تشکیل فراکسیون مشایی در مجلس

نویسنده
نازنین کامدار

» رئیس دفتر احمدی نژاد برای انتخابات آماده می شود

در حالی که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان دیروز به محمد خاتمی و دیگر اصلاح طلبان پیام داد که “لازم نیست در انتخابات شرکت کنند”، گزارش های متعددی درباره افزایش فعالیت های اسفندیار رحیم مشائی با هدف شرکت در انتخابات دوره آتی ریاست جمهوری و همچنین ادامه موازی کاری ها در زمینه سیاست خارجی در رسانه های گوناگون منتشر شد.

بر اساس یکی از این گزارش ها که سایت “مشرق” آن را منتشر کرده، روز گذشته در مجلس فراکسیونی متشکل از هواداران مشائی اعلام موجودیت غیر رسمی کرده و بحث هایی را در بین مجلسیان راه انداخته است.

مشرق نوشته است: “تعدادی از نمایندگان مجلس فراکسیونی با نام حمایت از ایرانیان خارج از کشور راه اندازی کرده‌اند. اعضای این فراکسیون در ابتدای کار با ارسال نامه‌ای به مشایی از دستاوردهای عظیم همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور تقدیر کردند. در راهروهای مجلس شنیده شده رؤسای این فراکسیون به‌تازگی دیداری با مشایی و ملک‌زاده داشته‌اند و قرار است ایام نوروز برای بازدید از خانه‌های ایرانیان سفرهایی را به خارج از کشور داشته باشند”.

 هنوز نام و هویت اعضای این فراکسیون منتشر نشده اما سایت آفتاب از فردی به نام “حسین حسنی” راهیافته نائین به مجلس به عنوان رئیس این فراکسیون یاد کرده است.

حسنی در گفت و گویی اعلام کرده فراکسیون ایرانیان خارج از کشور(فراکسیون مشائی) در نامه ای از دستاوردهای همایشی که چندی پیش در تهران برگزار شد تقدیر کرده است؛همان همایشی که با هزینه ای بالغ بر 5 میلیارد تومان برگزارو با موجی از اعتراض محافظه کاران و منتقدان دولت همراه شد، تا جایی که مجلس در صدد انجام تحقیق و تفحصی در مورد عملکرد آن برآمده است.

به نوشته سایت آفتاب، در این نامه آمده است: “از دستاوردهای عظیم همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور که باعث جوانه زدن بارقه‌های امید در دل هم وطنان ما شده است، صمیمانه سپاسگزاریم. مجلس شورای اسلامی و فراکسیون حمایت از ایرانیان خارج از کشور، ضمن پاسداشت زحمات حضرتعالی و کلیه همکاران مشتاق اعتلای نام ایران و ایرانی در اقصی نقاط گیتی، آمادگی هرگونه همکاری در راستای رفع خلأهای قانونی جهت حل مشکلات هم وطنان عزیز ایرانی مقیم خارج از کشور را دارد”.

تحرکات اخیر هواداران اسفندیار رحیم مشائی در مجلس در حالی شدت گرفته که به موازات آن انتقاد ها از او  و در مقابل حمایت های محمود احمدی نژاد هم جنبه ای علنی تر پیدا کرده است.

در همین راستا روحانی تندرویی به نام شجونی که از اعضای جامعه وعاظ تهران است، سه روز قبل در گفت و گو با فارس از “تشکل جعلی جامعه وعاظ ولایی” سخن گفته و مدعی شده بود که ساختمان این تشکل مجعول را اسفندیار رحیم مشائی در اختیار آنها قرار داده است.

شجونی گفته است: “یکی از چهره های جنجالی کشور در صدد استفاده از پتانسیل برخی روحانیون دنیاطلب و بی‌بصیرت برای مقابله با انقلاب و مراجع تقلید است، و ما از همه دلسوزان انقلاب اسلامی می خواهیم با این تشکل انحرافی مقابله کنند”.

شجونی افزوده است: “جامعه روحانیت مبارز و جامعه وعاظ تهران هیچ‌تشکلی را به اسم جامعه وعاظ ولایی به رسمیت نمی‌شناسد، و البته ساختمانی که اکنون در اختیار این تشکل انحرافی قرار داده شده است را همان آقای «میم» تهیه کرده است. رئیس این تشکل، قبل از اینکه با آقای «میم» دیدار کند، مدام از او انتقاد می‌کرد اما نمی‌دانم در اولین دیدار این دونفر چه گذشت که این آقا متحول شد”.

تحرکات اخیر مشائی به  تشکل سازی و یا راه اندازی فراکسیون ایرانیان خارج از کشور محدود نمانده؛او روز گذشته هم بار دیگر جنجالی در زمینه موازی کاری در سیاست خارجی به راه انداخت.

بنا به نوشته سایت آینده، مشائی قرار است در روزهای پیش رو به عنوان “نماینده ویژه احمدی نژاد” به لبنان و سوریه سفر کند؛ اقدامی که با خشم محافظه کاران مواجه شده است. منتقدان این کار را به تقابل با توصیه های آیت الله خامنه ای تعبیر کرده اند.

سایت آینده درباره سفر وی به لبنان می نویسد: “اسفندیار مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد و مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد در امور خاورمیانه، به منظور تسلیم پیام محرمانه رئیس جمهور به بشار اسد و میشل سلیمان، رؤسای جمهور سوریه و لبنان، در سفری دو روزه، عازم دمشق و بیروت می شود.گزارش های دریافتی حاکی است درخواست ملاقاتی از سوی دفتر ریاست جمهوری برای دیدار وی با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان ارسال شد که بی پاسخ مانده است.این در حالی است که تحرکات دیپلماتیک علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه از بدو انتصاب تا کنون، به اندازه نیمی از فعالیت های دیپلماتیک مشایی در عرصه سیاست خارجی نبوده وملاً مشاور امور خاورمیانه ای احمدی نژاد، عهده دار تنظیم روابط منطقه ای بوده است”.

رجا نیوز نیز در گزارشی نوشت: “ابلاغ پیام‌های رئیس‌جمهور به سران کشورها از سوی مشاوران او در سال‌های قبل و پیش از ماجرای نمایندگان ویژه نیز سابقه داشته است و به طور مثال ثمره هاشمی پیام‌هایی برای رئیسان جمهور کشورهایی مانند فرانسه برده بود اما در حال حاضر با نهی رهبر انقلاب، به نظر می‌رسد علی‌رغم تغییر احکام از نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور به مشاور، حوزه وظایف و اختیارات آن‌ها دقیقاً معلوم نیست و سفرها و ابلاغ پیام‌ها خارج از کانال وزارت امور خارجه می‌تواند به تثبیت رویکرد دیپلماسی موازی منجر شود”.

انتقادها از دور جدید موازی کاری مشایی در سیاست خارجی درحالی بالا گرفته است که دفتر وی روز گذشته با انتشار جوابیه ای به یک خبر سایت آینده دلیل انجام این سفرها را “زمینه سازی برای ظهور امام زمان” عنوان کرده است.

در جوابیه دفتر مشائی آمده است: “اهانت به فرستادگان ویژه رئیس جمهو قانونی کشور و نام بردن از ایشان تحت عنوان «محفل» و «حلقه» به علت انجام وظیفه در چارچوب اختیارات رسمی و قانونی، تنها از رسانه هایی برمی آید که کمترین دلبستگی نسبت به منافع ملی ندارند وملاً در جهت پروِژه دشمنان کشور و نظام حرکت می کنند.اعتقاد به ظهور امام زمان و ضرورت تلاش برای بسترسازی آن واقعه مبارک، اعتقادی فراگیر است و اندیشه انحصاری مسئولان دولت های نهم و دهم نیست. مروری گذرا بر بیانات حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب موید این معناست و رئیس جمهور و مسئولان دولت نیز با درک عمیق نسبت به فلسفه غیبت و شرایط ظهور منجی آخرالزمان هیچ ابایی از بیان این اعتقاد مبارک و تلاش شجاعانه برای فراگیر شدن آن در تمام عرصه های داخلی و بین المللی ندارند و در این جهاد مبارک، ملامت ملامتگران را به جان می خرند”.

دفتر مشائی درحالی سفرهای او و حمید بقایی به کشورهای منطقه را به “تلاش برای زمینه سازی ظهور” مربوط دانسته که روز گذشته احمدی نژاد هم درسمنان گفته است: “اندیشه ملت‌ها به سرعت به سمت مهدویت و امام عصر حرکت می‌کند و دنیا در آینده بسیار نزدیک آماده پذیرش حضرت مهدی می‌شود”.