اوین؛ میعادگاه خانواده بازداشتی ها

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

بازداشت فعالان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی در حالی ادامه دارد که خانواده ها و بستگان بازداشت شدگان روز 22 بهمن، هرشب برای به دست آوردن خبری از وضعیت آنان روبروی زندان اوین جمع می‌شوند.

هر چند تعدادی از بازداشت شدگان این روز آزاد شده اند اما تعدادی دیگر همچنان در بازداشت به سر می برند و با توجه به انتشار نحوه بازداشت و شکنجه فرزند مهدی کروبی، خانواده ها به شدت نگران عزیزان در بند خود و ضعیت آنها شده اند.

در عین حال همچنان بازداشت فعالان ادامه دارد. امیرحسین فتوحی روز 22 بهمن بازداشت شده و نعیمه دوستدار در تهران و حمید مافی در قزوین جزو بازداشت شدگانی هستند که خبر بازداشت آنها با تاخیری چند روزه منتشر شده است.

حمید مافی، روزنامه نگار و وبلاگ نویس، روز 20 بهمن ماه در شهر قزوین بازداشت شده است و از علت بازداشت و محل نگهداری او هیچ اطلاعی در دست نیست.

نعیمه دوستدار، روزنامه نگار و وبلاگ نویس نیز روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. از اتهام این روزنامه نگار نیز هیچ اطلاعی در دست نیست.

اما امیرحسین فتوحی، وبلاگ نویس و دانشجوی محروم از تحصیل است که ماموران امنیتی، در مراجعه به منزل پدری این فعال دانشجویی، ضمن بازداشت او و تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی وی را نیز ضبط کرده و با خود برده اند.

 

سه آزادی و صدور قرار وثیقه

محمد معین، علی کلایی و سام محمودی سرایی سه فعالی هستند که با قرار وثیقه آزاد شده اند؛ برای اردوان تراکمه نیز قرار وثیقه صادر شده است.

سام محمودی سرایی، روزنامه نگاری است که در پی موج بازداشت های فله ای فعالان بعد از روز عاشورا در منزلش بازداشت شده بود. او همکار گروه اندیشه روزنامه اعتماد است و روز 21 بهمن با قرار وثیقه 300 میلیون تومانی  آزاد شد. اقدام علیه امنیت ملی و توهین به رهبری از جمله اتهاماتی است که در بازجویی‌های وی مطرح شده است.

علی کلایی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر نیز روز یک شنبه با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شد.

محمد معین، فرزند مصطفی معین (وزیر علوم دولت اصلاحات) نیز یکشنبه شب با قرار وثیقه آزاد شد. او در حوادث روز عاشورا بازداشت شده بود.

از سوی دیگر برای اردوان تراکمه، نویسنده و منتقد سینما، قرار وثیقه 30 میلیون تومانی صادر شده است. اردوان تراکمه فرزند یونس تراکمه داستان‌نویس و منتقدی نام‌آشناست که به همراه مهین فهیمی از مادران صلح در شامگاه ششم دی‌ماه در منزل شخصی مهین فهیمی به همراه عده‌ای دیگر از مهمانان بازداشت شدند.

بهار تراکمه، فرزند دیگر یونس تراکمه همچنان در بازداشت به سر می برد.

 

آخرین وضعیت مشاوران میرحسین موسوی

بی خبری، عدم تفهیم اتهام، حبس و محرومیت از فعالیت های اجتماعی و سیاسی، اخباری است که درباره مشاوران و نزدیکان در بند میرحسین موسوی به گوش میخورد.

بر این اساس، با گذشت 26 روز از بازداشت مسئول دفتر میرحسین موسوی هیچ خبری از او در دست نیست. فروزنده، مسئول دفتر میرحسین موسوی همراه با بسیاری از مشاوران او در تاریخ ۷ دی بازداشت شد و از ۲۶ روز پیش تاکنون هیچ تماسی با خانواده اش نداشته است و با وجود پیگیری های مکرر هیچ خبری از وی در دسترس نیست.

خانواده فروزنده به شدت نگران وضعیت جسمی او هستند و به وکیل هم اجازه ملاقات داده نمی شود.

علی عرب مازار، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و از مشاوران میرحسین موسوی نیز با وجود گذشت  ۵۰ روز از بازداشتش هنوز تفهیم اتهام نشده است. این استاد دانشگاه، از اتهام خود بی خبر است و بعد از ۱۷ روز بی خبری روز یکشنبه با خانواده خود تماس گرفت و  زمانی بسیار کوتاه با پدر، همسر و دختر خردسالش صحبت کرد.

وضعیت جسمی وی وخیم گزارش شده؛ او سابقه بیماری قلبی و همچنین درد کمردارد.

سید حسن احمدیان، رییس کمیته مردمی ستاد میرحسین موسوی به شش سال حبس تعزیری و محرومیت مادام العمر از داشتن هرگونه موسسه و فعالیت های سیاسی، اجتماعی محکوم شده است.این حکم روز 19 بهمن به وکیل این فعال سیاسی ابلاغ شده است. او 18 شهریور ماه با حمله ماموران وزارت اطلاعات به دفتر سازمان رهیاب (ان جی او فعال در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی) واقع در سیدخندان دستگیر و در شامگاه ۴ دی ماه آزاد شد.

براساس گزارش وب سایت کلمه، مشروح حکم صادره برای سید حسن احمدیان بدین شرح است: “۱ سال حبس به جهت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، ۵ سال حبس به جهت اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، ابطال مجوز فعالیت مؤسسه رهیاب (جمعیت رهایی از آسیب های اجتماعی) و محرومیت از داشتن هرگونه مؤسسه و فعالیت اجتماعی و سیاسی بصورت مادام العمر”.

خانواده این فعال سیاسی درباره وضعیت جسمی او پس از آزادی گفته اند : “تاکنون به صورت مداوم ایشان را جهت گرفتن آزمایش ها و عکس برداری های لازم به بیمارستان های مختلف بردیم که نهایتا نظر همه پزشکان به اتفاق این بوده است که به دلیل پیشرفت بیماری در مدت بازداشت ایشان باید در اسرع وقت تحت عمل جراحی نخاعی (قرار دادن یک شنت در نخاع) و پس از آن عمل جراحی کلیوی قرار گیرند که قرار شده در هفته آتی ایشان مورد عمل جراحی قرار گیرند”.

 

سه سال حبس برای یک روزنامه نگار

علی رضا ثقفی، روزنامه نگار و سردبیر ماهنامه راه آینده و عضو تحریریه نقد نو به ۳ سال حبس تغزیری محکوم شد.به گزارش وبلاگ “تا آزادی روزنامه نگاران زندانی”، حکم زندان این فعال مدنی و کارگری در حالی صادر شده است که وی قبل از انتخابات بازداشت شده و با وثیقه آزاد اما در هفته گذشته بار دیگر بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.محسن ثقفی، فرزند علی رضا ثقفی نیز به ۲ سال زندان محکوم شد.

 

شیوا نظرآهاری همچنان در انفرادی

با وجود گذشت دو ماه از زمان بازداشت شیوا نظرآهاری و پایان بازجویی های او، این فعال حقوق بشرهمچنان در سلول انفرادی است. وی در ۲۹ آذر ماه در اتوبوس حامل خانواده های زندانیان سیاسی که برای تشییع جنازه آیت الله منتظری راهی قم بودند، مجددا بازداشت شد و علی رغم گذشت دوماه از زمان بازداشتش هنوز در سلول انفرادی به سر می برد.نظرآهاری یک بار دیگر در ۲۴ خرداد و در پی حوادث پس از انتخابات بازداشت و پس از ۴ ماه، آزاد شده بود اما مجدد در تاریخ ۲۹ آذر بازداشت شد.

 

ملاقات با مهسا جزینی

مادر مهسا جزینی با این روزنامه نگار در بند ملاقات کرد. مادر مهسا جزینی روزنامه نگار و فعال زنان که درتاریخ ۱۸ بهمن در اصفهان بازداشت شده از ملاقات با وی خبر داد و گفت: “روحیه مهسا خوب بود و در بند عمومی به همراه ۸ نفر نگهداری می شود.”

وی با بیان اینکه هنوز از اتهامات مهسا خبر نداریم گفت: “مهسا در بند عمومی و با مجرمان مالی و چک نگهداری می شود.”

مادر این روزنامه نگار تصریح کرد: “در ملاقاتی که با مهسا داشتم او همچنان دلمشغولی زنان را دارد و از من خواسته برای دختر یکی از هم بندانش لباس بچه گانه و برای دو نفر دیگر از هم سلولی هایش لباس هایی بخرم که در ملاقات بعدی برایشان ببرم.”

وی خاطرنشان کرد: “فعالیت های روزنامه نگاری مهسا و پیگیری مسایل زنان کاملا شفاف و در چارچوب قانون بوده و ما امیدوار هستیم هرچه سریعتر مهسا را آزاد کنند.”

 

صفایی فراهانی در دادگاه تجدید نظر

وکیل مدافع محسن صفایی فراهانی از تجدیدنظرخواهی نسبت به حکم صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد.

به گزارش ایسنا، هوشنگ پوربابایی اظهار داشت: “پس از ابلاغ رای صادره از سوی دادگاه بدوی که موکل را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده است، در مهلت قانونی نسبت به رای تجدیدنظرخواهی صورت گرفت.”

وی یادآور شد: “در پرونده موکل، چهار اتهام اقدام علیه امنیت، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مسوولان و نشر اکاذیب مطرح بود که در مورد اتهامات اقدام علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام، دادگاه موکل را به شش سال حبس تعزیری محکوم و در مورد اتهامات توهین به مسوولان و نشر اکاذیب به جهت فقدان دلیل، موکل تبرئه شده است.”

وی که وکالت محسن میردامادی را هم برعهده دارد، گفت: “دادگاه موکل بیست‌ویکم بهمن ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد که به دلیل کمبود وقت، ادامه رسیدگی به جلسه بعد موکول شد.”

پوربابایی در مورد پرونده مصطفی تاج‌زاده نیز افزود: “۱۹ بهمن ماه، جلسه رسیدگی به پرونده موکل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد و ما منتظر صدور رای در مهلت قانونی هستیم.”

 

پایان بازجویی مسعود نورمحمدی

مسعود نورمحمدی دومین عضو خانواده نورمحمدی در تماس با خانواده از پایان بازجویی اش خبر داد.

به گزارش ندای سبز آزادی این زندانی سیاسی با اعلام اینکه همچنان در انفرادی است، گفته است که منتظر تعیین تکلیف از سوی مقامات می باشد.

 

محکومیت تاجبخش

دادگاه تجدید نظر پنج سال از محکومیت زندان کیان تاجبخش پژوهشگر ایرانی ـ آمریکایی را تأیید کرد.

وکیل کیان تاجبخش به خبرگزاری فارس گفت که دادگاه تجدید نظر با “تخفیف مناسب” حکم زندان موکلش را به پنج سال کاهش داده است. تاجبخش پیشتر و توسط دادگاه بدوی به ۱۲ سال حبس محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر پنج سال از این محکومیت را تأیید کرده است.وی برای نخستین بار سه سال پیش به اتهام “تبلیغ علیه نظام” بازداشت و پس از چهار ماه زندان با سپردن وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد شده بود.تاجبخش، برای دومین بار و در پی بروز بحران انتخاباتی، روز پنج شنبه ۱۸ تیر در منزلش در تهران بازداشت شده بود.

 

مریم قنبری همچنان در بند 209

جمعی از وکلا، فعالان حقوق بشر و زنان با خانواده مریم قنبری، وکیل دربند عصرروز یکشنبه ۲۵ بهمن ماه دیدار کردند.

مریم قنبری، وکیل دادگستری و از فعالان حقوق زنان است که نیمه شب ۱۹ بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد. پنج نیروی امنیتی پس از تفتیش منزل این فعال حقوق زنان، او را به زندان اوین منتقل کردند و در حال حاضر در سلول های چند نفره بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد.

مادر مریم ۲۷ ساله که از وضعیت دخترش بسیار نگران است از تماس تلفنی او خبر داده: “امروز مریم با ما از زندان اوین تماس گرفت. حالش به ظاهر خوب بود و می گفت رفتار بازجوها با او انسانی و خوب بوده است.”

مریم که در این روز با پدرش نیز تماس تلفنی داشته به او گفته است بارها مورد بازجویی قرار گرفته ولی همچنان دلیل دستگیری اش را نمی داند.

براساس گزارش وب سایت کلمه، مادراو همچنین از مراجعه یکی از وکلای دخترش به دادگاه انقلاب و نیز دادسرای اوین خبر داد: “در دادگاه انقلاب و دادسرای اوین کسی پاسخگو نبود. در دادگاه انقلاب گفته شد هنوز برای مریم پرونده ای ثبت نشده و وکیلش را نیز از ورود به داخل ساختمان دادگاه انقلاب منع کردند و در دادسرای اوین نیز به بهانه این که قاضی و بازپرس نیامده اند؛ مسئولی پاسخگو نشد.”

دستگیری مریم قنبری به عنوان وکیل دادگستری موجب نگرانی بسیاری از وکلا شده است. وکلای حاضر در منزل مریم قنبری ضمن دلداری خانواده او از تداوم موج بازداشت وکلا ابراز نگرانی کرده اند.

مریم قنبری که سال هاست در حوزه زنان با گروه میدان زنان فعالیت می کند در مخالفت با لایحه چندهمسری که به مردان اجازه می داد بدون اجازه همسر اول خود ازدواج مجدد داشته باشند فعالیت داشته است.