دهان منتقدان را گل گرفتیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مخالفان احمدی‌نژاد:

برخی رسانه‌های اصولگرا اعتراف کرده‌اند که  “دهان منتقدان متدین احمدی‌نژاد را گل گرفته‌اند” و اگر چنین نمی‌کردند “وی می‌توانست روز به روز به نقاط قوتش بیافزاید”.در همین راستاست که پس از صدور حکم انفصال از خدمت حمید بقایی، اکنون خبرها حکایت از آماده شدن پرونده قضایی محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس دولت دارد.

 

انتخاب بین احمدی‌نژاد و مصباح

پس ازواکنش تند اصول‌گرایان به حملات حامیان احمدی‌نژاد به مصباح یزدی، اینک نوبت سایت‌های حامی مشایی رسیده که حملات جدیدی را آغاز کنند. سایت هفت صبح ـ– که یادداشت‌اش درباره مصباح یکی از دلایل آغازاین درگیری بود ـ– در مطلبی کوتاه، به نقل از یک فعال سیاسی، نوشته است: “ ما یک موی گندیده دکتر احمدی نژاد را به صد مص.. و مص.. نمی دهیم… تمامیت خواهان که از اقدامات قاطع دکتر احمدی نژاد در مبارزه با تحمیل گران به تنگ آمده اند، در جدیدترین سناریوی خود قصد دارند به بهانه حمایت از برخی چهره ها همانند یکی از روحانیون و یکی از وزرا، پایگاه مردمی دولت را تضعیف کنند”.

 این سخنان، در پاسخ به یادداشت رجانیوزست که نوشته بود: “حق ندارید حریم‌ها و جایگاه‌ها را بشکنید. بدانید اگر قرار باشد بین آیت‌الله مصباح یزدی و احمدی‌نژاد یکی را انتخاب کنیم، قطعا آیت‌الله مصباح را برخواهیم گزید”.

هفت صبح، پیش از این با انتشار یادداشتی، خطاب به مصباح تصریح کرده بود که “حمایت شما از آقای احمدی نژاد باعث ریزش آرای وی شد نه افزایش آرای ایشان؛ اگر در سال ۹۲ امکان شرکت وی در انتخابات میسر شود و شما هم از ایشان طرفداری نکنید - مطمئن باشید که ۳۴ میلیون رای را خواهد آورد”.

مصباح یزدی حامیان مشایی و مدعیان رابطه با امام دوازدهم شیعیان را “آشغال‌هایی” خطاب کرده بود که “هیچ کاری نمی‌توانند بکنند”.

از سایت هفت صبح به عنوان یکی از رسانه‌های نزدیک به مشایی نام برده می‌شود؛ گرچه مسوولان روزنامه “هفت صبح” انتساب این سایت به خود را تکذیب کرده‌اند.

 یکی دیگر از نویسندگان این سایت، با انتشار مطلبی، ضمن انتقاد تلویحی از رهبر جمهوری اسلامی، درباره فساد در کشور نوشته است: “چپاول، دزدی، فحشا، فساد، رانت و… یک شبه اتفاق نیفتاده و از تاریخ برخی اسناد هم معلوم است که برخی سابقه دو سه ساله دارند. این چندسال دستگاه های مسئول عدالت، مکتب اسلامی، حراست از جمهوری اسلامی و حفاظت از ولایت فقیه، چه کاره بوده اند؟ اگر متوجه نشده بودند و اشراف اطلاعاتی شان در همین حد است که باید به راستی خودشان، در محل خدمتشان را گل بگیرند و اگر هم متوجه بوده اند، ولی به دلیل مصلحت هایی جلوی دهن شان را گرفته بودند، به تعبیر علمای خودشان، باید به محکمه بروند، البته می دانم که شکایت خدا را نمی توان نزد پیغمبر برد، ولی واقعا زور دارد این همه پررویی که برخی خدایگان در مبارزه با فساد دارند”.

در همین حال یک روحانی اصول‌گرااظهارامیدواری کرد که “آقای احمدی نژاد مبرا از این جریان انحرافی باشند، اگرچه خاطرمان از قضیه خانه نشینی ایشان مکدر است و این موضوع خاطر بسیاری از مومنین را مکدر کرد اما قطعاً یک جریان انحرافی به‌دنبال تخریب دستاوردهای عظیم دولت خدوم است. کاملاً شواهد و دلایل و قرائن متقن بر این قضیه دلالت می کند”.

حملات لفظی حامیان  و مخالفان احمدی‌نژاد در حالی شدت گرفته که یک سایت اصول‌گرا در یادداشتی، با اشاره به برخورد با منتقدان احمدی‌نژاد آورده است: “اگر از همان ابتدای کار عیوب برادر دینی مان احمدی‌نژاد را به او هدیه می‌دادیم، اگر خطاهایش را نادیده نمی‌گرفتیم، اگر نهی از منکر را تعطیل نمی‌کردیم، اگر دهان منتقدان متدین احمدی‌نژاد را گل نمی‌گرفتیم، آنگاه احمدی‌نژاد می‌توانست روز به روز به نقاط قوتش بیافزاید”.

در این میان، یکی از مسئولان حوزه علمیه قم درباره دلایل دلبستگی احمدی‌نژاد به مشایی گفته است: “ جناب آقای احمدی‌نژاد گاه برای برخی از نزدیکان خود بیش از اندازه هزینه کرده و بسیاری از دوستان خوب خود را از دست داده‌اند و به آنان و افکار آنها و تصمیم‌گیری‌های آنها سخت باور داشته و خیال می‌کرد آنها مرتبط با عالم دیگر هستند و خیال می‌کرد که برخی از آنها اسلام شناس واقعی هستند و اظهارات نادرست آنها را توجیه می‌کرد و به نصایح بزرگان وقعی نمی‌نهاد”.

 

در انتظار محاکمه معاون اول

حمله به اطرافیان احمدی‌نژاد و آن‌چه که “جریان انحرافی” خوانده می‌شود، در حالی ادامه دارد که احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده پرونده محمدرضا رحیمی به جریان افتاده است و “ قوه قضائیه به طور جد در حال تکمیل پرونده است”.

توکلی پیش از این و در پاسخ به احمدی‌نژاد، اعلام کرده بود که سه قاضی اتهامات رحیمی را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده‌اند که به طور حتم مجرم است، اما احمدی‌نژاد اجازه برخورد با رحیمی را نداده است.

در همین حال الیاس نادران نیز نسبت به استفاده رحیمی از عنوان “دکتر” برای خود انتقاد کرده و وزیر علوم را به مجلس فراخوانده است. نادران گفته: “ چطور آقای رحیمی با عنوان مجعول «دکترا» برای کس دیگری با یک دانشگاه پولکی مکاتبه می​کند و درخواست مدرک می​کند؟ شما به عنوان وزیر علوم باید به ایشان می​گفتید که حق چنین مکاتبه​ای ندارد و باید به رئیس​جمهور می​گفتید که جلوی او را بگیرد. ما از کجا مطمئن باشیم که بعد از این، باز این مسائل تکرار نمی​شود و کسی که در راس دیوان محاسبات بوده و باید ناظر بر دیگران باشد، چنین تخلفی کرده باز به تکرار این تخلف نمی​پردازد”.

در این میان اما توقیف هفته‌نامه 9 دی باعث بیشتر شدن حملات به مشایی و یارانش شده است. حمیدرسایی، مدیرمسوول این نشریه، در یادداشتی نوشته است: “ جریان خواص مردود که در فتنه سال 88 از چشم جامعه اصولگرایی افتاد و جریان انحرافی که در حوادث اخیر وزارت اطلاعات از چشم جامعه سقوط کرد،‌ هفته نامه 9 دی را مزاحم خود می دیدند. بنابر این در تعطیلی این نشریه به توافق رسیدند و جالب این است که هیات نظارت نیز در اختیار ترکیبی از این دو جریان است”.

از سوی دیگر، عده‌ای از نمایندگان مجلس با طرح سئوالی، خواستار پاسخ‌گویی احمدی‌نژاد درباره سفرها و دیدارهای خارجی مشایی شده‌اند. آن‌ها نوشته‌اند: “ آقای مشایی در سمت معاون رئیس جمهور در میراث فرهنگی و نیز در سمت رئیس دفتر رئیس جمهور محترم، ده ها سفر خارجی داشته است و بیش از آن با ملاقات مقامات خارجی عمدتا در خارج از کشور داشته است. تعداد این سفرها و ملاقات ها و موضوع هر یک چه بود؟ آیا ملاقات با خارجیان با حضور نماینده رسمی وزارت خارجه صورت گرفته است؟ اگر جواب برای همه موارد مثبت نیست، وزارتخانه چگونه از سیر امور مربوط در جهت مصالح و سیاست های تایید شده مطمئن می شده است؟”