درخواست کمک نیکاراگوئه از ایران

نویسنده

nikaragoe.jpg

ماناگوا- ژنرال عمر هالس لونس، فرمانده نیروهای مسلح نیکاراگوئه، اعلام کرد ارتش نیکاراگوئه از دولت های ایران و لیبی کمک تجهیزاتی خواسته است.

این مقام عالی رتبه خاطرنشان کرد که کمیسیونی متشکل از نمایندگان ایران و لیبی “در این دو ماه” [ژوئن و ژوئیه] گردهم خواهند آمد و در مورد همکاری نظامی به مذاکره خواهند پرداخت.

هالس لونس همچنین اظهار داشت این نشست ها در زمان سفر رییس جمهور دانیل اورتگا که از تاریخ 3 تا 18 ژوئن به طول انجامید مشخص شده. در این سفر، ژنرال رامون کالدرون ویندل، بازرس کل ارتش رییس جمهور نیکاراگوئه را همراهی می کرد.

وی در ادامه افزود: “در این دو ماه کمیسیون هایی برگزار خواهند شد که هدف آنها جلب همکاری طرف های مذاکره است. اینها مذاکرات ابتدایی هستند و هنوز هیچ گونه همکاری ملموسی با ایران و لیبی مشخص نشده است.”

با این حال، او اعلام کرد که ارتش نیکاراگوئه در مذاکرات خود با این دو کشور به دنبال “کمک های تجهیزاتی” است و نه “تسلیحاتی و مرگبار”. از سوی دیگر، او دریافت هلی کوپتر و هواپیماهای این دو کشور را رد نکرده است. ژنرال هالس لونس در این باره اظهار داشت: “ما در حقیقت به هلی کوپتر و هواپیما نیاز داریم و مطمئناً آنها را از جایی تأمین خواهیم کرد. اگر از ایران و لیبی تأمین شوند که بسیار خوشحال کننده خواهد بود.”

این فرمانده نظامی همچنین گفت دلیل حضور کالدرون ویندل در بین همراهان رییس جمهور، “حضور یک کارشناس امور نظامی در هیأت همراه” بوده تا بدین ترتیب “امکان دریافت کمک های تجهیزاتی از جانب این کشورها هموار شود”.

او در رابطه با سفر خود به ایالات متحده در اوایل ماه اظهار داشت: “هدف از این سفر، گشایش و تقویت ارتباطات بود. ما طی نشستی با مقامات نظامی و مدنی در پنتاگون و در فضایی آرام پیرامون برخی از رویکردهای دوطرفه مذاکره کردیم.” وی از توضیح این رویکردها خودداری کرد.

این فرمانده نظامی درخصوص کمک نظامی ایالات متحده به نیکاراگوئه و بدون پرداختن به جزئیات گفت: “این کمک ها تا چند مدت دیگر افزایش خواهند یافت.”

وی خاطرنشان کرد موضوع موشک های ضدهوایی سام 7 که ایالات متحده خواستار انهدام آنهاست، موضوع سفر او به این کشور که با سفر دانیل اورتگا به امریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه همزمان شده، نبوده است.

منبع: خبرگزاری اسپانیا، 26 ژوئن 2007

مترجم: علی جواهری