ایران، محکوم حقوق بشر

نویسنده

» گزارش لوموند از اجلاس ژنو

آیا ایران در آینده ای نزدیک به عضویت مجمع حقوق بشر سازمان ملل در خواهد آمد؟ جمهوری اسلامی که به هزارتوی سرکوب روز افزون پا نهاده است نامزدی خود را برای عضویت، در ماه ژوئن آینده، در سازمانی که مأموریتش دفاع از حقوق بشر و افشای موارد تجاوز به این حقوق است اعلام کرده است. ایران تقاضای عضویت در مجمعی را داده است که  در جلسه “بررسی جامع دوره ای” خود که با هدف تعیین موارد نقض حقوق بشر در کشورهای عضو سازمان ملل تشکیل می شود، به بررسی پرونده حقوق بشر در ایران می پردازد.

 یک دیپلمات های غربی می گوید: “مجمع حقوق بشر برای این خلق نشده که باشگاهی باشد برای دولت هائی که دست از پا خطا نکرده اند با این وجود تأسف بار خواهد بود اگر ایران به عضویت مجمع پذیرفته شود”. وی ضمنآً از آغاز تحرکات پشت پرده برای ممانعت از به نتیجه رسیدن این سناریو خبر داد. مجمع عمومی سازمان ملل که ماه مه آینده در نیویورک برگزار خواهد شد در مورد انتخاب حدود پانزده عضو جانشین مجمع رأی گیری خواهد کرد. 47 کشور در مجمع حقوق بشر سازمان ملل عضویت دارند که به پنج گروه منطقه ای تقسیم شده اند.

در حال حاضر در گروه منطقه آسیا علاوه بر ایران چهار کشور قطر، مالزی، تایلند و مالدیو نامزدی خود را برای اشغال چهار کرسی گروه اعلام کرده اند و در صورتیکه یکی از چهار کشور فوق از نامزدی انصراف دهدعضویت ایران تقریباً محرز خواهد شد. دیپلمات فوق الذکر می گوید: “چنانچه این اتفاق رخ دهد ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا جانشینی برای کشور انصراف دهنده پیدا کنیم”. بنا به گفته او در سال 2007 بسیج کشورهای غربی برای سد راه ورود بیلو روسی به مجمع و اعلام نامزدی بوسنی در دقایق آخر، موجب شد که نهایتاً این کشور به عضویت مجمع انتخاب شود. امّا یک منبع آگاه مورد ایران را به خاطر “ پوشش دیپلماتیک گسترده تر” پیچیده ارزیابی می کند. از همین حالا شایعاتی در مورد فشار بر روی یکی از چهار کشور آسیائی نامزد عضویت در مجمع برای کنار کشیدن به نفع ایران پخش شده است.

گذشته از شدت و گسترش سرکوب ماه های اخیر در ایران، جمهوری اسلامی در کنار بیرمانی و کره شمالی از جمله کشورهائی است که هرساله نامشان به عنوان ناقض حقوق بشر در قطعنامه های صادر شده از جانب سازمان ملل ذکر می شود. از سال 2005 نیز ایران مانع ورود گزارشگران سازمان ملل به کشور شده است.

در بررسی جامع دوره ای پرونده حقوق بشر ایران یکی از دیپلمات های غربی می گوید: “این جلسه به منزله یک آزمایش خواهد بود. در صورت رد توصیه های ما از سوی ایران استدلال ما این خواهد بود که نامزدی این کشور برای عضویت در مجمع حقوق بشر خواب و خیالی بیش نیست”.

ایران برای شرکت در این آزمون تدارکات وسیعی دیده و هیئت بزرگی را به سرپرستی محمد لاریجانی برادر علی لاریجانی رئیس فعلی مجلس به ژنو فرستاده است. در میان همراهان لاریجانی اعضای گروه غیر دولتی  دولت [طعنه به نهادهای وابسته به دولت] برای دفاع از قربانیان خشونت  نیز دیده می شوند. سرپرستی این گروه را یکی از رؤسای سابق ادارات امنیتی برعهده دارد.

 سازمان عفو بین الملل و فدراسیون جهانی حقوق بشر روز دوازدهم فوریه از شیرین عبادی، برنده نوبل صلح دعوت به عمل آوردند تا صدای مخالفین حکومت ایران را به گوش جهانیان برساند. خانم عبادی در این جلسه خواستار تعیین گزارشگر ویژه ای برای گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران شد. خانم شادی صدر حقوقدان مدافع حقوق زنان نیز در این جلسه ماجرای زندانی شدنش در تهران را متعاقب انتخابات ژوئیه 2009 تعریف کرد.

جلسه بررسی جامع پرونده حقوق بشر در ایران به ترتیب زیر خواهد بود: نخست نماینده ایران درباره “پیشرفت های” این کشور زمینه حقوق بشر صحبت خواهد کرد و آنگاه حاضران در جلسه با اعضای هیئت ایرانی به گفت و گو خواهد پرداخت در این جلسه نمایندگان دولت ها مجازند سئوالات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

 

منبع: لوموند 13 فوریه