شمارش معکوس برای اعدام گروگان های ایرانی

نویسنده
شیرین کریمی

» در سکوت رهبران و سرداران جمهوری اسلامی

در حالی که خامنه ای و احمدی نژاد در برابر تهدید “ارتش سوریه آزاد” به اعدام گروگان های ایرانی سکوت کرده اند دیروز این نخست وزیر قطر بود که از کشتن اسرا در زمان جنگ انتقاد کرد. در همین حال رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نهم نیز با هشدار نسبت به هرگونه عمل غیرمتعارف از سوی مخالفان سوریه از سفیر ترکیه خواست تا از مخالفان سوری بخواهد گروگان ها را آزاد کنند. در خبری دیگر دیروز ۷ گروگان ایرانی در لیبی به تهران بازگشتند.

“مسئولیت امنیت و جان زائران ایرانی بر عهده گروگانگیران است؛” این را روز گذشته رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در دیدار با سفیر ترکیه در تهران مطرح کرد. در شرایطی که با فرا رسیدن امروز ضرب الاجل مخالفان شبه نظامی سوریه برای اعدام گروگان هایی که به ادعای آنان وابستگان سپاه هستند، به پایان رسیده، علاالدین بروجردی هشدار داده است: “هرگونه عمل غیرمتعارف پاسخ متقابلی را در بر خواهد داشت.”

به گفته وی “گروگانگیری زائران بی‌دفاع عملی غیردینی و غیرانسانی است که سبب تشدید ناآرامی‌ها در منطقه می‌شود.”

 ”ارتش سوریه آزاد” روز جمعه با انتشار ویدئویی در تلویزیون العربیه به رژیم بشار اسد هشدار داد در صورتی که ظرف ۴۸ ساعت آینده بازداشت شدگان مخالف رژیم دمشق آزاد نکند، گروگانهای ایرانی را خواهد کشت. 

شبه نظامیان حاضر در فیلم که خود را عضو شاخه “البرا” معرفی کرده اند تصمیم خود را چنین اعلام کرده اند: “حالا اعلام می کنیم که این اتمام حجتی با ایران و سوریه است و اگر آنها تا ۴۸ ساعت دیگر زندانیان ما را آزاد نکنند و به گلوله‌باران غیرنظامیان پایان ندهند، برای هر شهیدی از طرف ما، یک نفر از این گروگان‌ها را خواهیم کشت.”

 

سفیر ترکیه: غیر انسانی است

دولت اردوغان که مخالف بشار اسد است، با مخالفان وی و از جمله “ارتش سوریه آزاد ” رابطه نزدیکی دارد.حتی گفته می شودسرهنگ ریاض الاسعد، فرمانده این گروه شبه نظامی نیز در ترکیه به سر می برد. از همین روز دیروز اومیت یاردیم سفیر ترکیه در دیدار با بروجردی ضمن “غیر انسانی” خواندن گروگان گرفتن اتباع ایرانی بر اهتمام” ویژه” دولت ترکیه برای نجات گروگان‌های ایرانی تأکید کرد و گفت: “دولت ترکیه به تلاش‌های خود برای آزادی زائران ایرانی ادامه خواهد داد.”

۱۴ مرداد امسال “ارتش سوریه آزاد” ۴۸ تن ایرانی را در حومه جنوبی دمشق ربود. در آن زمان گفته شده بود این افراد با یک اتوبوس به سمت فرودگاه دمشق در حرکت بوده‌اند. شبه نظامیان مخالف دولت اسد ۲۴ ساعت پس از این ربایش با انتشار ویدئویی از ربوده شدگان، مسئولیت این گروگان گیری را قبول کردند. آن ها نخست ربوده شدگان را “عضو سپاه” معرفی اما ساعاتی بعد تاکید کردند “تعدادی” از آن ها عضو سپاه هستند. جمهوری اسلامی هم ابتدا این افراد را زائر نامید اما بعد اعلام کرد آنها بازنشستگان سپاه و ارتش جمهوری اسلامی هستند.

 

“تعدادی” عضو سپاه هستند

حالا فرد منتسب به “ارتش سوریه آزاد” در ویدئوی جدید خود گفته طی بازجویی از گروگان ها مشخص شده که “تعدادی” از آن افسران سپاه پاسداران هستند. او نگفته است چه تعدادی از گروگان ها وابسته به سپاه هستند و به صورتی مبهم مدارک شناسایی برخی گروگان ها را به دوربین نشان داده است.

به دنبال این هشدار خبرگزاری فارس روز گذشته خبر داد که کمیسیون سیاست خارجی پارلمان سفرای کشورهای سوریه، ترکیه و قطر را برای توضیح درباره مسائل گروگان‌های ایرانی در سوریه، به کمیسیون دعوت کرده است. قطر نیز همچون ترکیه و عربستان از مخالفان دولت سوریه حمایت می کند.

 

شیخ حمد: با کشتن اسرا مخالفیم

در همین ارتباط دیروز نخست وزیر قطر، شیخ حَمَد بن جاسم نیز که با تلویزیون الجزیره مصاحبه می کرد در واکنش به وضعیت ۴۸ گروگان ایرانی در سوریه٬ گفت: “به عنوان یک اصل، این کشور با کشتن اسرا و زندانیان در طی جنگ مخالف است.”

تیرماه امسال سازمان “صلیب سرخ” بحران سوریه را از منظر حقوقی وضعیت جنگ داخلی اعلام کرد ؛ بر این اساس رفتار طرفین دعوا باید بر اساس کنوانسیون ژنو مورد نظارت قرار گیرد. پروتکل الحاقی کنوانسیون ژنو که در سال ۱۹۷۷ و در بحبوحه جنگ داخلی لبنان تصویب شد بر قبول و تصویب “مرتن کلواس” استوار است. قواعد “مرتن کلواس” چهار چوب آداب رفتار در جنگ را تعیین می‌کند: “سنت و آداب و رسوم، وجدان و انسانیت” کنوانسیون ژنو همچنین گروگان گیری در زمان جنگ را ممنوع اعلام کرده است.

روز شنبه رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ضمن درخواست از نهاد‌های بین المللی مسئول برای آزادی فوری کلیه گروگان‌ها ی ایرانی در سوریه “بهره‌گیری از زائران بی دفاع به عنوان سپر انسانی را خلاف اصول حقوق بشر” عنوان کرد.

“ارتش سوریه آزاد” جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از دولت بشار اسد می کند و خواستار پایان دادن به حضور اعضای سپاه قدس در سوریه است؛ اتهامی که قدرتمندترین سرداران در تهران نیز آن را رد نمی کنند. ۲۵ شهریور فرمانده سپاه پاسداران در یک نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی صراحتا حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه را تایید کرد. او گفت: “ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند داریم. ایران نسبت به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند”.

 

مسئول کمیته پیگیری: بلوف است

براساس اخبار و گزارش های منتشر شده در سایت های رسمی، رهبران جمهوری اسلامی کمک های اطلاعاتی، نظامی و مالی چشمگیری به دولت بعث سوریه کرده است؛کمک هایی که در چارچوب استراتژی جمهوری اسلامی انجام شده و بر همین اساس ناظران پیش بینی کرده اند تهدید به اعدام این گروگان ها سیاست های تهران در قبال دمشق را تغییر نمی دهد.

در همین راستا منصور حقیقت پور که مسئول کمیته پیگیری وضعیت گروگان‌های ایرانی در سوریه، آنچنان بی اعتنا بی تهدیدات اخیر است که می گوید: “فیلم منتشر شده از سوی شورشیان سوریه، با مضمون تهدید به کشتن گروگان‌های ایرانی تنها یک بلوف بوده و این تهدید جدی نیست.”

 

بازگشت هفت گروگان به خانه

اما در شرایطی که این گروگان ها در سوریه با خطر اعدام رو به رو هستند، دیروز هفت ایرانی که دو ماه پیش در شهر بنغازی در لیبی به گروگان گرفته شده بودند، آزاد و وارد تهران شدند.

این افراد که از امدادگران سازمان هلال احمر هستند، در ماه مرداد از سوی سازمان هلال احمر لیبی به این کشور دعوت و در شهر بنغازی توسط شبه نظامیان ناشناس ربوده شده بودند. گفته می شود شورای محلی بنغازی- شهری که سال گذشته قلب انقلاب لیبی بود ـ برای آزادی این افراد وساطت کرده است.