اطلاعات هسته‌ای ایران، در اختیار اسرائیل

نویسنده

» گزارش گاردین از درز اطلاعات هسته ای

جولیان بورگر

گمان می‌رود که اسرائیل برای افزایش فشار بین‌المللی بر تهران برای توقف برنامه هسته‌ای خود، به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته است.

دیپلمات‌های غربی معتقدند که ممکن است این اطلاعات درز کرده و تحقیقات سازمان ملل درباره فعالیت‌های گذشته ایران و شرایط جاری را در معرض خطر قرار داده باشد.

در آخرین این اطلاعات که توسط آسوشیتد پرس منتشر شده یک دیاگرام نشان داده می‌شود که مربوط به انفجار هسته‌ای است؛ اما دانشمندان به سرعت به اشتباه بودن آن اشاره کرده‌اند که اهمیت و اصالت آن را مورد تردید قرار می‌دهد. در مقاله‌ای در بولتن دانشمندان هسته‌ای آمده است: “این دیاگرام چیزی جز یک تحقیق سرسری یا حقه‌ای آماتوری نیست.”

مقامات غربی می‌گویند دلایلی در دست دارند مبنی براینکه که اسرائیل در پشت این درز اطلاعات و رشته‌ای از آشکارسازی‌های قبلی از تحقیقات آژانس هسته‌ای فرار دارد که نشان دهنده بی‌صبری این کشور نسبت به تحقیقات بین‌المللی درباره برنامه هسته ای ایران است.

این درز اطلاعات بخشی از جنگ سایه‌ای علیه برنامه اتمی ایران در وین است.

موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل مانند سازمان اطلاعات ایران و اکثر سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ، شدیدا در پایتخت اتریش فعال هستند و سال‌های اولیه جنگ سرد را به یاد می‌آورند.

دولت اسرائیل در این مورد پاسخی نداده و آسوشید پرس هم درباره منبع اطلاعات فقط گفته است که از طرف مقامات کشوری است که نسبت به برنامه هسته‌ی ایران بسیار حساس است.

“گزارش اطلاعاتی” که همراه نمودار به دست آسوشیتد پرس رسیده است به دست داشتن دو مرد در برنامه آزمایش سلاح هسته‌ای ایران اشاره می‌کند که دو سال پیش مورد سوءقصد قرار گرفتند. یکی از آن‌ها مجید شهریاری است که در نوامبر 2010 در تهران پس از این‌که یک موتورسوار به در ماشین او یک بمب چسباند ترور شد و دیگری فریدون عباسی دوانی است که در همان روز در حمله‌ای مشابه مجروح شد.

کتابی که اوایل امسال توسط کهنه‌سربازان نویسنده اسرائیل و آمریکا با عنوان «جاسوسان علیه جنگ آخرزمان» نوشته شده است می‌گوید، آن حملات توسط یک واحد ترور به نام کیدون یا بایونت انجام شده که بخشی از موساد است.

یک منبع غربی می‌گوید این اطلاعات طوری نوشته شده که انگار می‌خواهد ترورها را توجیه کند.

با این وجود بنا به اظهارات دیپلمات های اروپایی تاثیر اصلی این درز اطلاعات بر تحقیقات آژانس در مورد برنامه ایران لطمه می‌زند؛ این اطلاعات تنها بخش کوچکی از مجموعه اطلاعات کسب شده از منابع مختلف بوده است. معلوم شد که این سند خاص اشتباه فاحشی داشته است اما آژانس از آن مطلع بوده است و در زمینه کلی به آن نگاه می کرده است.

منابعی که این اسناد را دیده‌اند می‌گویند این نمودار براساس صفحه گسترده‌ای از اطلاعات که در اختیار آژانس است تهیه شده است و انرژی حاصل از انفجار هسته‌ای را مورد تحقیق قرار می‌دهد. اشتباه زمانی رخ داده است که اطلاعات روی نمودار آمده است که واحدهای اشتباهی را روی یکی از محورها نمایش داده است.

تحلیلگران می‌گویند درز این اطلاعات دست آژانس را رو می‌کند، و آشکار می‌کند که چه می‌داند و چه نمی‌داند و برای همین، موضع بازرسان را در گفت‌وگو با مقامات ایرانی که تا به اینجا هم سخت و بی‌حاصل بوده است، تضعیف می‌کند.

منابع: گاردین – 10 دسامبر