احمدی نژاد تحمل بانک مرکزی را هم ندارد

نویسنده
نازنین کامدار

» رشد اقتصاد ایران بیش از 10 درصد است

در حالیکه از زمان روی کار آمدن دولت نهم، نابسانی در روند اعلام آمارهای اقتصادی کشور به یک رویه معمول تبدیل شده، روز گذشته محمود احمدی نژاد از بانک مرکزی  تحت نظارت خود نیز به دلیل اعلام نرخ رشد سه و نیم درصدی  اقتصاد انتقاد کرد و با ادبیات معمول خود این رقم را “بیش از ده درصد” دانست.

احمدی نژاد  درحالی به بانک مرکزی خرده گرفته  که پس از آنکه نمایندگان مجلس بارها خواستار ارائه نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم و… شدند، دولت از اعلام  این آمار با ادعای اینکه “موجب تاثیر روانی سوء بر تصمیم گیران می شود” به مدت دو سال طفره رفت و مرکز آمار ایران را هم که به موازات بانک مرکزی  برخی از آمارهای اقتصادی را اعلام می کند، از این اقدام منع کرد.

اما اینک تنها مرجع مورد تایید دولت به دلیل اعلام نرخ رشد اقتصادی 53 درصدی که همین رقم نیز پس از دستکاری نرخ قبلی یعنی 50 درصد اعلام شد، مورد شماتت رئیس دولت قرار گرفته است. این در حالیست که به باور کارشناسان و با توجه به  نرخ صفر درصدی اعلام شده از سوی صندوق بین المللی پول، نرخ دستکاری شده بانک مرکزی  بیش از آنکه واقعی باشد با اهداف تبلیغاتی منتشر شده است؛ نرخی که احمدی نژاد به آن هم قانع نیست و از رشد “بیش از 10 درصدی” اقتصاد ایران که به تازگی رتبه 168 را در جهان کسب کرد، سخن می گوید.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، احمدی نژاد این ادعا را در سخنان دیروز خود درباره نرخ رشد اقتصادی مطرح کرد: “در نتیجه تلاش دولت نهم و دهم تولید ثروت ملی رشد مطلوبی یافته است و تلاش وافری برای توزیع عادلانه آن صورت می‌گیرد.  وقتی آمار افزایش تولیدات در همه بخش‌ها بیش از 10 درصد است، بر چه مبنایی رشد اقتصادی کشور را 4 درصد اعلام می‌کنند، این موضوع نشان می‌دهد عده‌ای می‌ترسند اعلام کنند رشد اقتصادی ایران بالای 10 درصد بوده، در‌حالی‌که این اتفاق در واقعیت رخ داده است و می‌تواند چند سال متوالی ادامه یابد”.

 بانک مرکزی با تغییرات مکرر روسای خود هم اکنون در جهت هماهنگی با نظرات احمدی نژاد گام بر می دارد و به همین علت در اقدامی بی سابقه با منفی شدن شاخص های اقتصادی در بخشهای مختلف، برای بیش از دو سال اعلام آمار اقتصادی را متوقف کرد.

گفتنی اینکه در آخرین آمار بانک مرکزی که آنهم نه به شکل بیانیه رسمی بلکه در  قالب “مقاله” به یک همایش دولتی ارائه شد از سوی قضاویی معاون بانک مرکزی اعلام شد، رشد اقتصادی کشور در سال ۸۷ حدود ۲ درصد و رشد اقتصادی در بخشهای مهم نفت و کشاروزی منفی بوده است. با این وجود بانک مرکزی یکباره در اواخر سال ۸۹، رشد اقتصادی در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ را سه و نیم درصد اعلام کرد.

البته پیش از این شمس الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی  دولت از نرخ رشد 24 درصدی سخن گفته بود.

به گزارش فرارو، حسینی در 11 تیرماه گفته بود: “نرخ رشد سال 89 هنوز به طور رسمی اعلام نشده، البته بانک مرکزی به صورت تلویحی از رشد 4.2 درصد بدون در نظر گرفتن نفت خبر داده است”.

احمدی نژاد در حالی از نرخ رشد 10 درصدی ایران سخن گفته که  چنین رشدی در طول حیات جمهوری اسلامی تجربه نشده و حتی به آن نزدیک هم نشده است.

در همین باره خبرگزاری ایسنا روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: “ایران طی 29 سال دوره1357  تا 1386 بیشترین نرخ رشد اقتصادی را در برنامه‌ اول توسعه تجربه کرده است. ایران در این دوره عدد 7.42 درصد را برای رشد اقتصادی تجربه کرده و این در حالی است که در سال‌های اول انقلاب و جنگ تحمیلی کمترین میزان رشد اقتصادی با منفی 1.91 ثبت شده است. در دوره‌ برنامه دوم توسعه نرخ رشد اقتصادی به نصف دوره قبل کاهش یافته، اما پس از آن با اوج‌گیری دوباره، نرخ رشد اقتصادی به 6.12 درصد در برنامه سوم و 6.74 درصد در طول سه سال اول برنامه‌ چهارم افزایش یافته است”.

سخنان دیروز احمدی نژاد در تجمع حکومتی ارومیه، به ادعای نرخ رشد 10 درصدی اقتصاد ایران محدود نماند؛ او جملاتی هم درباره “وضعیت خوب اقتصادی مردم” بر زبان آوردو دولت خود را در مقایسه با دولت های قبلی بهترین دولت ایران دانست اما مرتکب خطاهای فاحشی نیز در اینباره شد که سایت آینده به آن جواب داد.

احمدی نژاد گفته است: “دشمنان و شیاطین در صددند این گونه جلوه دهند که وضع مردم و اقتصاد خراب است در حالی که این گونه نیست و کشورمان مشکل ندارد و آنها به زور می‌خواهند برای کشور مشکل درست کنند. امروز ایران در کانون توجه عالم و تنها نقطه امید باقی مانده برای ملت‌ها است چرا که همه خطوط مقاومت را شیاطین و جبهه استکبار در هم شکستند و بنابراین یک نقطه امید که بتواند اندیشه و فرهنگ جایگزین و شکل زندگی سعادتمند را جایگزین کند ایران و انقلاب عظیم اسلامی است”.

او در باره اجرای اصل 44 هم گفته است: “دولت پروسه اجرای اصل 44 قانون اساسی را که 20 سال زمان می‌طلبید، طی 5 الی 6 سال اجرا کرد و حجم واگذاری‌‌های این دولت 25 تا 30 برابر کل دولت‌های قبل از خود است”.

این جمله احمدی نژاد موجب شد تا سایت آینده در پاسخ به آن چنین بنویسد: “ایشان(احمدی نژاد) احتمالا فراموش کرده اند که سیاستهای اصل 44 در خرداد ماه 1384، یعنی آغاز دولت نهم توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد و بند ج این سیاستها نیز چند ماه بعد به ایشان ابلاغ شد. بنابراین در زمان دولتهای قبل این سیاستها وجود نداشته است که اجرا شود. همچنین مطابق آمار رسمی بخش قابل توجهی  از واگذاری های انجام شده عملا واگذاری به بخشهای شبه دولتی و عمومی بوده است و واگذاری سهام مخابرات، بانکها، صنایع بزرگ و… به موسسات سرمایه گذاری دولتی، صندوقهای بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی را به هیچ وجه نمی توان خصوصی سازی نامید و در واقع دولت برای پرداخت بدهی های خود به این بخشها، اموال خود را به آنها منتقل می کند و این موسسات مانند سهام عدالت ماهیتی کاملا دولتی دارند”.