پوزه آمریکا را به خاک مالیده ایم

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش حکومت "درحال استیصال" به تحریم ها

در حالی که رئیس جمهور و وزیر دفاع ایالات متحده تحریم ها علیه تهران را تشدید و از احتمال حمله نظامی برای متوقف کردن برنامه اتمی جمهوری اسلامی خبر داده اند، معاون ستاد کل نیروهای مسلح تهدیدات واشنگتن را بلوف خوانده و یک نماینده مجلس هم از مالیده شدن پوزه آمریکا به خاک سخن گفته است. این در حالی است که وزیر دفاع اسرائیل نیز خاطرنشان کرده دولت متبوع وی برای حمله به ایران به تنهایی تصمیم می گیرد.

“گزینه هایی وجود دارد که قابل عملی شدن است تا ایران، اتمی نشود.” این را روز گذشته لئون پانته تا، وزیر دفاع ایالات متحده، در بندر اشکلون در جنوب اسرائیل گفت؛ گزاره ای که صراحتا به احتمال استفاده از زور برای متوقف کردن برنامه اتمی جمهوری اسلامی اشاره دارد.این اظهارات در جوار ایهود باراک-ـ همتای اسرائیلی اش ـ به ویژه از آنجا جالب توجه می شود که در کنار یک باطری از سیستم دفاع ضد موشکی، ملقب به “گنبد آهنین” ادا شده است. پانه تا گفته است در کنار دیگر گزینه ها وظیفه داشته تا “گزینه نظامی” را هم به رئیس جمهور ایالات متحده پیشنهاد کند.

وزیر دفاع ایالات متحده که نسبت به “ادامه برنامه تولید سلاح اتمی” تهران هشدار داده بیشتر بر سیاست تحریم متمرکز شده و خاطرنشان کرده است: “ما تحریم ها را که پیشاپیش اثرگذار هم بوده است، تشدید می کنیم.”

 

اوباما باز هم تحریم کرد

اظهارات وی بیست و چهار ساعت پس از آن بیان شد که باراک اوباما از تحریم دو بانک در چین و عراق که به در دور زدن تحریم ها به جمهوری اسلامی کمک کرده اند خبر داده و گفته بود: “این تحریم‌ها نشان‌دهنده آن است که ایالات متحده هر مؤسسه مالی را که به حکومت در حال استیصال ایران برای دسترسی نظام مالی جهانی کمک کند، رسوا خواهد کرد.”

 استفاده از لفظ “ در حال استیصال” برای توصیف جمهوری اسلامی چرخشی جدید در ادبیات دیپلماتیک اوباما علیه تهران محسوب می شود؛ هر چند اوباما سه ماه پیش هم هشدار داده بود که “پنجره های دیپلماسی” برای حل بحران اتمی جمهوری اسلامی در حال بسته شدن است.

وی همزمان فرمان داده است تا تحریم های تازه علیه حوزه انرژی و پتروشیمی جمهوری اسلامی نیز اجرا شود. به گزارش خبرگزاری های بین المللی شخصیت های حقیقی یا حقوقی که با سه ارگان “شرکت ملی نفت”، “شرکت خدمات و بازرگانی نفتیران” و “بانک مرکزی” جمهوری اسلامی همکاری کنند، در لیست تحریم می گیرند.

 

سردار جزایری: بلوف سیاسی است
اما مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی، حداقل در کلام، توجه چندانی به فشارهای خارجی نشان نمی دهند. روز دوشنبه معاون ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با شبکه ماهواره ای “العالم” ـ متعلق به جمهوری اسلامی ـ گفت تهدیدهای آمریکا “بلوف” است: “به صورت قاطع عرض می کنم که اینها بلوف های سیاسی و عملیات روانی بیش نیست؛ نه آمریکا قادر است به ما حمله کند و نه رژیم صهیونیستی از چنین توانی برخوردار است.”

با این حال وی از “اخلاق” سرداران جمهوری اسلامی هم سخن گفته و تصریح کرده است: “ما نظامی ها اخلاقمان اینگونه است که دشمن را در هر لحظه ای جدی ببینیم، لذا برای این امر برنامه طرح و آمادگی داریم و روز به روز آمادگی هایمان را بالا می بریم.”

وی اما از رسانه ها خواسته “تحت تاثیر عملیات روانی” قرار نگیرند چرا که: “اصولا موقعیت آمریکا و صهیونیست ها به گونه ای نیست که بتوانند وارد چنین منازعه جدیدی شوند.”

در حالی که در هفته اخیر چند تن از مقامات نظامی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی از عدم آمادگی تهران برای “بستن تنگه هرمز” سخن گفته بودند، سردار جزایری گفته است: “اگر ایران اراده کند تنگه هرمز را ببندد هیچ کشور و یا کشورهایی قادر به مقابله با این اقدام ایران نیستند.”

 

پوزه آمریکا در خاک

همزمان موسی غضنفرآبادی از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم نیز دیروز در بهارستان برای آنکه تهدیدات کلامی مقامات جمهوری اسلامی علیه فشارهای جامعه جهانی را تکمیل کند از “به خاک مالیده” شدن “پوزه” آمریکا سخن به میان آورده و گفته است: “ملت ایران به خوبی می‌داند که دشمنی آمریکا با ایران از آغاز پیروزی انقلاب یک لحظه قطع نشده و چون پوزه استکباری آن را به خاک مالیده، در پی مجازات ملت ایران است که این آرزو را به گور خواهد برد.”

نماینده بم که اظهارات خود را در نطقی میان‌دستور در صحن علنی مجلس مطرح می کرد با بیان اینکه “سران برخی از کشورها بخصوص بعضی از کشورهای اسلامی در مقابل آمریکا مانند موش در برابر گربه می‌لرزند” از سیاست نظام برای مقابله با فشارهای جامعه جهانی دفاع کرد؛ سیاستی که شاید باعث شده رهبران جمهوری اسلامی “نلرزند” اما فشارهای ناشی از تحریم معیشت روزمره شهروندان را با دشواری های بزرگی مواجه کرده است.

منتقدان اقتصادی می گویند ناکارآمدی دولت در مدیریت اقتصادی و اجرای طرح هدفمندی یارانه ها خود ضربه های عمیقی به وضعیت معاش شهروندان وارد کرده و حالا با تحریم های همه جانبه بین المللی اوضاع بغرنج تر شده است.حتی علی لاریجانی ـ رئیس مجلس نهم ـ نیز به این موضوع اذعان کرده است. در شرایطی که در هفته های اخیر مقامات نظام کوشیده اند تاثیر تحریم ها بر اقتصاد را ناچیز بشمارند وی اصلی ترین مشکل کشور را “اقتصادی” نامیده و دو چیز را در آن موثر دانسته است: “تحریم و اجرای ناقص هدفمندی یارانه ها”.

کشورهای گروه ۱+۵ به وی‍ژه اعضای غربی آن معتقدند تنها راه مسالمت آمیز برای منصرف کردن جمهوری اسلامی از ادامه سویه های نظامی برنامه اتمی اش، اعمال تحریم های شدید اقتصادی است. آن ها البته گزینه نظامی را نیز روی میز دارند.

 

اسرائیل: تنهایی حمله می کنیم

واشنگتن و اتحادیه اروپا کوشش کرده اند تل آویو را مجاب کنند به تحریم ها زمان بدهد، با این حال مقامات اسرائیلی می گویند ممکن است دست به اقدام غافلگیرانه نظامی بزنند برای نمونه دیروز ایهود باراک پس از دیدار با پانه تا گفت: “اسرائیل در زمینه حمله به ایران به تنهایی تصمیم می گیرد.”

وزیر دفاع اسرائیل در اظهاراتی که به باور نظران نشان دهنده دلسردی دولت یهود از اثر گذاری تحریم ها بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است متذکر شده: “تحریم ها و دیپلماسی اثراتی داشته است، اما واقعیت امر این است که احتمال اینکه آیت الله ها دور میز گرد آیند و بگویند خب باید تسلیم شویم؛ دوره بازی ما تمام شده است و زمان عقب نشینی از طرح های هسته ای مان رسیده است، احتمالی است بسیار ضعیف.”