ایران به دنبال سلاح اتمی است

نویسنده

» مقاله یورواسیا درباره سیاست های تهران بعد از بهار عربی

رونی دروکان

 

درحالی که جهان درگیر اتفاقات لیبی، تونس، مصر، سوریه و سایر کشور هایی است که بهار عرب در آن اتفاق افتاده است، ایران نیز بشدت مشغول تجهیز بیشتر خویش است.

حکومت ایران، زیر سایه بهار عرب بیش از پیش تلاش می کند که مردم را سرکوب کند. اما بیش از آن با دیدن شکست مردان قدرتمندی چون مبارک و قذافی، زندانی شدن و تحقیر شدن و کشته شدن آنها، ایران تلاش می کند که به سلاح اتمی دست پیدا کند.

به راحتی می توان چنین نتیجه گرفت که اگر قذافی سلاح اتمی داشت، ناتو با این شدت در اعتراضات داخلی این کشور مداخله نمی کرد. معترضان لیبی بدون کمک ناتو نمی توانستند قذافی را ساقط کنند. به سوریه نگاه کنید. اسد به دلیل این که  نیروهای خارجی در آن کشور مداخله ای ندارن توانسته است اعتراضات را سرکوب کند. ایران هم با دقت زیاد وضعیت را دنبال می کند و احمدی نژاد هم اخیرا گفته است که مداخله ناتو در بدتر شدن مناقشات تاثیر داشته است.

به عراق نگاه کنید. کشوری که سلاح اتمی ندارد، آمریکا براحتی به آن جا  حمله کرد و حکومت صدام حسین را ساقط کرد. یکی  از کارشناسان موساد در مورد مسائل ایران اعلام کرد که حکومت ایران از این می ترسد که آمریکا به این کشور حمله کند. رهبران ایرانی واقعا به این موضوع ایمان دارند که اگر عراق سلاح اتمی داشت، آمریکا به آنجا حمله نمی کرد. از نظر آنها، بمب اتمی به این درد می خورد که ثبات حکومت را تضمین می کند.

اگر تا یک سال پیش این فقط یک احساس بود، بعد از اینکه رهبران ایران شاهد وضعیت بهار عرب بودند، حالا این حس شان تقویت شده است.

غرب سال هاست که تلاش می کند ایران را ترغیب کند تا دست از برنامه های اتمی اش بردارد. اما ایران با وجود تحریم های شدید اقتصادی، از این کار خودداری می کند. گزارش های جدید از کارشناسان غربی می گوید که برنامه های اتمی ایران به دلیل تجهیزاتی که درست کار نمی کنند به تعویق افتاده است. اما درعین حال در این گزارش آمده است ایران توانایی این را دارد که ظرف شش ماه یک بمب اتمی بسازد.

اهداف ایران بعنوان یک حکومت مذهبی و اسلامی، صدور انقلاب اسلامی به همه جای دنیاست. حال که آمریکا در حال خروج از عراق است، ایران تلاش می کند تا با یک پیام اسلامی این خلاء را پر کند. در سال های اخیر ایران دائما علیه آمریکا و مجامع بین المللی اقدام کرده است. آخرین اقدام، نقشه ترور سفیر عربستان در آمریکا بود که به قصد زیر سووال بردن قدرت آمریکا و رهبری جهان طرح ریزی شده بود.

ایران اتمی تهدیدی برای خاورمیانه و جهان است. قدرت های غربی باید توجهشان را ازبهار عرب بردارند و  قبل از اینکه دیر بشود و حکومت مذهبی ایران صاحب بمب اتمی بشود، این توجه را معطوف به متوقف کردن ایران بکنند.

یوروآسیا، 30 اکتبر