کاهش تولید نفت اوپک همزمان با تحریم نفتی ایران

نویسنده

» گزارشی از بلومبرگ

کارین پترسون، مارک شنک

باکاهش تولید ایران، بعد از ۲۲ سال تولید اوپک برای دومین بار در ماه ژوئیه سقوط کرد.

کاهش تولید ۳۹۳۰۰۰ بشکه یا ۲.۱ درصد از ۳۱۵۶.۳۱ میلیون بشکه در روز، به نسبت تولید روزانه ۵۵۸.۳۱ بشکه در ماه ژوئن کاهش داشته است.

ایران روزانه ۸۶.۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که از ماه ژوئن ۳۰۰۰۰۰ بشکه روزانه کاهش داشته که این کمترین مقدار تولید از فوریه ۱۹۹۰ بوده است. جمهوری اسلامی سومین تولید کننده نفت اوپک در ماه ژوئیه بود که بعد از عربستان و عراق قرار گرفته است. ایران از مه سال ۲۰۰۰ دومین کشور تولید کننده نفت اوپک بود.

ریک مولر، مدیر موسسه ای اس آ آی در ماساچوست، می گوید: “افزایش تحریم ها دارد تاثیرش را بر تولید نفت ایران نشان می دهد. ایرانی ها برای یافتن خریدار برای نفت شان دچار دردسر شده اند و مجبورند، تولید نفت شان را قطع کنند. کشورهای زیادی هستند که حاضرند برخلاف خواست آمریکا و اروپا عمل کنند و از ایران نفت بخرند.”

 

تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا خرید، انتقال و سرمایه گذاری و بیمه کردن نفت ایران را از اول ماه ژوئیه ممنوع کرده است. این تحریم به منظور متوقف کردن برنامه های اتمی ایران صورت گرفته است تا این کشور قادر به صدور نفت خود نباشد.

عربستان سعودی در ماه اخیر تولید خود را ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و آن را به ۸۸.۹ میلیون بشکه در روز رساند. بیشترین میزان تولید عربستان از سال ۱۹۸۹ در ماه مه امسال بود که به ۹.۹ میلیون بشکه در روز رسید.

تولید نفت عراق ۱۰ هزار بشکه افزایش داشت و به ۹۵.۲ میلیون بشکه در روز رسید. تولید روزانه ۹۸.۲ میلیون بشکه در ماه آوریل، بیشترین میزان تولید نفت عراق از اکتبر ۲۰۰۰ بود. تولید نفت این کشور از مارس ۲۰۰۳ که آمریکا به عراق حمله کرد، کاهش پیدا کرده بود.

مولر می گوید: “تولید نفت در عراق افزایش پیدا کرده است که می تواند کاهش تولید نفت ایران را جبران کند.”

نیجریه و آنگولا، دو تولید کننده بزرگ آفریقا نیز با کاهش تولید نفت روبرو بودند که بعد از ایران در رتبه دوم و سوم قرار می‌گیرند. نیجریه ۷۵ هزار بشکه از تولید ۱۰۵.۲ میلیون بشکه و آنگولا ۶۵ هزار بشکه از تولید روزانه ۷۲۵.۱ میلیون بشکه خود را از ماه ژوئن کاهش دادند.

بلومبرگ، 31 ژوئیه