بازهم مرگ بر آمریکا در نماز جمعه

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از اختلاف هایی در داخل

یک هفته پس از اینکه به نظر می رسید که شعار “مرگ بر آمریکا” بعنوان نشانه رابطه ایران و آمریکا که مدت های طولانی بد بود دیگر به گوش نخواهد رسید، روز جمعه بار دیگر در پایتخت ایران طنین انداز شد.

احمد خاتمی، امام جمعه تندروی تهران در مراسم نماز جمعه، رئیس جمهور آمریکا را “دروغگو” خواند و جمعیت بار دیگر شعار مرگ بر آمریکا را سر دادند و او بارها آمریکا را تقبیح کرد و  لفظ  “شیطان بزرگ” را بکار برد.

احمد خاتمی گفت: “آمریکا در ۳۵ سال گذشته تلاش کرده است که جمهوری اسلامی را براندازد اما شکست خورده است.”

هفته گذشته، درست بعد از سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل، شعار مرگ بر آمریکا در نماز جمعه سرداده نشد. سخنران پیش از دستور هفته گذشته،حتی تلاش کرد نماز گذارانی که عادت به داد شعار کرده بودند، از این کار باز دارد.

صفار هرندی، از جماعت خواست که این شعار را سر ندهند. وی گفت: “بنده شما را به شعار دادن دعوت نکردم.”

به نظر می رسید که  دامن نزدن به احساسات ضد آمریکایی پیامی بود که نشان می داد این رفتار بعد از نزدیک شدن دو کشور، از دستور کار ایران برداشته شده است.

در واقع، فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر بحث برانگیز رئیس جمهور سابق، علی اکبر هاشمی رفسنجانی گفت که بهتر است شعار مرگ بر آمریکا باید از مباحث رسمی ایران حذف شود.

با این حال، آیت الله خاتمی در سخنانش در نماز جمعه تهران در مورد تاریخچه شعار “مرگ بر آمریکا” حرف زد و به اهمیت آن برای آیت الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی در ایران، اشاره کرد.

او در پیام آخر خود به نمازگذاران گفت که خمینی قبل از مرگ بیش از ۴۶ بار با نفرت به آمریکا اشاره کرده است.

او گفت: “سوال اینجاست که آیا آمریکا در این ۳۵ سال، به شیطان کوچکتری تبدیل شده است؟ خیر آمریکا ۳۵ بار شیطان تر شده است.”

با این وجود خاتمی کار تیم دیپلماتیک ایران را در نیویورک ستود اگرچه گفت که برخی از رفتار ها “مناسب” نبود.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران حرکات آشتی جویانه رئیس جمهور را تایید کرد اما به برخی لحظات “نامناسب” اشاره کرد که همان مکامله ۱۵ دقیقه ای بین آقای روحانی و اوباما بود. این اولین بار بود که بعد از سه دهه روسای جمهور دوکشور با یکدیگر گفتگو می کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، که رئیس جمهور را در نیویورک همراهی می کرد، این هفته در صفحه فیس بوک خود فاش کرد که به دلیل حملات رسانه های تندرو به سفر نیویورک دچار کمردرد و گرفتگی عضلات شده و در بیمارستان بستری شده است.ظریف که تحصیل کرده آمریکاست، بعنوان نماینده  انگلیسی زبان دولت جدید ایران برای بهبود روابط با غرب و برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، تلاش می کند.

لس آنجلس تایمز، 11 اکتبر