بازگشت الهام با سخنگویی دولت

نویسنده
نیما فرح آبادی

» کاندیدای احتمالی احمدی نژاد؟

در حالیکه برخی اصولگرایان، از غلامحسین الهام به عنوان یکی از گزینه های احتمالی محمود احمدی نژاد برای کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست جمهوری نام می برند، او روز گذشته برای یک بار دیگر به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شد.

معاون رییس‌جمهور در امور بین‌الملل روز گذشته اعلام کرد که غلامحسین الهام بار دیگر سخنگوی دولت شد.

به گزارش ایسنا، علی سعیدلو در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: “یکی از مصوبات امروز جلسه هیات دولت این بود که آقای الهام بار دیگر به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شوند.”

در حکم احمدی نژاد برای الهام آمده است که او با توجه به “تعهد و سوابق ارزشمند و تجارب مفید” به ریاست شورای اطلاع رسانی سخنگویی دولت منصوب می شود.

الهام در جلسه دیروز هیات دولت حضور داشت اما در حاشیه این جلسه در واکنش به این موضوع، آن را نه تایید کرد و نه تکذیب.

او در پاسخ به این مطلب که “آقای سعیدلو اعلام کردند شما سخنگوی دولت شده‌اید”، با خنده به خبرنگاران گفت: “پس آقای سعیدلو سخنگو هستند.”

وی که ترجیح داد به پرسش‌های خبرنگاران در این ارتباط پاسخ ندهد و به گفته خود به خاطر قراری که داشت سعی می‌کرد هرچه زودتر از دولت خارج شود، در پاسخ به این پرسش که “آیا شما سخنگوی سیاسی و اقتصادی هر دو با هم هستید؟”، گفت: “آقای حسینی سخنگوی اقتصادی هستند.”

این در حالی است که سایت های فارس و خبرآنلاین گزارش داده اند که با انتخاب مجدد الهام به عنوان سخنگوی دولت، دیگر سخنگویان دولت از این سمت کنار رفته اند.

بنابراین گزارش پیش از این دولت دارای سه سخنگو بود که با تصمیم جدید هیئت دولت این سه سخنگو با یکدیگر ادغام شده و الهام بار دیگر به عنوان تنها سخنگوی هیئت دولت منصوب شد.

الهام در دولت نهم نیز سخنگوی دولت بود اما با آغاز دولت دهم، احمدی نژاد به جای وی 3 سخنگو منصوب کرده بود. وی در دولت دهم به عنوان مشاور حقوقی رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد.

الهام سابقه سخنگویی شورای نگهبان و قوه قضائیه را نیز در کارنامه دارد.

پیش از این محمود احمدی نژاد در دهم آبان سال جاری در برابر این مطلب که گفته می‌شود الهام به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شده است گفت: “ان‌شاء‌الله که همین طور است.”

آخرین اظهارنظر جنجالی غلامحسن الهام به اظهارات تند او علیه ترکیب جدید شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام که در اواخر سال گذشته توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب شد، باز می گردد.

او در شهریور امسال در گفتگویی با سایت رجا نیوز در باره انتصاب برخی افراد در مجمع تشخیص مصلحت گفت که به نظرش آیت الله خامنه ای می خواهد “از همه چهره‌های سیاسی موجود جامعه، به‌خصوص افرادی که احتمال می‌رود به مجلس نتوانند ورود کنند، استفاده کنند. بیکاری برای سیستم، مزاحمت ایجاد می‌کند. در مجمع تشخیص مصلحت، انتصاب خود افرادش هم یک جور مصلحت است. هم مصلحت است و هم باید از اطلاعات آنها در یک جائی در نظام استفاده شود که می‌شود.”

این سخنان بعد از آن مطرح شده که آیت الله علی خامنه ای در روز ۲۴ اسفند ماه سال گذشته با صدور حکمی اکبر هاشمی رفسنجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابقا و اعضای دوره جدید این نهاد را معرفی کرده بود.

این اظهارات الهام موجی از واکنش های عمدتا منفی را در فضای سیاسی کشور و به خصوص در میان جناح حاکم اصولگرا به دنبال آورد.

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نایب رئیس مجلس گفت که اگر تعبیر آقای الهام در خصوص عضویت افراد بیکار در مجمع تشخیص مصلحت برای جلوگیری از مزاحمت آنان برای نظام درست بود “الان خود آقای الهام باید عضو مجمع باشد. چرا که او عملا هیچکاره است.”

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم این سخنان را “سخیف” توصیف کرد و گفت: “اظهارات آقای الهام سخیف بود چرا که مجمع جایگاه والایی دارد و هم در زمان امام خمینی و هم در زمان مقام معظم رهبری شخصیت های ارزشمند و بزرگواری در آن حضور داشتند و این نهاد مسئولیت سنگینی نیز بر عهده دارد.”

اخیرا نیز محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس با اشاره گفته ممکن است الهام کاندیدای دولت احمدی نژاد برای انتخابات پیش رو باشد.

نائب رییس مجلس درباره بازگشت الهام به کابینه دولت نیز تصریح کرد: “رابطه الهام با دولت سینوسی های زیادی داشته است یک روز آمده و رفته و روز دیگر ایشان وزیر،رییس دفتر یا سخنگو بوده است.ممکن است الهام کاندیدای دولت احمدی نژاد برای انتخابات پیش رو باشد باید به جلو برویم و پس از نظرسنجی ببینیم چه می شود.”

اما اصولگرایانی مانند حمیدرضا ترقی، معاون حزب موتلفه اسلامی و سیدمسعود میرکاظمی، وزیر پیشین نفت در دولت احمدی نژاد و نماینده فعلی مجلس معتقدند که الهام برای شرکت در انتخابات نامزد نمی شود.

همسر الهام، فاطمه رجبی، از افرادی است که با نوشتن کتاب هایی درباره محمود احمدی نژاد و خطاب کردن او به عنوان “معجزه هزاره سوم” به شهرت رسید.

رجبی در عین حال به بیان مطالبی تند علیه بسیاری از شخصیت های سیاسی از اصولگرا تا اصلاح طلب و متهم کردن آنها به جاسوسی، براندازی و ضدیت با ولایت فقیه مشهور است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، محمدباقر قالیباف، حسن خمینی، محمد موسوی خویینی ها و برخی دیگر از شخصیت های سیاسی و حکومتی از جمله افرادی هستند که هدف این حملات فاطمه رجبی قرار گرفته اند.

او مدتی است درباره شرایط سیاسی کشور سکوت کرده اما اخیرا در مصاحبه ای گفته بود که می خواهد از عالم سیاست کنار بکشد.