وزیر نفت: تحریم دستمان را بسته است

نویسنده
نازنین کامدار

» اعتراف سردار به عملی نبودن وعده های نفتی

همزمان با اعلام برداشت 4 برابری صنایع نفت عراق از میادین مشترک نفتی و گازی با ایران، وزیر نفت، که از قرارگاه خاتم الانبیاء به وزارت نفت آمده، دیروز اعلام کرد ایران در برداشت نفت از رقبا عقب افتاده و تحریم های اقتصادی در این مهم بی تاثیر نبوده است.

سردار رستم قاسمی درحالی از موثر بودن تحریم های اقتصادی در کاهش برداشت نفت از ذخایر مشترک با عراق و قطر سخن گفته که در ابتدای روی کار آمدنش  گفته بود قادر است با اتخاذ سیاست های ویژه، تحریم ها را دور بزند.

 

بنا به نوشته خبر آنلاین، او دیروز در همان سالنی که هفته گذشته وزیر کار مسئولیت خود را در قبال اشتغالزایی انکار کرده بود،از ناتوانی در عبور از تحریم ها سخن گفت و در جمع اعضای اتاق بازرگانی اظهار کرد: “در میادین مشترک، وضع برداشتمان به نسبت رقبا کمتر است و باید در زمینه افزایش برداشت از این میادین سرعت بیشتری به خرج دهیم.سرعت بخشیدن به روند فعلی، نیازمند اختیاراتی است که سیاست های موجود تحریمی، بخشی از این اختیارات را تحت تاثیر قرار داده است”.

رستم قاسمی افزود: “باید به دنبال مکانیزم های خاصی باشیم. کسانی که آماده سرمایه گذاری هستند در صورت در اختیار داشتن سرمایه کافی، می توانند بدون طی کردن مراحل مناقصه در این بخش سرمایه گذاری کنند. در این میان، گروه ها، سندیکا ها و موسسات مالی و اعتباری می توانند با تشکیل کنسرسیوم برای سرمایه گذاری اقدام کنند. باید سرمایه گذاری دراین بخش را واگذار کنیم ودر این واگذاری خساست به خرج ندهیم”.

گفتنی است، سایت آینده در زمان رای اعتماد به قاسمی، در گزارشی از در اختیار داشتن بیش از 85 درصد از قراردادهای نفتی دولت در دست سپاه خبر داده و پیش بینی کرده بود که با حضور رستم قاسمی در سمت وزیرنفت، سپاه رسما صاحب اصلی طلای سیاه ایران خواهد شد.

آینده نوشته بود: “قرار‌گاه خاتم‌الانبیا هم اکنون دارای قرارداد‌هایی به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد دلار با وزارت نفت و سازمان‌های دولتی است. اکثر قرارداد‌های جاری پیمان‌کاری در نفت و گاز خلاف قانون و از راه ترک مناقصه به سپاه پاسداران واگذار شده است.از مجموع ۱۵ میلیارد دلار حجم پیمان‌های واگذار شده به سپاه، ۱۰ میلیارد دلار پیمان‌های در دست اجرا و ۵ میلیارد دلار قراردادهای نهایی شده است. به موجب تازه‌ترین قرارداد پیمان‌کاری که سه ماه پیش از راه ترک مناقصه بین وزارت نفت و قرار‌گاه خاتم‌الانبیا به امضا رسید، توسعه ۲ میدان گازی هالگان و سفید باغون، به ارزش یک میلیارد دلار به سپاه پاسداران واگذار شد”.

قاسمی دیروز همچنین از راه اندازی “بانک نفت” هم خبر داده و گفته است: “از نظر وزارت نفت، تأسیس بانک نفت تمام شده است و متعلق به بخش خصوصی است و تنها در حال پیگیری راه اندازی این بانک از طرف بانک مرکزی هستیم تا مجوز تأسیس آن صادر شود”.

به نوشته خبرآنلاین، او گفته سهامداران بانک نفت نیز مشخص شده اند اما نامی از آنان نبرده است.

سخنان رستم قاسمی در جمع اعضای اتاق بازرگانی تهران،در فردای روزی منتشر شده که عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از عدم تحقق وعده های نفتی سردار قاسمی خبر داده و در گفت و گو با روزنامه جهان صنعت گفته است: “تا ۶ سال آینده عراق قرار است تولید نفت از میادین مشترک با ایران را ۴ برابر افزایش دهد این در حالی است که ایران قرار است تا پایان برنامه پنجم (حدود ۵ سال آینده) تنها یک میلیون بشکه به کل تولید کشور اضافه کند البته همین افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای به زعم کارشناسان محقق نخواهد شد”.

او افزوده است: “براساس برنامه‌های وزیر نفت که هفته گذشته به کمیسیون انرژی ارایه شد، این افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای تا پایان برنامه پنجم منتفی است. این در حالی است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در کشور رقیب و برگزاری دو دور مناقصه و امضای حدود ۴۰ قرارداد با شرکت‌های خارجی، تولید نزدیک به ۸ تا ۱۰میلیون بشکه نفت در روز هدف‌گذاری شده است که در صورت تحقق این هدف پایه‌های ایران در اوپک متزلزل‌تر خواهد شد”.

بر اساس گزارش سایت آفتاب، علی شمس اردکانی، که در ایران به عنوان طراح پروژه خط لوله صلح مشهور است و هم اکنون ریاست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی را بر عهده دارد، در واکنش به سخنان رستم قاسمی گفته است: “وعده های شما نسبت به افزایش سرمایه گذاری در صنایع بالادستی انرژی اگرچه برای فعالان این حوزه، مژده ای نیکو و ضروری است اما تحقق این وعده ها، خود نیاز به مقدماتی دارد. تخصیص سرمایه برای صنایع بالادستی ازابتدا کافی نیزنبوده است. حال آنکه در سال سوم برنامه پنجم توسعه، تخصیص سرمایه به این بخش به یک دوم کاهش یافته است. دربرنامه پنجم توسعه کسری انباشت سرمایه در این بخش به حدود 90 میلیارد دلار می رسد”.

او پرسیده: “درشرایطی که افزایش تولید و استحصال نفت و گاز به دست کم 120 دستگاه حفاری زمینی جدید نیاز دارد، بخش خصوصی چگونه می تواند در صورت تامین ارز نسبت به تامین این تجهیزات اقدام کند؟”