ممانعت از تحصیل دانشجویان ایرانی

نویسنده

» گزارش وانگواردیا از رویکردهای جدید اتحادیه اروپا:

اتحادیه اروپا از ادامه تحصیل اتباع ایرانی در رشته هایی که می تواند منجر به پیشرفت برنامه اتمی ایران شود، جلوگیری می کند، ولی هنوز حکم “کلی” برای جلوگیری از تحصیل دانشجویان ایرانی صادر نکرده است.

کاترین اشتون، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، اخیراً دراین خصوص گفت: “اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۷ محدودیت هایی را در زمینه پذیرش دانشگاه ها برای ملیت های مربوط به جهان سوم تعیین کرده، و رشته هایی که می تواند به پیشرفت فعالیت های هسته ای ایران منجر شود در اولویت قرار دارند.”

اشتون در اشاره به تصمیم ۲۷ کشور اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که “از کشورهای عضو می خواهد از ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های تخصصی ای که می توانند در فعالیت های اتمی ایران مفید واقع شوند جلوگیری بعمل آورند.” او در ادامه افزود که این رویکردها براساس مفاد “مشابهی” اتخاذ گردیده که در قطعنامه های شورای امنیت، به ویژه قطعنامه ۱۷۳۷ مصوبه سال ۲۰۰۶، آورده شده است. براساس این قطعنامه ها، “انتقال فن آوری های حساس به ایران ممنوع است”.

او در ادامه افزود: “البته این تدابیر به این معنی نیست که یک ممنوعیت کلی برای پذیرش اتباع ایرانی به اتحادیه اروپا یا ادامه تحصیل آنها در دانشگاه های اروپا وجود دارد.” درهمین رابطه، شاکه ماریتی، نماینده لیبرال هلندی تبار اتحادیه اروپا، اظهار داشت که دولت هلند از ماه ژوئن بررسی تقاضای اقامت موقت اتباع ایرانی، مجوز کار و تحصیلات آنها در مقطع دکترا را به زمان دیگری موکول کرده است.

اشتون تأیید نکرد آکه کشورهای دیگر اتحادیه اروپا نیز به مانند دولت هلند این محدودیت ها را به کار بسته باشند، اما خاطرنشان ساخت که به هرحال “کمیسیون اروپا براین باور است که حمایت از دانشجویان ایرانی منجر به تفاهم بهتر میان اتباع ایرانی و شهروندان اروپایی خواهد شد”. او در پایان افزود: “در همین راستا، اتحادیه اروپا خود را به اجرای برنامه اراسموس که برنامه ای برای تبادل دانشجو و اعطای بورس های تحصیلی است مقید می داند.”

منبع: وانگواردیا، ۴ اکتبر