اوباما: جنگ غرب با اسلام یک «دروغ زشت» است

نویسنده

رییس جمهوری آمریکا می‌گوید این اندیشه که غرب در حال جنگ با اسلام است، یک «دروغ زشت» است و همه ما، صرف نظر از اعتقادات‌مان وظیفه داریم که این تفکر را رد کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما روز پنج شنبه ۳۰ بهمن ماه رهبران کشورهای خاورمیانه را به اقدام علیه «خشونت افراطیون» دعوت کرد و از آنها خواست تا جنگ‌های نیابتی را که باعث قوت گرفتن گروه‌های تروریستی می‌شود، متوقف کنند.

رییس جمهوری آمریکا در آخرین روز کنفرانسی درباره مبارزه با افراط گرایی گفت: کشورهای خاورمیانه از هر اقدامی که باعث قوت گرفتن القاعده، حکومت اسلامی و دیگر گروه‌های تروریستی می‌شود، اجتناب کنند.

در این کنفرانس که در کاخ سفید برگزار شد، نمایندگانی از ۶۵ کشور جهان حضور داشتند.

آقای اوباما اظهار داشت: جنگ شیعه و سنی زمانی به پایان خواهد رسید که دولت‌ها اختلافات خود را با گفت‌وگو حل کنند، نه با جنگ نیابتی.

وی به نام این کشورها اشاره نکرد اما خبرگزاری فرانسه با اشاره به کشورهای عربستان سعودی و ایران می گوید این کشورها متهم هستند که با حمایت از گروه‌های رقیب در کشورهای خاورمیانه، سعی در افزایش نفوذ خود در منطقه دارند.

اوباما درباره گروه «حکومت اسلامی» نیز گفت که عراق و سوریه باید در مقابل ظهور این گروه احساس مسئولیت می‌کردند.

«در عراق شکست دولت قبلی (نوری المالکی) در تشکیل دولت فراگیر راه را برای حضور داعش در آن کشور باز کرد. در سوریه نیز جنگ بشار اسد با مردم خود و تحریک عمدی فرقه‌ها، راه را بر ظهور داعش هموار کرد».

در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با پوشش سخنان اوباما گزارش داد که وی گفته است، آمریکا سنتی دیرینه در زمینه «پذیرایی گرم از مهاجران، از جمله مسلمانان دارد، کاری که اروپا انجام نداد».

با تشدید فعالیت گروه‌های اسلامگرای افراطی در خاورمیانه و آفریقا طی سال‌های اخیر، باراک اوباما خواستار تشکیل ائتلافی جهانی بر ضد این اقدامات و پذیرش مسوولیت توسط کشورها برای انجام عملیات نظامی علیه آنها شده است.

هم اکنون ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا در حال بمباران هوایی مواضع داعش در عراق و سوریه است. گروه‌هایی مانند الشباب و بوکوحرام نیز از طرفی دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند.

اوباما همچنین از کشورهای خاورمیانه خواست که شرایط اقتصادی و فرصت‌های آموزشی خود را بهبود بخشند، چرا که این عوامل باعث خواهد شد جوانان این کشور‌ها جذب گروه‌های افراطی نشوند.

دامنه فعالیت اسلامگرایان افراطی و عملیات‌های تروریستی آنها، به آفریقا و آسیا محدود نشده است. اخیرا چندین عملیات در خود اتحادیه اروپا، از جمله فرانسه، دانمارک و بلژیک انجام شده است.

در این میان احمد یونس یک رهبر دینی مسلمان در آمریکا در کنفرانس یاد شده اظهار داشت که «در ایالات متحده آمریکا شما می‌توانید همزمان هم صد در صد آمریکایی و هم صد در صد چیز دیگر باشید، اما در اروپا مجبور هستید که از هویت‌های دیگر خود بکاهید تا اروپایی‌تر شوید».

منبع: رادیو فردا