظر بر سر تعیین "خط قرمز"

در حالی که ایالات متحده تعیین خط قرمز برای برنامه اتمی جمهوری اسلامی را رد و از ادامه مذاکرات دیپلماتیک حمایت کرده، فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی واشنگتن را تهدید کرده است که پایگاهش را مورد هدف قرار خواهد داد. از سوی دیگر پس از آنکه دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی از قرار داشتن اسرائیل در یک قدمی گورستان سخن گفت، نخست وزیر اسرائیل بار دیگر از جامعه جهانی خواست برای کاهش امکان درگیری نظامی، برای تهران خط قرمز تعیین شود.

“پایگاه های آمریکا در تیررس موشک های ایران است”، این آخرین تهدید فرمانده سپاه پاسداران علیه ایالات متحده محسوب می شود. سردار محمد علی جعفری روز یکشنبه در کنفرانسی خبری که به مناسب سالروز تشکیل نیروهای سه گانه سپاه تشکیل شده بود خطاب به خبرنگاران گفت: “رژیم صهیونیستی از شدت نگرانی‌های آینده تلاش می‌کند آمریکا را برای اقدام نظامی علیه ایران با خود همراه کند.”

فرمانده سپاه پاسداران اما تحلیلش این است که تل آویو موفق نخواهد شد نظر واشنگتن را برای همراهی در حمله به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی جلب کند چرا که: “برآورد ما این است که در این کار موفق نمی‌شود چون آمریکا آسیب پذیری‌های زیادی از جمله پایگاه‌ها و نیروهای انسانی در اطراف ایران دارد که در تیررس موشکی سپاه است.”

غرب از یک دهه پیش به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی مظنون است؛ شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بارها تاکید کرده اند که قادر نیستند نظامی بودن برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تایید یا تکذیب کنند. ادعایی که جمهوری اسلامی آن را رد می کند اما مانع تصویب 4 قطعنامه در شورای امنیت علیه تهران نشده است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا همچنین تحریم های سفت و سختی در حوزه نفت و داد و ستد مالی برای متوقف کردن تهران اعمال کرده اند. در این میان اسرائیل هم بارها تهدید کرده که ممکن است جنگنده هایش را برای انهدام تاسیساست اتمی جمهوری اسلامی به آسمان ایران بفرستد.

 

اصرار مجدد نتانیاهو بر تعیین خط قرمز

در همین ارتباط روز گذشته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای چندمین بار در ماه گذشته از جامعه جهانی خواست برای برنامه اتمی جمهوری اسلامی “خطر قرمز” تعیین کند: “تعیین خط قرمزی برای فعالیت های هسته ای ایران موضوعی مهم است و من فکر می کنم به این ترتیب می توان از میزان بروز درگیری نظامی کاست. به این دلیل که آنها می دانند یک مرحله یا محدودیتی در فعالیت های هسته ای و غنی سازی آنها وجود دارد که نمی توانند از این حد تعیین شده عبور کنند.”

ناظران می گویند مقصود اسرائیل از خط قرمز این است که غرب به رهبری ایالات متحده برای تهران روشن سازند در صورتی که برنامه اتمی اش از حد تعیین شده ای فراتر رود مذاکرات اتمی 1+5 با جمهوری اسلامی قطع می شود و گزینه جنگ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

پانه تا: می خواهند فشار بیاورند

پیش از اینکه نتانیاهو باز از “خط قرمز” سخن بگوید، لئون پانه تا وزیر دفاع ایالات متحده در گفتگو با مجله فارین پالیسی گفته بود: “روسای جمهوری آمریکا، نخست وزیران اسرائیل یا هر کشور دیگری، مجموعه ای از خط قرمزها را در اختیار ندارند که تعیین کننده تصمیمات آنها باشد. “

کارشناسان بین المللی گفته اند تاکید اسرائیل بر تعیین “خط قرمز” احتمالا به این دلیل انجام می شود که غرب به منظور عدم مواجهه با حمله یکجانبه اسرائیل، تحریم های پرفشار تری علیه برنامه اتمی تهران اعمال کند. وزیر دفاع ایالات متحده نیز در همین راستا به فارین پالیسی گفته است: “تعیین خط قرمزها مباحثی است که برای تحت فشار قراردادن افراد به کار می رود.”

 هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه باراک اوباما نیز هفته گذشته بر ادامه مذاکرات دیپلماتیک با تهران تاکید و خاطرنشان کرده بود که قرار نیست “ضرب الاجلی” برای رهبران جمهوری اسلامی تعیین شود.

با این وجود نتانیاهو همچنان بر طبل تعیین خط قرمز می کوبد؛ وی در تشریح خطر برنامه اتمی جمهوری اسلامی گفته است: “آنها به سرعت در حال غنی سازی اورانیوم، که در ساخت بمب اتمی ضروری است، هستند.”

اشاره وی احتمالا به نتایج گزارش سه ماهه اخیر آژانس بین المللی است که بر اساس آن در سه ماه اخیر تعداد سانتریفیو‍ژهای سایت هسته ای فردو دو برابر شده و از ۱۰۶۴ به ۲۱۴۰ عدد رسیده است.

پس از انتشار این گزارش تساهی هانگبی – مشاور نتانیاهو - گفته بود: “رخدادهای یک هفته اخیر، حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران را مشروع کرده است.”

 

جعفری: جنگ روانی است

با این حال سردار جعفری روز گذشته بدون عقب نشینی از مواضع اتمی جمهوری اسلامی گفت: “(غرب) می‌دانند پیامدهایی که وقوع یک جنگ می‌تواند داشته باشد برای آنها بسیار زیان بار است.”

فرمانده کل سپاه معتقد است که “بخشی” از این تهدیدات “جنگ روانی” است. وی در کنفرانس خبری روز یکشنبه خاطرنشان کرده است: “آنها می‌خواهند در کنار فشارهای سیاسی و تحریم‌ها از این موضوع نیز استفاده کنند و با توجه به شرایط بعید است که تهدیدات به وقوع بپیوندد.”

 

اسرائیل در یک قدمی گورستان

سه روز پیش از فرمانده فعلی سپاه، فرمانده پیشین این ارگان نظامی در تهدیدی خشمگین تر گفته بود: “حماقت سران رژیم صهیونیستی در تهدید ایران آنها را در یک قدمی گورستان قرار می‌دهد.”

سردار سید یحیی صفوی در واکنش به تهدیدات نظامی علیه تهران تصریح کرده بود: “دشمنان بدانند پاسخ ایران به هرگونه تهدیدی پشیمان کننده و ویرانگر خواهد بود.”

دستیار و مشاور عالی آیت الله خامنه ای صراحتا گفته در صورت اقدام اسرائیل علیه جمهوری اسلامی گروه شبه نظامی حزب الله لبنان وارد عمل خواهد شد: “اگر روزی رژیم صهیونیستی علیه ما اقدامی کند گروه‌های مقاومت به ویژه حزب‌الله لبنان به عنوان عمق دفاع راهبردی ما راحت‌تر به این رژیم پاسخ می‌دهند.”

اواسط ماه شهریور سید حسن نصرالله – دبیر کل حزب الله - در گفت‌وگو با شبکه خبری “المیادین” آمادگی تلویحی خود برای پیوستن به جبهه جمهوری اسلامی برای مقابله با حمله نظامی اسرائیل را چنین بیان کرد: “در صورتی که اسرائیل حمله‌ای را علیه ایران ساماندهی کند یقینا جواب ایران به مرزهای فلسطین اشغالی محدود نخواهد بود و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را نیز شامل می‌شود.”