دستگیری مسیحیان در ایران

نویسنده

» گزارشی از باس نیوز

استفان باس

گزارش می رسد که در ایران تعداد زیادی از پروتستان های مسیحی، شامل مسلمانانی که به دین مسیح گرویده اند، از زن و مرد دستگیر و زندانی شده اند.

فیروز خانجانی،کشیش کلیسای ایران، می گوید: “به ما گفته شده است که دستکم ۱۰۰ نفردستگیر شده‌اند اما این تعداد شاید به ۴۰۰ نفر هم برسد که در طول ده روز گذشته دستگیر شده اند.”

وی که از مکانی نامعلوم حرف می زد، روز سیزدهم اکتبر گفت که ماموران وزارت اطلاعات، که وی “گشتاپوی ایران” می نامیدشان، به زور وارد کلیسا های اصفهان، شیراز و تهران شده اند.

خانجانی می گوید: “چیزی که مشخص شده، این است که حکومت مسیحیان پروتستان را دشمن شماره یک خود می داند. ما نیاز به دعای فوری داریم.”

وی روز جمعه گفت که دستکم پنج عضو کلیسای ایران در شیراز از جمله محمد روغن گیر، که همه او را به اسم “برادر وحید” می شناسند، دستگیر شده است. در کلیسای خانگی وی بیش از ۱۵ نفر گرد هم جمع می‌شدند.

وی در ادامه گفت که ما نگران خواهر رکسانا فروغی هم هستیم که برای دومین بار دستگیر شده است.

سایر کسانی که در این یورش دستگیر شده‌اند اسکندر رضایی، بیژن حقیقی، مهدی امرونی و شاهین لاهوتی هستند.

گروه مسیحیان ایران اعلام کرده که آن‌ها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بسر می‌برند.

خانجانی گزارش ۱۱ اکتبر مبنی بر اینکه تعدادی از این افراد به جرم “ اقدام علیه امنیت ملی” به پنج سال زندان محکوم شده اند را تایید کرد. برخی از آنان سه هفته است که به زندان رفته اند و در رشت بعضی از این افراد شش سال است که زندانی هستند.

وی گفت که نگران وضعیت مسیحیان زندانی است. او افزود: “ما می دانیم که بسیاری از این افراد به زور مجبور شده اند برای آزاد شدن اعتراف کنند که دیگر به کلیسا نخواهند رفت.”

مقامات ایرانی هنوز پاسخی نداده اند.

آخرین گزارش سرکوب در آستانه دادگاه زندانیان زندان عادل آباد شیراز رسیده است که هشت ماه پیش در کلیسایی در شیراز دستگیر شدند.

 این پنج نفر از زمان دستگیری به سلول جنایتکاران خطرناک منتقل شده اند و جرمشان “تشکیل گروه های غیر قانونی “، “شرکت در مراسم کلیسای خانگی”، “تبلیغ علیه جمهوری اسلامی” و زیر سووال بردن چهره های مقدس دین اسلام از طریق مسیحیگرایی” است.

همچنین نگرانی هایی درباره سلامتی تعدادی از کشیشان کلیسا ها وجود دارد که پیش از این دستگیر شده بودند، از جمله کشیش بهنام ایرانی که به دلیل گرویدن به مسیحیت، در برابر مجازات اعدام قرار دارد.

گفته می شود که وی مشکلات پزشکی زیادی دارد و دلیل آن بدرفتاری هایی است که در زندان با وی شده است.

برخلاف گزارش هایی که قبلا منتشر شده بود، دستکم صدهزار مسیحی پروتستان در ایران وجود دارد.

باسنیوز، 13 اکتبر