نامه صلح دوستان علیه فاکس نیوز

نویسنده


dast1.jpg


مریم دستگیر

 

طی هفته های گذشته و توام با شدت گرفتن لحن مقامات آمریکایی درمتهم کردن مقامات ایرانی به حمایت از گروه های شبه نظامی درعراق، برخی شبکه های تلویزیونی آمریکا ازجمله فاکس نیوز، با انتخاب لحنی تهاجمی، عملا به انتخاب گزینه نظامی برای برخورد با ایران دامن می زنند.

این موضوع با اعتراض گروه های مخالف جنگ مواجه شده است ازجمله گروهی که با مرور وبررسی برنامه هایی که به برنامه های تهاجمی این شبکه ازجمله تبلیغ حمله نظامی با ایران می پردازد، دروب سایت خود نامه ای گذاشته است تا ببیندگان، با امضای آن خواستارتوقف چنین روندی شوند.

دریکی ازبرنامه های این شبکه، کارشناس برنامه از حمله به ایران مانند حمله به ویتنام برای کشاندن جمهوری اسلامی به پای میزمذاکره سخن گفته است. دربخشی دیگر مجری این شبکه از ارتباط ایران با گروه های شبه نظامی عراقی خبرمی دهد واینکه ایرانی ها باعث ایجاد لطماتی برای نیروهای آمریکایی می شوند.

سناتور لیبرمن، مردی که طی ماه های گذشته، بیانات جنگ طلبانه اش جدال های بسیاری برانگیخته از جمله میهمان های دائمی فاکس نیوز است که بیاناتش در وب سایت ضد جنگ فوق مورد توجه قرار گرفته است. او چندی پیش گفته است: “القاعده وایران گروه هایی هستند که برای کشتن ما آنجا ایستاده اند.” مجری جنجال برانگیز این شبکه، او رایلی از خطری سخن گفته است که ایران به “همه دنیا” عرضه می کند. جان بولتون نماینده سابق آمریکا درسازمان ملل نیز به این شبکه گفته است که قبل ازاینکه ایران به سلاح اتمی دست یابد باید مورد حمله نظامی قراربگیرد. او تصریح می کند که هم اکنون “جنگ وجود دارد.” اشاره او به آن چیزی است که “جدال پنهان ایران وآمریکا” نام گرفته است. بولتون اولین کسی است که گفت ایران بانک مرکزی تروریسم بین المللی است ونباید منتظر یک 11 سپتامبردیگر شد تا دراین مورد اقدام کرد. برنامه های دیگر این شبکه نیز همواره با کلماتی مانند حمایت ایران ازشبه نظامیان، تهیه سلاح برای شبه نظامیان شیعه برای صدمه زدن به سربازان آمریکایی ومواردی ازاین دست همراه است.

به نظر این گروه ضدجنگ، وضعیتی که شبکه تلویزیونی فاکس نیوز هم اکنون از رابطه ایران وآمریکا درمنطقه خاورمیانه ترسیم می کند بسیار شبیه آنچیزی است که درسال 2003 رخ داد. زمانی که آمریکا خود را آماده می کرد تا با عراق وارد جنگ بشود ودرحالی که شواهد متقنی برای پیدا کردن سلاح های کشتارجمعی نبود، اما با تکرار رسانه هایی عملا چنین زمینه سازی روانی برای افکارعمومی شکل گرفت.

مقامات آمریکایی وبرخی شبکه های تلویزیونی در آن زمان از رابطه رژیم عراق با القاعده سخن می گفتند. نکته جالب توجه آنکه بیش از 67 درصد بینندگان این شبکه باور داشتند که صدام با القاعده درتماس است. موضوعی که هیچگاه ثابت نش دو مدارکی نیز درخصوص آن ارائه نگردید.

بسیاری افرادی که به عنوان کارشناس دربرنامه های تلویزیونی فاکس نیوز شرکت می کنند واظهارات بدون مدرک وتحریک کننده برای حمله نظامی به ایران می زنند، در شبکه های دیگر دیده نمی شوند. یکی از آنها عملا از اینکه نیروهای القاعده درایران عملیات هایی شبیه به 11 سپتامبر را تمرین می کنند سخن گفته است. موضوع تکرار 11 سپتامبر محوری است که افکارعمومی آمریکا حساسیت جدی نسبت به آن دارد وبه وسیله آن می تواند احساس خطر کند. درحالی که ایالات متحده درمورد همه ادعاهایی که تا کنون درخصوص مداخله ایران کرده، شواهد محکمه پسندی ارائه نکرده و به همین دلیل است که عملا از همراه کردن کشورهای بین المللی دراین زمینه عاجز بوده است.

اثر تکرار در چنین برنامه هایی ازاین قبیل ازآن رو مهم است که بدانیم برای مثال 35 درصد بینندگان شبکه فاکس نیوز گمان می کردند که درعراق سلاح های کشتارجمعی پیدا شده است! درحالی که علی رغم اظهارات مقامات آمریکایی، چنین سلاح هایی هیچگاه دراین کشور یافت نشد.

یکی ازدیگر محورهای حمله به ایران، تاکید برهمکاری نکردن مقامات جمهوری اسلامی برای مصالحه درپرونده هسته ای است. اینکه ایران برنامه هسته ای خود را با سرعت بیشتری ازآنچه انتظار می رفت به پیش می برد نیزموضوع دیگری است که درخبرهای این شبکه به چشم می خورد. کشتن سربازان آمریکایی با سلاح های ایرانی درعراق، ترجیع بند دیگر بخش های برنامه های این شبکه تلویزیونی به شمار می رود که روز به روز بر تعداد وابعادآن افزوده می شود.

تنها چند ماه پیش دیک چنی با حضور درمیان نیروهای نظامی امریکا مستقردرخلیج فارس، تصریح کرد که حضور دوناوهواپیما بردرخلیج فارس پیام جدی برای دوستان ودشمنان آمریکا درمنطقه دارد.

برای امضای نامه اعتراض درخصوص برنامه های شبکه های فاکس می توانید به آدرس زیرمراجعه کنید:

foxattacks.com/iran