گرانی کار دشمن، مردم و آمریکاست

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» دولت مقصر را اعلام کرد:

مسئولان ارشد دولت محمود احمدی نژاد، دشمن و آمریکا را مسئول دو مشکل جدی کنونی کشور یعنی گرانی مرغ و گرد و غبار اعلام کردند. به گفته مسئولان دولتی، گرانی مرغ بر اثر “القاء دشمن” و آمریکا مقصر ورود گرد و غبار به کشور است. پیش از اینها نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی، خشکسالی در کشور را “کار استکبار” دانسته بود. یک روز پیش از معاون اول دولت، یک مقام دولتی دیگر مردم را به احتکار مرغ متهم کرده و این مسئله را دلیل گرانی اخیر دانسته بود. از سوی دیگر صف های طولانی مردم برای خرید مرغ به نرخ دولتی باعث وقوع جیب بری در این صف ها شده است.

محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت روز گذشته گفت که گرانی مرغ در کشور بر اثر “القاء دشمن” رخ داده است.

او با تاکید بر نقش “دشمن” در گرانی مرغ خطاب به رؤسای آموزش و پرورش کشور که در تهران جلسه مشترکی را برگزار می کنند افزود که “باید کاری کنیم که حسرت آخ شنیدن بر دل دشمنان ایران اسلامی بماند.”

معاون اول احمدی نژاد گفت که “وقتی حواله ای دیر جابجا می شود، پول پرستان هجوم می آورند و قیمت ها را بالا می برند.”

به گزارش ایلنا، رحیمی افزود که “پول پرستان بی غیرت” با این اقدام “از بازار ارز تهیه می‌کنند که در نتیجه این امر، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.”

او البته این افراد را “یک تعدادی معدود از دلالان و کسانی‌” عنوان کرد که “با خارجی‌ها هم پیمان هستند.”

قیمت گوشت مرغ در کشور طی هفته های گذشته افزایش فوق العاده ای داشته به گونه ای که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است. گوشت مرغ در سال های اخیر و پس از آنکه قیمت گوشت قرمز گاو و گوسفند به صورت فوق العاده ای افزایش یافت، رفته رفته جای خود را به عنوان گوشت اصلی سفره های مردم باز کرد.

اما در هفته های اخیر قیمت گوشت مرغ در بازار آزاد به طور بی سابقه ای افزایش یافته و به سه برابر رسیده است. هم اکنون قیمت یک کیلو گوشت مرغ در شهرهای ایران بین هفت تا نه هزار تومان است.

 

ضربه در سه مرحله

معاون اول دولت محمود احمدی نژاد در توضیح بیشتری درباره اقدامات دولت برای مقابله با این گرانی گفت: “چند جلد کتاب از صهیونیست‌ها در وزارت اطلاعات در دست ترجمه است تا مردم بدانند در پشت صحنه پلید کارانی هستند که در برای متوقف کردن ایران نقشه می‌کشند.”

رحیمی با تاکید براینکه “متجاوزان به فلسطین” در صدد ضربه زدن به ایران در سه مرحله هستند، افزود: “شدید‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران آغاز کرده‌اند، از تحریم خرید نفت ایران و بانک مرکزی و کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران گرفته تا امروز که به تحریم همه بانک‌های خصوصی رسیده است. این تحریم‌ها در حالی صورت می‌گیرد که آن‌ها ایران را نشناخته‌اند چراکه نفت ایران فقط در ده درصد از اقتصاد کشور نقش دارد.”

یک روز قبل از رحیمی، معاون وزارت صنعت و معدن هم در واکنش به گرانی مرغ مردم را متهم کرده و گفته بود احتکار مرغ توسط مردم دلیل گرانی مرغ است.

خبرگزاری فارس به نقل از حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی این وزارتخانه، نوشت که “شهروندان مرغ را احتکار و مازاد بر مصرف تهیه می‌کنند.”

این مقام دولتی، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مرغ را “تقاضای بسیار” برای “مرغ تولید روز” اعلام کرده بود.

دولت در روزهای اخیر تلاش کرده با توزیع مرغ به قیمتی ارزان تر از بازار آزاد، بتواند اندکی از بار گرانی مرغ بکاهد. این مسئله به تشکیل صف های طولانی مردم برای خرید مرغ هایی موجب شده که اگرچه از قیمت فروش آزاد ارزان ترند اما باز چند برابر گران تر از قیمت ماه پیش هستند.

 

جیب بری در صف‌های خرید مرغ

تشکیل این صف های طولانی که تصاویر آنها در روزهای گذشته به طور گسترده ای در اینترنت منتشر شده، حاشیه های دیگری هم دارد.

ایسنا دیروز به نقل از فرمانده انتظامی شهرستان همدان از “دستگیری جیب‌بری” خبر داد که “از افراد منتظر در صف خرید مرغ سرقت می‌کرد”.

به گزارش این خبرگزاری، رسول مرادی با اعلام این خبر افزود: “چند زن با مراجعه به عوامل گشت کلانتری ۱۳ استان همدان با اعلام اینکه خانمی میانسال اقدام به سرقت وجه نقد از کیف آنها، در صف مرغ کرده خواستار پیگیری سریع موضوع شدند.”

فرمانده پلیس همدان افزود که “ماموران با حضور در محل سرقت و با استفاده از راهنمایی‌ شاکیان سارق را شناسایی و دستگیر کردند.”

سرهنگ مرادی با اشاره به اینکه زن سارق به همراه شاکیان به کلانتری اعزام شدند، افزود: “در بازرسی بدنی، ماموران از وی مبلغ ۳۰۰ هزار تومان وجه نقد کشف و ضبط کردند.”

به جز معاون اول رئیس جمهور که روز گذشته دشمن را مقصر گرانی مرغ در کشور اعلام کرد، رییس سازمان محیط زیست هم گفت که “آمریکا یکی از مقصران گرد و خاک در ایران” است.

سید حسن موسوی در نشست معاونین و اعضای ستاد مرکزی سفرهای کشور که در سازمان هواشناسی برگزار شد، گفت: “احساس می کنم استعمار و استکبار جهانی با تکنولوژیهای خود در شرایط اقلیمی ایران تاثیر می گذارند. بنابراین سازمان هواشناسی با ظرفیت های علمی خود می تواند ریشه این موضوع را پیدا کند.”

به گفته او در موضوع گرد و غبار در دنیا “استعمارگران با برخورد ناجوانمردانه مانع از مهار آن در کشورهای مبدا می شود و جنگ نرم در این وادی بسیار مشهود است.”

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: “استکبار جهانی برای کم بهره بردن از ظرفیتهای نیمه جنوبی کشور در موضوع بارش و عدم استفاده از موارد طبیعی دخالت می کند. برای صهیونیستها این موضوع قابل قبول نیست که ایران با اتکا به مبانی دینی خود این چنین سر بلند کند و بر عرصه و تولید علم پیشتاز باشد و عملیات شوم دشمن را خنثی کند.”

از سوی دیگر رئیس سازمان هواشناسی کشور هم گفت که آمریکا با “تخریب تالاب‌ها، محیط زیست و کشاورزی عراق” در زمینه ورود گرد و غبار به ایران مقصر است.

بهرام صناعی درباره تأثیر “سیاست‌های کشورهای استعماری بر وضعیت آب و هوای ایران” به فارس گفت: “کشوری مثل آمریکا با جنگی که در عراق به راه انداخت و بمباران‌هایی که در مناطق مختلف این کشور داشت باعث شد محیط زیست و کشاورزی در عراق از بین برود.”

وی افزود: “در پی حملات آمریکایی‌ها، تالاب‌های بزرگ کشور عراق از بین رفتند و به جای تالاب‌ها و زمین‌های کشاورزی، زمین‌های خشک و بی آب و علفی شکل گرفتند.”