اعتراض گسترده به وزیر آموزش و پرورش

نویسنده


mahmodfarshidib.jpg

اسفندیار صفاری

طراحی سئوالات توهین آمیز از سوی وزارت آموزش و پرورش در مورد پیامبر اسلام واکنش های گسترده ای در میان اعضای مجلس و برخی از سیاسیون در پی داشته است. عماد افروغ، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و یکی از معترضان به این اقدام وزارت آموزش و پرورش، دیروز این سئوالات را با کاریکاتور های منتشر شده در نشریه دانمارکی مقایسه کرد و گفت: “سؤال من این است که چه فرقی بین این نحو سئوالات و تنظیم آن با کاریکاتوری که در دانمارک علیه پیامبر کشیده شده وجود دارد؟”


اعتراض گسترده اعضای مجلس به وزیر آموزش و پرورش روز گذشته به اوج خود رسید.محمود فرشیدی که در کنار ده ها وعده برای رفع مشکل فرهنگیان، بهسازی مدارس و رفع مشکلات میلیون ها دانش آموز ایرانی، به مقام های مذهبی در قم وعده اسلامی کردن آموزش و پرورش را داده بود، امروز نه تنها به وعده های خود عمل نکرده بلکه با طرح این سئوالات توهین آمیز مورد اعتراض همفکران خود نیز قرار گرفته است.

این سئوالات جنجال بر انگیز سبب شد تا روز گذشته عماد افروغ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم، با بیان اینکه “این سئوالات این‌قدر وقیح است که به خودم اجازه نمی‌دهم آنها را تکرار کنم” بگوید: “این حکایت از یک سادگی ندارد، یک عمل کاملا رندانه است که باید برخورد شدیدی نسبت به آن صورت گیرد”.

از سوی دیگر مرتضی تمدن، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با “غیرقابل توجیه بودن” این اقدام گفت: “نباید افراد را به خودی و غیر خودی تقسیم کرد و چنانچه خودی ها به مقدسات توهین کردند چشم پوشی نماییم و به خاطر رفتار ناپسند غیر خودی ها، زمان و زمین را به هم بدوزیم”. وی اقدام آموزش و پرورش را “تنزل دادن جایگاه رفیع پیامبراعظم و خطای نابخشودنی” دانست و گفت: “وزیر آموزش و پرورش باید در خط مقدم برخورد با اهانت به مقدسات باشد و مجلس نیز خواهان برخورد قاطع رئیس جمهوری با این مسئله است”.

علی زادسر یکی دیگر از معترضان در مجلس، با تاکید بر اینکه “طراح این سئوالات یا دشمن دانا بوده و یا دوست نادان که این خیانت و توهین را مرتکب شده است” گفت: “طرح سئوالات توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبردر آزمون فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش نمی تواند بدون اهداف سیاسی صورت گرفته باشد”.وی خواستار رسیدگی به موضوع از سوی وزارت اطلاعات شد و افزود: “چنانچه معلوم شود شخص فرشیدی وزیرآموزش و پرورش نیز در این خصوص مرتکب کوتاهی شده باید با وی برخورد قانونی صورت گیرد”.

سی تن از نمایندگان نیز دیروز در تذکری به وزیر آموزش و پرورش از وی خواستند توضیح دهدعلل طرح این سئوالات در آزمون ضمن خدمت فرهنگیان چیست؟ به گزارش ایسنا، یحیی‌زاده، سودانی، میرتاج‌الدینی، تابش، ندیمی، عسگری، صدیقی، شجاع‌ پوریان، قمی، کعبی، پاکنژاد، کامران، امیری، وزیری، جلالی، سعادت، زادسر، گرانمایه، خاص احمدی، سیدهاشمی، افروغ، رحمانی، سروری، شافعی، حق‌شناس، ابوترابی، ناطق نوری، علیخانی، فاطمه رهبر و مروتی از جمله تذکر‌دهندگان به وزیر آموزش و پرورش بودند.

حجت‌الاسلام‌ ابوترابی نایب رییس دوم مجلس پس از قرائت این تذکر گفت: “موضوع پیگیری شده و پاسخ آنها به این شرح است: احتراما تذکر در رابطه با آزمون آموزش ضمن خدمت در یکی از شهر‌های استان تهران به دلیل طرح سئوالات ناصواب، به استحضار می‌رساند آموزش و پرورش آزمون مذکور را لغو و طراح را برابر مقررات مجازات کرده‌ است”.

اما به گفته‌ نایب رییس مجلس: “موضوع فراتر از این است که طراح مورد مواخذه قرار گیرد، لذا بعد از ظهر جلسه‌ای در این خصوص برگزار خواهد شد. گرچه مسئولان آموزش و پرورش ابتدا از باطل کردن آزمون خبر دادند اما بر اساس گزارش خبرگزاری ها این سئوالات در آزمون 6 بهمن موضوع آزمون معلمان بوده و تنها پس از بروز اعتراضات در آزمون دیگری که قرار بود روز 27 بهمن برگزار شود، آزمون باطل شده است”.

در واکنشی جداگانه، سازمان معلمان ایران روز سه‌شنبه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعتراض شدید به سوالات مطروحه در “آزمون سیره نبوی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان”تاکید کرد: “وقتی بزرگان نظام به سرمایه‌گذاری فکری و آموزش و پرورش (در کنار فرض گرفتن سرمایه‌گذاری مادی) اشاره نمودند، و ریاست محترم دولت نهم، آموزش و پرورش را مرکز ثقل نظام دانسته و به هنگام رای اعتماد وزیر مربوطه، از حل مشکلات آموزش و پرورش

یکب ار برای همیشه سخن گفتند! وقتی غرض از آوردن فرشیدی ایجاد تحول عنوان شد و وزیر نیز از اقتدار وزارت در روز اول معارفه دفاع نمودند، گمان بردیم که شد آنچه باید بشود و ما در مورد این عزیزان اشتباه می‌کردیم، ولیکن مدت زمان زیادی لازم نبود که همگان دریابند، بهاری در کار نیست و آنچه در مقابل ماست، زمستان است، زمستانی که سرمایش جان سوز نیز هست!”

اطلاعیه خاطرنشان می کند: “البته مسئولان دست از فرار به جلو برنداشته و با افتخار از افزایش 50 درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال 85 سخن‌ها گفته و توضیح ندادند که وزارتخانه‌ای که بیش از 90 درصد بودجه‌اش صرف حقوق و مزایا می‌شود، افزاش 50 درصدی اعتباراتش باید خود را در حقوق و مزایا نشان دهد، نه آنکه وزیر محترمش تلاش نماید معلمان را بعد از کمیته امداد و سازمان بهزیستی در صف گیرندگان سهام عدالت قرار دهند!”

اطلاعیه می‌افزاید: “فرهنگیان در طول یک دهه گذشته به صورت‌های گوناگون به وضعیت و سهم خویش از مزایای اجتماعی اعتراض نموده‌اند که دو مورد از آنها در سال‌های 80 و 82 به دلیل تشکیلاتی و جمعی بودن نتایجی نیز در برداشت. و اینک آخرین آنها اعتراض پانزده بهمن امسال هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است، فرهنگیان بایستی این حرکت را تا انتها با هوشیاری بسیار دنبال نموده و کار را پایان یافته تلقی ننمایند.”

در پایان اطلاعیه آمده است: “افرادی همچون معاون وزیر آموزش و پرورش که این حرکت معلمان را غیر منطقی، غیر قانونی و بازی سیاسی عنوان نموده و فرموده‌اند که این افراد اصلا معلم نبوده‌اند! باید با استعفای خویش از فرهنگیان عذرخواهی نمایند”.


فرشیدی؛ نگران

گرچه اعتراض به محتوای آزمون ضمن خدمت از چند روز پیش بازتاب های رسانه ای داشته اما وزیر آموزش و پرورش دیروز و همزمان با تذکر 30 تن از اعضای مجلس و قوت گرفتن بحث استیضاح خود به این اعتراضات واکنش نشان داد.صبح دیروز ابتدا مدیر کل آموزش ضمن خدمت این وزارت خانه از کار برکنار شد و پس از آنکه اخبار استیضاح قوت گرفت؛محمود فرشیدی برای توضیح به مجلس رفت و گفت: “حق نمایندگان است که از وزیر سئوال کنند اما من فکر می‌کنم اگر یک کار زشت و موهنی ایجاد شد، باید پیگیری کنیم که آن کار به طور ریشه‌ای حل شود نه اینکه افکار عمومی را جریحه‌دار کنیم”.

وی در مورد اینکه “نمایندگان خواستار عذرخواهی شما شده‌اند” گفت: “تا آن اندازه‌ای که به من مربوط است از ساحت پیامبر اعظم عذرخواهی می‌کنم”. فرشیدی سپس در مورد منبع سئوالات این آزمون گفت: “کتابی با نام سیره پیامبر منبع سئوالات بود که البته این کتاب در آموزش و پرورش چاپ نشده است”.

اما تیمور علی عسکری، نماینده مشهد توضیحات وزیر آموزش و پرورش را ناکافی دانست و اعلام کرد طرح استیضاح فرشیدی “در مجلس تهیه می‌شود”.

وی گفت: “در این سئوالات سعی شده به نحوی القاء رفتارهای خلاف اصول از نبی مکرم اسلام صورت گیرد.برداشت ما این است که عذرخواهی شفاهی کافی نیست، گرچه تأکید شده با طراح سئوال برخورد شده است، اما ما فکر می‌کنیم از نظر فرهنگ معرفتی آموزش و پرورش در حال حاضر با مکتب فکری امام به نحوی در حال فاصله گرفتن است”. به گفته عسگری: “آموزش و پرورش به سمت جمود، تحجر و خشک مقدسی نزدیک می‌شود”.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به مربوط بودن این سئوالات به آزمون آموزش ضمن خدمت فرهنگیان تاکید کرد: “گویا آقایان می‌خواهند به این سخیفی معلم تربیت کنند و آموزش ضمن خدمت فرهنگیان هم داشته باشند. اگر با این دیدگاه سطحی‌نگرانه و خلاف اصول اخلاقی، معلمی بخواهد به دانش‌آموزان ارائه فکر کند باید دید چه بلایی سر نظام می‌آید”.

محسن غروی، سخنگوی جامعه مدرسین قم نیز در گفتگو با ایلنابا انتقاد از برگزاری چنین آزمون هایی گفت: “این نوع اطلاعات قابل نمره دادن نیست که اگر کسی بخشی از آن را نداند، نمره‌‏ای از او کم شود”. وی با اشاره به اینکه چنین اتفاقاتی اوایل انقلاب نیز رخ می‌‏داد، گفت: “اما این سال‌‏ها کمتر شده بود”.

جالب این است که اگر در دوره ریاست جمهوری خاتمی چنین اتفاقی می افتاد، گروه های کفن پوش در قم و سایر شهرها سازماندهی می شدند و چه تحصن ها و اعتراضات که به راه نمی افتاد؛ اما این بار مقامات کشور خواهان سکوت در این باره شده اند. از جمله سخنگوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که دیروز گفت: “خیلی هم نباید به آن پرداخت، ضمن آنکه وزیر مربوطه نیز این بابت عذرخواهی کرده است”.

سلیقه آقای وزیر

این سئوالات جنجالی که به گفته مدیران آموزش و پرورش از کتابی با عنوان “سنن النبی” گرفته شده بودند، با هدف آشنایی معلمان با زندگی پیامبر اسلام در دوره‌‏ای از آموزش‌‏های عمومی با عنوان آشنایی با سیره نبوی در 31 استان کشورو از جمله در تهران طرح شد.

سازمان معلمان ایران و بعضی از روزنامه ها و سایت های خبری داخلی تعدادی از سئوالات مطرح شده در این آزمون را جهت آشنایی افکار عمومی با نظرات فرهنگی مسئولان آموزش و پرورش منتشر کرده اند، که در زیر می آید:

رسول خدا(ص) در مقایسه خود با حضرت یوسف فرمودند:

الف. من از یوسف زیباترم ب. یوسف از من زیباتر است ج. من از یوسف بانمک‌ترم د. یوسف از من زیباتر ولی من بانمک‌ترم.

رسول خدا(ص) هرگز با… غذا نمی‌خورد.

الف. دو انگشت ب. سه انگشت ج. چهار انگشت د. پنج انگشت

موی سر رسول خدا….

الف. سیاه بود ب. سفید بود ج. جز چند مو بقیه سیاه بود د. در آخر عمر سفید شد

رنگ ریش پیامبر چگونه بود؟

الف. سراسر سفید حتی بالا‌ی زنخدان ب. سراسر سیاه حتی بالا‌ی زنخدان ج. بالا‌ی زنخدان سفید و بقیه جوگندمی د. بالا‌ی زنخدان جوگندمی و بقیه سفید

رسول خدا(ص) به کدام سمت می‌خوابید؟

الف. به پشت ب. به سینه ج. به راست د. به چپ

مهر نبوت در کدام قسمت بدن پیامبر نمایان بود؟

الف. بین شانه‌ها ب. روی صورت ج. روی پیشانی د. بین سینه‌ها

رسول خدا (ص) از گوشت گوسفند کدام قسمت را دوست داشت؟

الف. ماهیچه ـ سردست ب. ران ـ سردست ج. ران ـ جگر د. جگر و قلوه

کدام یک از گزینه‌های زیر از خصلت‌های خروس است که با خصلت پیامبر سازگار نیست؟

الف. وقت شناسی ـ غیرت مردانه ج. وقت شناسی ـ سخاوت ب. شجاعت و کثرت آمیزش با همسر د. برچیدن غذا از زمین ـ تند راه رفتن

رسول خدا در خوردن کدامیک از موارد زیر کسی را با خود شریک نمی‌کرد؟

الف. غذا ب. نان جو ج. انار د. ماهیچه گوسفند

رسول خدا در چه حالی اصلا دیده نشد؟

الف. در حال مجامعت با زنان ب. در حال بول و غائط ج. در حال خرید از بازار د. نوشیدن آب در حالت نشسته

آیا مخرج بول و غائط با سه سنگ پاک می‌شود؟

الف. هر دو پاک می‌شود ب. هیچ‌کدام پاک نمی‌شود ج. مخرج بول پاک می‌شود ولی مخرج غائط پاک نمی‌شود د. مخرج بول پاک نمی‌شود ولی مخرج غائط پاک می‌شود.

به فرموده امام صادق(ع) مقدار آب مصرفی آن حضرت برای وضو و غسل به ترتیب کدام است؟

الف. یک صاع ـ یک صاع ب. یک مد ـ یک مد ج. یک مد ـ یک صاع د. یک صاع ـ یک مد

جبرئیل به پیامبر دستور داد که قرآن را در حالت… بخواند.

الف. ایستاده ب. نشسته ج. خوابیده د. سواره

موی سر رسول خدا…

الف. سیاه بود ب.سفید بود ج. جز چند مو بقیه سیاه بود د. در ‌آخر عمر سفید شد

به فرموده امام صادق‌(ع) خداوند متعال در رسول خدا(ص) چند روح قرار داده است؟

الف. روح القدس ـ روح الایمان ـ روح القوه ب. روح القدس ـ روح الشهو‌ه ـ روح الحیاه ج. روح القوه ـ روح الشهوه ـ روح الخلوه د. الف و ب صحیح است.