نوبت به رسانه‌های دولتی رسید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» یک توقیف یک احضار

تنها چند روز پس از توقیف نشریه “9 دی” وابسته به جناح اصولگرایان، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران از احضار مدیر مسئول روزنامه دولتی ایران به دلیل “توهین” به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و محمد تقی مصباح یزدی، روحانی افراطی نزدیک به آیت الله خامنه ای خبر داد.

پیش از نیز رسانه های نزدیک به آیت الله  علی خامنه ای، از جمله کیهان  این روزنامه را به خاطر آنچه “ناسزاگویی حاشیه نشینان جریان انحرافی” علیه مصباح یزدی نامیده شده مورد انتقاد قرار داده بودند. تحلیلگران، این روند را آغاز تسویه حساب با رسانه های نزدیک به احمدی نژاد ارزیابی می کنند.

 

 «تهمت» به سپاه و مصباح

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز سه شنبه، 24 خرداد، عباس جعفری دولت‌آبادی در دیدار با خبرنگاران در توضیح علت احضار مدیر مسئول روزنامه دولتی ایران گفت: “دادستانی روز گذشته علیه این روزنامه اعلام جرم کرد، مدیر مسئول احضار شده و باید در جلسه‌ بازپرسی حضور یابد و درباره اتهاماتش توضیح دهد. اکنون این پرونده به یکی از شعب دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده و به آن رسیدگی خواهد شد.”

اعلام جرم علیه روزنامه ایران، نتیجه انتشار مطلبی در این روزنامه در انتقاد از محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری است؛ مطلبی  که بلافاصله بعد از انتشار با واکنش شدید دیگر محافظه کاران مواجه شد.

روزنامه ایران در این مطلب که در ویژه نامه سیاسی آن منتشر شد از محمدتقی مصباح یزدی، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انتقاد و از آنها به عنوان عاملان “جنگ روانی علیه دولت” یاد کرده بود.

یک روز بعد از انتشار این مطلب،  غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، در یک  نشست مطبوعاتی گفت: “با توجه به تهمتی که روزنامه نزدیک به دولت به یک شخصیت حوزوی و همچنین رئیس قوه قضائیه زده است حق شکایت را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.”

روزنامه کیهان هم در سرمقاله روز دوشنبه 24 خرداد، مطلب روزنامه ایران را “ناسزاگویی جریان انحرافی” به مصباح یزدی خواند و آن را  نشانه “درستی و سلامت راهی” دانست که این روحانی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی “ به صلابت” پیموده است.

در این سرمقاله ک به قلم حسین شریعتمداری، یادآوری شده  است که جریان انحرافی تا چند ماه قبل از آیت الله مصباح یزدی به عنوان “علامه بزرگوار” و “حضرت آیت الله” یاد می کردند.

“جریان انحرافی” عنوانی  است که از سوی اصولگرایان منتقد دولت محمود احمدی نژاد، برای اشاره به اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر وی و حامیانش مورد استفاده قرار می گیرد.

اظهارات «سخیف و نسجیده»

در واکنشی دیگر به انتقاد روزنامه ایران از مصباح یزدی، رجانیوز، سایتی که پیش‌ازاین حامی  محمود احمدی نژاد محسوب می شد و اکنون مطالبی علیه “جریان انحرافی” منتشر می کند در مطلبی  با بیان اینکه “اینجا جایگاه مدارا نیست” هشدار داد: “حق ندارید حریم ها و جایگاه ها را بشکنید.”

رجانیوز در این مطلب که به قلم محمد مهدی تهرانی و با عنوان “شما نه تنها منحرف که خیانت‌کارید” نوشت: “بدانید اگر قرار باشد بین آیت الله مصباح یزدی و احمدی نژاد یکی را انتخاب کنیم، قطعا آیت‌الله مصباح را برخواهیم گزید. شما حق ندارید هر صفتی را به بزرگان حوزه بدهید ولو آنکه به آنها انتقاد داشته باشید.”

در ادامه انتقادها علیه روزنامه ایران، زهره الهیان، نماینده اصولگرای مجلس با “ نسنجیده و سخیف” خواندن مطلب روزنامه ایران از دادگاه مطبوعات خواست که با این روزنامه برخورد شود.

همزمان حشمت‎الله فلاحت‎پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس،  با اشاره به آنچه  ”اتها‌م‌های صورت گرفته در یکی از روزنامه‌های وابسته به جریان انحرافی به برخی از شخصیت‌های برجسته نظام” خوانده، گفت: “قوه‌قضائیه از امکان قانونی لازم برای برخورد با این جریان برخوردار است.”

این نماینده مجلس همچنین گفته است: “بر اساس قانون، اتهام‎زنی به شخصیت‌ها در رسانه‌ها به هر صورتی جرم است.”

«پیوندتان مبارک»

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در کنفراس مطبوعاتی دیروز خود از رسانه‌ها خواست “به رسالت خود به درستی عمل کنند”؛چند روز قبل از آن هم هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفته‌نامه”۹ دی” را توقیف کرده بود.

فارس، خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی نظامی چند روز پیش خبر داده بود که هفته ‌نامه “9 دی” در جلسه  هیات نظارت بر مطبوعات توقیف و به دادگاه ارجاع شد.

به نوشته این خبرگزاری در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شده که  این نشریه زمینه اقتصادی نداشته اما در 2 صفحه مجزا به مسائل اقتصادی ‌پرداخته و در شماره اخیر خود نیز کاریکاتوری را “خلاف اصول اخلاقی” به چاپ رسانده است. 

بعضی دیگر از رسانه های حکومتی عنوان کردند که این نشریه بدون تأیید هیات نظارت اقدام به تغییر صاحب امتیازی نیز کرده است.

پس از توقیف هفته نامه 9 دی، حمید رسایی مدیر مسئول آن در یاداشتی با عنوان “خواص مردود و جریان انحرافی، پیوندتان مبارک” نوشت: “هیات نظارت بر مطبوعات مطابق آنچه از ترکیب آن انتظار می رفت، در جلسه مورخ ۲۳ خرداد بدون هیچگونه سابقه تذکر شفاهی و کتبی، هفته نامه ۹ دی را با استناد به دلایلی واهی توقیف کرد!”

اما فشار به رسانه های اصولگرایان تنها به احضار مدیر مسئول روزنامه ایران و توقیف هفته نامه 9 دی خلاصه نشده؛ پیش‌تر نیز برخی از نمایندگان مجلس خواستار شفاف‌سازی حمایت‌های مالی، به ویژه کمک به روزنامه‌ “هفت صبح” و “خانه سینما” شده بودند.

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی،  در این زمینه گفته بود: “نمایندگان باید بدانند منابع مالی این کمک‌ها کجاست”.

فشار بر این رسانه ها و به ویژه رسانه های نزدیک به دولت، این گمانه را تقویت کرده که دستگاه  قضایی در جریان اختلافات میان طرفداران دولت و حامیان رهبر جمهوری اسلامی محدود کردن رسانه های حکومتی و دولتی را در دستور کار قرار داده است.