بنزین 150 تومان، گازوئیل 45 تومان

نویسنده

حمید احدی

کمیسیون تلفیق مجلس در جلسه، برخلاف نظر دولت و چهره های شاخص مجلس، نرخ هر لیتر بنزین و گازوییل برای سال آینده را به‌ترتیب 150 و 45 تومان تصویب کرد. این تصمیم با حضور 35 عضو و با رای 23 نفر آن ها گرفته شد.


مرتضی تمدن در گفتگو با خبرنگاران از اختلاف نظر شدید اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در هنگام تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین خبر داد و گفت: «عده‌ای از نمایندگان مجلس همچون احمد توکلی، حسن سبحانی و اصولا چهره های اصلی با افزایش قیمت بنزین به این میزان مخالفت کرده و آن را مغایر برنامه چهارم دانستند.»

تصمیم کمیسیون تلفیق در حالی اتفاق افتاد که دولت و چهره های اصلی مجلس خود را آماده سهمیه بندی و به صحنه آوردن کارت هوشمند کرده بودند در حالی که با تصمیم کمیسیون تلفیق بنزین در سال آینده بدون سهمیه‌بندی و به صورت آزاد و تک ‌نرخی عرضه می‌شود.محمدرضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت سه روز پیش در مورد تعیین تکلیف بنزین گفته بود تا پایان اسفندماه وضعیت آن معلوم خواهد شد.

به نظر می‌رسد به دلیل مشکلی که تصویب لایحه خدمات کشوری و تامین مالی آن به وجود آورده افزایش قیمت بنزین، بر دیگر الگوها تفوق یافته است، در حالی که پیش از آن قیمت‌های 250 تا 500 تومان برای بنزین مطرح شده بود.

ایران هم‌اکنون روزانه بیش از 70 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند که نزدیک به 27 میلیون لیتر آن از خارج و با قیمت‌های جهانی وارد اما به لیتری 80 تومان فروخته می‌شود که همین ارزانی زیاد موجب قاچاق مواد سوختی به تمام کشورهای همسایه به ویژه ترکیه، افغانستان و پاکستان شده است. پاکستان هفته گذشته اعتراض کرده بود که ایران با عدم کنترل مرزهای خود باعث شده که درآمد آن دولت از فروش مواد سوختی به نواحی مرزی کاهش یابد.

پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان این است که با افزایش قیمت بنزین احتمال بالارفتن شدید قیمت‌ها به دلیل وابستگی روانی آن به قیمت‌ها وجود دارد. اگرچه همهء آن‌ها بر این باورند که دولت‌ها باید خیلی پیش از این اقدام به واقعی‌کردن قیمت بنزین می‌کرد.

ایران هم‌اکنون سالانه بیش از 4 میلیارددلار یارانه انرژی پرداخت می‌کندکه بخش اعظم آن مربوط به بنزین است.