پرواز در ظلمت

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

آدم‌‌کش‌ها

نویسنده:چارلز بوکفسکی

مترجم: غلام‌رضا صراف

ناشر: نیماژ

تعداد صفحات: ۶۴ صفحه

قیمت: ۶۰۰۰ تومان

از متن کتاب:

راستش بعد از جر و بحث با فلو بود و اصلا حس نکردم مست‌ام یا اینکه می‌خوام برم سالن ماساژ.واسه همین پریدم تو ماشین و گازشو گرفتم سمت غرب،ساحل.دم‌دمای عصر بود و یواش می‌روندم.رسیدم اسکله،پارک کردم و از اسکله رفتم بالا.دم سالن تفریحات وایسادم و یکی دو دست بازی کردم،ولی جاش بدجوری بوگند شاش می‌داد و مجبور شدم بزنم بیرون.پیرتر از این بودم که برم چرخ و فلک سوار شم،واسه همین بی‌خیالش شدم.همون تیپ‌های همیشگی تو اسکله راه می‌رفتند-جماعت بی‌خیال خواب‌زده.

هانا آرنت؛ آخرین مصاحبه‌ها

ترجمه: هوشنگ جیرانی

ناشر: ققنوس

تعداد صفحات: ۱۳۶ صفحه

قیمت: ۸۵۰۰ تومان

از متن کتاب:

شما درست می گویید که مسئله گدشته مهارنشده وجه مشترک یهودیان و آلمانی‌هاست. می‌خواهم کمی آن را جرح و تعدیل کنم. در ابتدا باید بگویم که کیفیت واقعی گذشته مهارنشده که وجه مشترک آن‌هاست، در زمینه قربانیان و جنایتکاران با هم فرق دارد؛ چراکه حتی شوراهای یهودیان هم در دسته قربانیان بودند. این بدان معنی نیست که آن‌ها صددرصد بی گناه‌اند، اما واضح است که آن‌ها در سوی دیگر ایستاده‌اند؛ این نکته‌ای بسیار روشن است.

همینگوی خبرنگار

نویسنده: ویلیام رایت

ترجمه: کیهان بهمنی

ناشر: ثالث

تعداد صفحات: ۷۰۵ صفحه

درباره‌ی کتاب:

همینگوی در مقام گزارشگر و خبرنگار خارجی روزنامه‌های کانزاس سیتی (طی جنگ جهانی اول)، شیکاگو و تورنتو، در پاریس و در محافل نویسندگان خارجی، در خاور نزدیک، در اروپا همراه با دیپلمات‌ها و سیاست‌مداران و در آلمان و اسپانیا همچون تکه اسفنجی که آب را جمع می‌کند، افراد و مکان‌های بسیاری را تجربه کرده بود و این مطالب بعدها مبدل به موضوع داستان‌های کوتاه و رمان‌های او می‌شد.

در این کتاب ۷۵ مقاله از مقالاتی که همینگوی برای روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های مختلف نوشته است، گردآوری شده است. ۲۸ مقالۀ انتخابی در بخش اول این مجموعه که از میان ۱۵۴ مقالۀ نوشته شده توسط همینگوی برای روزنامه و هفته‌نامۀ تورنتواستار برگزیده شده‌اند، نمایی از اولین و بهترین مقالاتی است که همینگوی برای تورنتو نوشته بود. آخرین مقالۀ بخش اول را همینگوی پس از کنارگذاشتن کار روزنامه‌نگاری و شروع داستان‌نویسی در پاریس نوشت. شاید بتوان گفت در دورانی که همینگوی در سال ۱۹۳۰، تقریباً ماهی یک نامه برای اسکوایر می‌نوشت ـ که قسمتی از بخش دوم این کتاب را شکل می‌دهد ـ او در اوج دوران کاری خود در مقام روزنامه‌نگار بود. از میان ۳۱ مقاله‌ای که همینگوی برای اسکوایر نوشته بود، هفده مقاله انتخاب شده و البته چهارده مقالۀ دیگر شامل شش اثر داستانی بود که در این مجموعه نمی‌گنجیدند.

پرواز در ظلمت

نویسنده: حمید شوکت

ناشر: بازتاب

تعداد صفحات: ۴۴۸ صفحه

قیمت: ۳۰ دلار

از مقدمه‌ی کتاب:

زندگانی سیاسی شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر نظام شاهنشاهی در ایران با سرنوشت تاریخی ما گره خورده است. کودکی‌اش در میان ایل، نوجوانی و جوانی‌اش در بیروت و پاریس، مبارزه سیاسی‌اش در حزب ایران و جبهه ملی تا رویارویی‌اش با محمدرضا شاه و آیت‌الله خمینی، هر یک نشان از گذشته‌ای دارد که بر زمانه ما اثری ماندگار بر جای نهاده است. روزگاری که در معنایی، نبرد میان آزادی و استبداد بر شخصیت سیاستمداری چون بختیار شکل بخشیده و او را برای شماری به نماد بارز ایستادگی در برابر خودکامگی دین و دولت بدل ساخته است. اما در معنایی دیگر، سرانجام تراژیک بختیار نیز خود آیینه‌ای از روزگاری است که چون دوری باطل، جز قتل و تبعید یا زندان و مهاجرت، نشان ماندگار چندانی در حافظه تاریخی‌مان برجای ننهاده است. بختیار در این معنا، زاده عصر و پرورده روزگار خویش است. در پرداختن به زندگانی سیاسی بختیار، پذیرش مقام نخست‌وزیری توسط او در آستانه انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارد. دلیل این تصمیم را تا آنجا که به شخصیت و ویژگی‌های فردی‌اش مربوط می‌شود، بسیاری منتسب بر جاه‌طلبی‌اش دانسته‌اند. بختیار اما بی‌آنکه فروتنی دروغینی در میان باشد، جاه‌طلبی را “موتور مرد سیاسی” می‌دانست. پس ضرورتی نمی‌دید تا چنین خصوصیتی را نفی کند و یا فراتر از آن نادرست بخواند.

هم‌سایه‌ی هدایت

نویسنده: قهرمان شیری

ناشر: بوتیمار

تعداد صفحات: ۲۸۴ صفحه

درباره‌ی کتاب:

در بخش اول کتاب به شرح احوال و فهرست آثار ساعدی پرداخته شده است. نویسنده در شرح احوال ساعدی می‌نویسد: در این هیچ تردیدی نمی‌توان داشت که ساعدی نیز مثل بسیاری از نویسندگان پیش از انقلاب گرایش به اندیشه‌های چپ داشته است، اما در این نیز هیچ تردیدی نیست که تأثیر اندیشه‌های چپ‌گرایانه در آثار او چنان بی‌رنگ است که به هیچ‌وجه نمی‌توان در جایی به صراحت بر موردی انگشت گذاشت.

در بخش‌های دیگر به‌ترتیب به داستان‌های کوتاه و بلند، رمان‌ها، نقد و نمایش پرداخته شده و در بخش پایانی کتاب هم خلاصه‌ای از رمان‌ها و رمان‌واره‌ها آورده شده تا بخشی از آثار ساعدی به‌صورت کوتاه در همین کتاب در دسترس باشند.