آمریکا:هیچ یک از هواپیما ها مفقود نشده

نویسنده

» گزارشی از تلگراف

علی اکبر دارینی، برایان مورفی

ایران روز سه شنبه اعلام کرده بود که یکی از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که وارد حریم هوایی خلیج فارس شده بود را شکار کرده است. تلویزیون این کشور تصویر این هواپیمای بدون سرنشین را هم نشان داده است با اینحال آمریکا اعلام کرد که هواپیما هایش در منطقه را سرشماری کرده و هیچ هواپیمایی مفقود نشده است.

احتمال دارد که هواپیمای مفقود شده متعلق کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد که مجهز به این هواپیما ها از نوع اسکن ایگل هستند. بعنوان مثال امارات متحده عربی این نوع هواپیما را در ناوگان هوایی خود دارد.

جیسون سالاتا، سخنگوی مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین گفت که نیروی دریایی ایالات متحده تمامی هواپیماهای بدون سرنشین خود در منطقه خاورمیانه را شمارش کرده و هیچیک از این هواپیماها از جمله هواپیماهای نوع اسکن ‌ایگل که ایران مدعی شکار آن شده، مفقود نشده است.

وی همچنین اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در مورد تجاوز هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به حریم هوایی ایران را تکذیب کرده و گفته است که عملیات نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس منحصرا در آب های بین المللی صورت می گیرد.

در واکنشی جداگانه، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت هیچ گونه شواهدی در دست نیست که ادعای ایران در مورد سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را تایید کند.

صبح امروز فرمانده نیروی دریایی سپاه ضمن تایید خبر سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا اعلام کرد که این هواپیما درحال جمع آوری اطلاعات در خلیج فارس بوده که به محض وارد شدن به حریم هوایی خلیج فارس شکار شده است.

تلویزیون ماهواره ای عرب زبان “العالم”، تصویری از فرماندهان سپاه پاسداران را در حال بازرسی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین نشان داده در حالیکه این هواپیما آسیبی ندیده و سالم به نظر می رسید. هنوز مشخص نیست که این همان هواپیمایی است که چند ماه پیش به دست ایران افتاد.

در گزارش العالم دو مرد با اشاره به نقشه بزرگی از خلیج فارس، محل دقیق ورود هواپیما به خلیج فارس را نشان می دادند.

روی نقشه ای که در کنار این دو فرمانده قرار داشت، نوشته شده بود “ما آمریکا را زیر پا خواهیم گذاشت.”

خبر سقوط یا سرنگونی هواپیمای اسکن‌ایگل، نخستین گزارش در مورد برخورد نیروهای نظامی جمهوری اسلامی با هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی نبوده است.

ماه گذشته، ایران گزارش داد که هواپیماهای نیروی هوایی سپاه پاسداران به سوی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکایی از نوع پردیتور که به حریم هوایی ایران نزدیک شده بود شلیک کرده و هواپیما مجبور شده است منطقه را ترک کند.

وزارت دفاع آمریکا تیراندازی به سوی این هواپیمای بدون سرنشین را تایید کرد اما افزود که این حادثه زمانی روی داد که هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز آب های بین‌المللی پرواز می کرد و در این حادثه، به این هواپیمای بدون سرنشین آسیبی نرسید.

این برخورد تنش بین ایران و آمریکا را که بر سر برنامه های اتمی این کشور بوجود آمده بود، تشدید کرد. آمریکا و متحدانش معتقد هستند که برنامه های اتمی ایران برای تولید سلاح اتمی است و ایران همواره این ادعا را رد کرده است.

همچنین، سال گذشته، ایران مدعی شد که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که معتقد بود متعلق به سیا است را به زمین نشانده است. این هواپیما که از مرز شرقی ایران وارد این کشور شده بود مورد هدف قرار گرفته بود. گزارش های بعدی حاکی از آن بود که ایران توانسته این هواپیما را با اندکی خسارت به زمین بنشاند و با بررسی آن، ساخت هواپیماهای مشابه را امکانپذیر کند.

هواپیمای سرنگون شده در شرق ایران از نوع رادار گریز بود و مقامات آمریکایی تایید کردند این هواپیما به منظور انجام ماموریت شناسایی در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی وارد فضای ایران شده بود.

در ماه نوامبر رسانه ها ایران گزارش دادند که ایران موفق شده است یک هواپیمای رادار گریز داخلی بسازد. پیش تر ایران گفته بود که تصاویر مراکز حساس اسرائیل را توسط هواپیما بدون سرنشین که از لبنان به پرواز درآمده بود، بدست آورد.

ایران همچنین مدعی شده که در سال های اخیر از لبنان ده ها پرواز به داخل حریم هوایی اسرائیل انجام داده است. اسرائیل این اظهارات را رد کرده است.

تلگراف، 4 دسامبر