نگرانی از حمایت عربستان ازطرح حمله به ایران

نویسنده

arabastan.jpg

مریم دستگیر

همزمان با طرح امکان حمایت عربستان سعودی از حمله احتمالی آمریکا به ایران در برخی شبکه های آمریکایی، محمود احمدی نژاد در یک تماس تلفنی غیرمتعارف با امیر عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، فرارسیدن ماه رمضان را به وی تبریک گفت.

این تماس تلفنی در شرایطی برقرار شد که خلیل الخلیل، عضو شورای مشورتی قدرتمند عربستان که توصیه های لازم را درحوزه های گوناگون به امیر عبدالله می کند طی روزهای گذشته به شبکه سی ان ان آمریکا درخصوص نقش ایران در عراق گفته بود: “ایرانی ها باید ازعراق بیرون بروند، یا با انتخاب خودشان یا با زور. کسی آنها را قبول نخواهد کرد.” او همچنین تاکید کرد که آمریکا باید جلوی نفوذ ایران درمنطقه را بگیرد. نفوذی که ظاهرا موجب هراس کشورهای عرب منطقه خلیج فارس شده است.

به همین جهت است که محمود احمدی نژاد درسخنان خود خطاب به امیرعبدالله، صراحتا از تلاش کشورهای دیگر برای ایجادتفرقه میان دو کشور سخن می گوید: “دشمنان اسلام از آن‌جا که زورشان به ملت‌ها نمی‌رسد، درصدد ایجاد تفرقه بین کشورهای مسلمان، به‌ویژه بین دو ملت ایران و عربستان هستند.”

احمدی نژاد در این گفت و گوی تلفنی همچنین به شایعات مربوط به حمایت عربستان سعودی از اقدامات آمریکا علیه ایران اشاره کرده تا مشخص شود مقامات تهران نیزتحرکات رسانه ای ودیپلماتیکی را که طی ماه های گذشته در زمینه تشکیل یک محورعرب ضد ایرانی درمنطقه درحال شکل گیری است به دقت دنبال وتلاش می کنند که از فاصله گرفتن ازقدرتمند ترین کشورهمسایه عربی جلوگیری کنند. حتی اگر بهانه آن، تماس تلفنی برای تبریک ماه رمضان باشد.

رییس جمهوراسلامی خطاب به امیر عبدالله گفته است: “در حالی که کشورهای مسلمان تلاش می‌کنند وحدت در دنیای اسلام رواج یابد، دشمنان مترصدند با شایعات و اقدامات سست، بین ملت‌ها فاصله ایجاد کنند.” وی سپس گفته است که ایران از فعالیت‌ها و اقدامات عربستان سعودی به‌ویژه پادشاه این کشور نسبت به تقویت وحدت اسلامی در میان ملل مسلمان اطمینان کامل دارد.

نگرانی مقامات ایرانی از حمایت عربستان سعودی از هرگونه طرح ضد ایرانی که درارتباط تلفنی محمود احمدی نژاد با امیرعبدالله مشهود است، پس ازآن ابراز می شود که طی روزهای گذشته برخی رسانه های آمریکایی از حمایت این کشور از آمریکا خبردادند. از جمله شبکه خبری سی ان ان آمریکا، ابتدا درمصاحبه ای با کاظمی قمی، سفیرایران در عراق درخصوص احتمال حمله ازوی پرسید. کاظمی قمی درپاسخ گفت: “ما نگرانی برای بروز جنگ نداریم. ایالات متحده طی ماه های گذشته تلاش کرده یک اتحادضد ایران با کشورهای عربی ایجاد کند. ایالات متحده می خواهد به بهانه های مختلف منازعه ایجاد کند.”

کاظمی قمی درادامه مصاحبه خود با شبکه سی ان ان با اشاره به فعالیت های شورشیان وشبه نظامیان درعراق، می گوید: “ما درست است که با آمریکا رابطه سیاسی نداریم اما هیچ شهروندایرانی در اتفاقات عراق دربمب گذاری ها دخالت ندارد.”

درادامه این برنامه اندرسون کوپرمجری شبکه سی ان ان از خبرنگاراین شبکه درافغانستان پرسید آیا سعودی ها ازحمله آمریکا علیه ایران حمایت می کنند؟ او پاسخ داد: “این یک احساس درحال رشد است. درحالی که مقامات عربستان سعودی با ایرانی ها توافقات امنیتی مبنی براینکه هیچ یک به دیگری حمله نکنند امضا کرده اند اما ازسوی دیگر عربستان به عنوان قوی ترین کشور عربی با رشد فزآینده نفوذ ایران درمنطقه مواجه است و به همین جهت می خواهد مطمئن باشد جلوی این نفوذ گرفته می شود.”