احتمال آبستراکسیون کم شده است

نویسنده
نازنین کامدار

» آیا برجام امروز تصویب می شود؟

در حالی که قرار است طرح موسوم به «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» در جلسه امروز مجلس به رای گذاشته شود، رسانه های نزدیک به دولت از تلاش اعضای جبهه پایداری برای جلوگیری از تصویب این طرح و سازماندهی «آبستراکسیون»(خروج از جلسه) در جلسه امروز خبر داده اند. خبری که از سوی برخی از نمایندگان نزدیک به پایداری تکذیب شده اما با توجه به نامه 17 عضو این جبهه به علی لاریجانی، نه تنها گمانه زنی ها را متوقف نکرده بلکه بر حجم آنها افزوده است.

بر اساس این گزارش، روزنامه آرمان روابط عمومی در شماره روز شنبه خود در گزارشی از تلاش جبهه پایداری برای جلوگیری از تصویب طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» در جلسه روز یکشنبه مجلس خبرداده و به نقل از کمال الدین پیرموذن نوشته است:« برخی اخبار منابع موثق از این حکایت دارد که برخی نمایندگان، قصد نصاب‌شکنی مجلس را در جریان بررسی طرح اجرای برجام در روز یکشنبه دارند».

به نوشته این روزنامه، سایت های وابسته به پایداری هم در این زمینه فعال شده اند به طوریکه سایت باشگاه خبرنگاران در اینباره نوشته است: «نخستین باری نیست که نمایندگان عضو جبهه پایداری از آبستراکسیون سخن می‌گویند. آنها پیش از این هم در ماجرای نخستین طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد (اسفندماه 90) تهدید به آبستراکسیون کرده بودند، تهدیدی که آن موقع رنگی از واقعیت به خود ندید. 9 ماه بعد اما در جلسه علنی روز یکشنبه 14 آبان ماه و در جریان اعلام وصول دومین طرح سوال از احمدی‌نژاد آنها تهدید خود را عملی کردند».

سایت بهارنیوز هم در یادداشتی در اینباره نوشته است:«مدعیان اصول گرایی پس از حمایت قاطعانه رهبر معظم انقلاب از دولت و تیم هسته‌ای و بکار بردن واژه ی “باغیرت” باز هم بر طبل مخالفت‌ها و برچسب زدنها می‌کوبند و از هر فرصتی و در هر تریبونی برای مخالفت با برجام استفاده می‌کنند و روزنامه‌های آنها مملو از تیترهای ضد برجام است و حالا نیز آبستراکسیون در جلسه یکشنبه مجلس برای جلوگیری از تصویب برجام را مطرح کرده اند».

گمانه زنی ها درباره واکنش افراطیون به طرح برجام در جلسه امروز با نامه 17 عضو جبهه پایداری مجلس به علی لاریجانی، رنگ و بویی قطعی تر به خود گرفته است به طوریکه این عده در نامه خود خواستار خارج کردن طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» از دستورکار نشست علنی مجلس شده اند.

در این نامه آمده است:«ما امضا کنندگان این نامه با توجه به بیانات صریح، روشن و مکرر مقام معظم رهبری(زید عزه) به ویژه سخنان هشدارآمیز ایشان در هفته ها و روزهای اخیر و با توجه به اشکالات متعدد و غیر قابل اغماض متن برجام ، هر طرحی که به طور ضمنی متن توافقنامه برجام را تایید کند، سنتی سیئه دانسته و آن را خلاف قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس می دانیم. و طبق بیان صریح اصول 77 و 125 قانون اساسی تا ارائه لایحه قانونی توافقنامه برجام از سوی دولت، نباید هیچ طرحی که نام برجام در آن وجود دارد یا آن را به طور ضمنی تأیید کند، در مجلس شورای اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گیرد. لازم به یادآوری نیست که مطابق قانون و عقل حکومت داری، این مجلس و نمایندگان مردم هستند که می بایست ریل گذار دولت باشند نه این که دولت با اصرار بر رفتار غیرقانونی خود و فرار از پذیرش مسئولیت اقداماتش، برای مجلس حرکت در مسیر خلاف قانون را ریل گذاری کند. بدیهی است که حتی در صورت اصرار بر این قانون شکنی و عبور از سد نمایندگان قانون مدار و بصیر، شورای نگهبان قانون اساسی، چنین اجازه ای را نخواهد داد. در خواست ما این است که ادامه روال غیر قانونی کنونی بررسی طرح را متوقف نموده و نسبت به حفظ شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی اهتمام جدی داشته و از تضعیف مجلس جلوگیری فرمایید».

این نامه به امضای مرتضی آقا تهرانی،احمد سالک،روح الله حسینیان،حمید رسایی،سید محمود نبویان،نصراله پژمانفر،اسماعیل کوثری،سید مسعود میر کاظمی،محمد سلیمانی،حبیب اله آقاجری،زهره طبیب زاده،امیر حسین قاضی زاده،شهروز افخمی،حسین طلا، شکر خدا موسوی،علی اصغر زارعی و بهرام بیرانوند رسیده است.

در همین حال در واکنش به گمانه زنی ها درباره احتمال آبستراکسیون پایداری، برخی از سایت ها و اعضای این جبهه آنها را تکذیب و زاییده تخیل هواداران دولت دانسته اند.

در همین راستا، سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام دیروز گفته است:« اینکه گفته شده یکشنبه در صحن علنی مجلس برخی مخالفان مجلس را ترک کرده و یا اصلاً حضور ندارند، کذب محض است.هر کس هر دیدگاهی دارد باید با استدلال آن را مطرح کند و اگر موافقت یا مخالفتی در خصوص گزارش یا طرح برجام وجود دارد نیز با منطق ارائه شود. مجلس نیز این دیدگاه‌ها را ارزیابی کرده و رأی می‌دهد باید بپذیریم که وقتی نظام اکثریت را پذیرفتیم باید بر رأی اکثریت احترام بگذاریم و مانند آن 5 نماینده کمیسیون برجام نباشیم که علیرغم اینکه در کمیسیون رأی داده ولی نظر آ‌نها تأمین نشده است یک بیانیه جداگانه صادر کرده و خلاف اخلاق و قاعده دموکراسی عمل کنند. لذا نمایندگان  یکشنبه همه در صحن شرکت کرده و به استدلال می‌پردازند. همچنین موافقان و مخالفان نیز نظرات خود را مطرح می‌کنند».

سایت صراط نیوز که به پایداری  نیزدیک است نیز نوشته :«مشخص نیست سینه چاکان دولت چرا بر این مهم اصرار دارند که مخالفان برجام نیت از حد نصاب انداختن جلسه را در سر می پرورانند؟ این در حالی است که به نظر نمی رسد جلسه مجلس، غایبان زیادی داشته باشد. جلسه پیشین که در آن درمورد فوریت طرح مربوط به برجام رای گیری شد، 247 حاضر داشت و به نظر می رسد حاضران جلسه یکشنبه نیز در همین حدود باشد. به همین دلیل، احتمال موفقیت آبستراکسیون چیزی نزدیک به صفر است و به نظر می رسد مخالفان طرح برجام، باید به دنبال راه دیگری برای ابراز مخالفت خود باشند. چه آنکه اگر آبستراکسیون موردنظر خود را به اجرا بگذارند، نه تنها مجلس از حد نصاب نخواهد افتاد بلکه فرصت سخن گفتن درباره طرح مذکور در صحن علنی مجلس را نیز از دست خواهند داد».