آ‍ژانس موفق به بازدید از تاسیسات هسته‌ای نشد

نویسنده

» گزارش لوس آنجلس تایمز

شاشانگ بنگالی

رئیس آ‍ژانس بین‌المللی انر‍ژی هسته‌ای روز پنجشنبه اعلام کرد که در یک سال گذشته تلاش‌هایش برای دریافت این موضوع که آیا ایران در مورد ساخت سلاح هسته‌ای تحقیق کرده یا نه، سرانجامی نداشته است.

بازرسان قرار است هفته‌ آینده با مقامات ایرانی ملاقات و در مورد ادامه تحقیقات بر سر ابعداد نظامی برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

یوکیا آمونو، رئیس این آ‍ژانس می‌گوید: “ما امسال مذاکراتمان را با ایران شدت بخشیده‌ اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.”

آ‍ژانس در نوامبر 2011 گزارش داد که ایران تحقیقاتی کرده که مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران اصرار دارد که فعالیت‌هایش صلح‌آمیز است ولی بطور کامل با بازرسان آژانس همکاری نمی‌کند.

بازرسان همچنین خواستار بازرسی از سایت پارچین هستند که گمان می‌برند انفجار هسته‌ای در آن آزمایش شده است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران تلاش کرده است شواهدی را از ساختمان‌ها و خاک تاسیسات خود در این سایت پاک کند.

آمانو می‌گوید: “درخواستی که ما در مذاکرات داریم، دسترسی به تاسیسات، اطلاعات و آدم‌هاست.”

اخیرا بین کاخ سفید و اعضای کنگره آمریکا در مورد تشدید تحریم‌ها اختلاف نظر بوجود آمده است.

هفته گذشته سنای آمریکا اقداماتی برای قرار دادن شرکتها یا افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای، کشتیرانی و دیگر صنایع مرتبط ایران در فهرست سیاه را تصویب کرد.

دولت اوباما با این تحریم‌ها مخالف است و می‌گوید این موضوع می‌تواند ائتلاف بین‌المللی برای تاثیرگذاری تحریم‌های پیشین را تضعیف کند.

رابرت وود، ‌نماینده آمریکا در آ‍ژانس هفته گذشته برای تهران تا ماه مارس مهلت گذاشت تا با بازرسان آژانس همکاری کند. در غیر این صورت آمریکا مسئله را به شورای امنیت ارجاع می‌دهد.

مقامات آمریکا اعتقاد دارند حالا که اوباما دوباره به ریاست جمهوری انتخاب شده و خواستار راه‌حل دیپلماتیک است، ممکن است ایران آماده مذاکره شود.

آژانس ماه گذشته گزارش داد که ایران ذخیره اورانیوم غنی‌شده در حد متوسط خود را افزایش داده و سانتریفیوژهای جدیدی به دو تاسیسات غنی سازی خود افزوده است. زمانی که این تجهیزات عملیاتی شوند می‌توانند میزان غنی‌سازی اورانیوم کشور را دو برابر کند، اما هیچ گواهی مبنی بر اینکه ایران توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را گسترش داده است، در دست نیست.

منبع: لوس آنجلس تایمز، 7 دسامبر 2012