هیچ حادثه بدی رخ نمی دهد

نویسنده

» پاسخ اوچیدنتاله به مخالفان جنگ با ایران

نیال فرگوسن

 

احتمالا در سال 1967، زمانی که اسرائیل به مصر حمله کرد و جنگ شش روزه به راه افتاد، چنین فضائی وجود داشت. چهل و پنج سال بعد، ایران، کشور کوچکی که از دل بزرگترین امپراطوری شرق بیرون آمد، در تیررس حمله قرار گرفته است.

پنج دلیل وجود دارد که باعث می شود بگویم اسرائیل نباید به ایران حمله کند:

1- ایران دست به ضد حمله می زند و تنگه هرمز را مسدود می کند و تروریسم را در غزه و لبنان و عراق رواج می دهد.

2- همه منطقه درگیر جنگ مسلمانان می شود و بهار عرب بدل به زمستان اسلامی می شود.

3- به اقتصاد جهانی ضربه وحشتناکی وارد می شود: گران شدن نفت.

4- حکومت ایران قدرت می گیرد زیرا توسط همان صهیونیست هایی مورد حمله قرار گرفته است که همواره در شعارهای تبلیغاتی اش آنان را لعن کرده است.

5- ایران اتمی جای نگرانی ندارد، زیرا همه کشور هایی که به سلاح اتمی دست پیدا کرده اند، مسئول تر شده اند و کمتر خطر می کنند.

اما این اشتباه است. بیائید آنها را یک به یک بررسی کنیم.

 

خطر ضد حمله ایران و مسدود کردن تنگه هرمز

ایران برای این کار نه فقط با یک یا دو ناوآمریکایی بلکه با سه ناو هواپیمابر آمریکا مواجه می شود. دو ناو در حال حاضر در خلیج فارس حضور دارند: ناو ابراهام لینکلن و ناو وینسون. ناو جورج بوش قرار است از نورفولک به آنها بپیوندد.

بله، درست است که پرزیدنت اوباما یک انسان معصوم و شرافتمند و صلح دوست است که قرار نیست بدون هشدار از هواپیما های بدون سرنشین برای کشتن تعداد زیادی از دشمنان آمریکا استفاده کند اما او بعد از اینکه در حدود 10 ثانیه با وجدانش مبارزه کرد، این کار را خواهد کرد. صحنه ای را که یک روز یک ژنرال چهار ستاره برای من به تصویر کشید مجسم کنید. ساعت 11 شب در کاخ سفید ( 7 صبح در اسرائیل) زنگ تلفن به صدا در می آید.

رئیس ستاد ارتش آمریکا آنسوی خط است و می گوید: “آقای رئیس جمهور، خبر موثق داریم که نیروی هوایی اسرائیل تا یک ساعت دیگر بر فراز تاسیسات اتمی ایران خواهد بود.”

پوتوس (اسم مستعار رئیس جمهور آمریکا در این صحنه): “لعنت! چکار باید بکنم؟”

رئیس ستاد ارتش: “آقای رئیس جمهور، برای کاهش عواقب احتمالی ضد حمله ایران از شما تقاضا می کنم نیروی هوایی اسرائیل را حمایت کنید.”

پوتوس: “اما این… ( سانسور) به تنهایی اقدام کرده اند. این لعنتی ها پشت سر من دست به این کار زده اند.”

رئیس ستاد ارتش: “صحیح می فرمائید قربان.”

پوتوس: “چرا باید حتی انگشتم را برای کمک به آنها دراز کنم؟”

رئیس ستاد ارتش: “چون اگر ایرانی ها تنگه هرمز را ببندد، قیمت هر بشکه نفت به بیش از 200 دلار می رسد.”

پوتوس (لحظه ای مکث می کند): “یک لحظه صبر کن! (صدایش را پایین می آورد) وضعیت آمار رای دهندگان در فلوریدا چطور است؟”

دیوید اکسلورد (با صدای پایین): “افتضاح!”

پوتوس:” اوکی ژنرال، موشک ها را برای حمله آماده کنید.”

 

شورش در کشور های مسلمان

همه تمساح های آفریقایی هم اگر اشک بریزند، منجر به این نخواهد شد که کشور های سنی مذهب خوشحالی شان را از توقف فعالیت های هسته ای ایران پنهان کنند.

 

دو رقمی شدن تورم

قیمت نفت دارد بالا می رود. جنگ ایران و اسرائیل ممکن است این رقم را افزایش بدهد اما عربستان آماده افزایش تولیدات نفتی شان هستند.

 

مشروعیت حکومت دینی

لطفا یک فهرست از کشورهایی که در شصت سال اخیر توانسته باشند از یک حمله نظامی جان سالم بدر ببرند، به من نشان بدهید. نجات پیدا کردن صدام حسین بعد از جنگ خلیج، تنها یک مورد است که به ذهن من می رسد، بعلاوه در جنگ دوم خلیج او را به دام انداختیم.

 

احساس مسئولیت ایران اتمی

آیا می شود باور کرد که یک حکومت دینی شیعه انقلابی یک شبه بدل به کشوری شود که پیرو واقعگرایی سیاسی است و تنها دلیلش این است که به سلاح کشتار جمعی مسلح شده است؟ مثل این است که بگوییم اگر جنگ جهانی دوم جهانی تمام نشده بود، دانشمندان آلمانی با همان سرعتی که پروژه منهتن پیش می رفت تلاش می کردند به سلاح اتمی دست پیدا کنند.

خطر واقعی در خاورمیانه امروز، وقوع یک جنگ شش روزه بین ایران و اسرائیل است. با علاقه زیادی که ملا های ایران برای بدست آوردن سلاح اتمی نشان می دهند، هیچ شکی ندارم که از آن حداکثر استفاده را خواهند کرد.

جنگ بد است.اما گاهی وقت ها جنگ جلوی وقوع اتفاق های بدتر را می گیرد تا صلح. کسانی که هنوز به عواقب ایران اتمی پی نبرده اند، این را نمی دانند.

به نظر می رسد در آستانه یک تخریب خلاقانه قرار گرفته ایم.

اوچیدنتاله، 15 فوریه